Jak dopasować skalę do akordu?
Moje pytanie jest krótkie: w jaki sposób dopasować skalę do akordu?
Tak więc, przykładowo, składająca się z siedmiu nut skala C dur pozwoli nam zbudować siedem czterodźwięków: Cmaj7 (C E G B), Dm7 (D F A C), Em7 (E G B D), Fmaj7 (F A C E), G7 (G B D F), Am7 (A C E G) i Bm7b5 (B D F A). Jak widzisz, mamy tu dwa akordy z septymą wielką (maj7), trzy akordy molowe z septymą małą (m7), jeden akord dominantowy (7) i jeden półzmniejszony (m7b5). Jeśli więc pytasz o dopasowanie skali do akordu, to musisz znać kontekst, czyli sąsiednie akordy w utworze. W ten sposób możesz odszukać skalę, z której dźwięków zostały zbudowane. W skrócie omówiliśmy jedno z podejść. Według innego - każdy akord to sonorystyczny wszechświat będący wyjściem do budowania skali. Jeśli więc mamy akord Cmaj7 składający się z dźwięków C E G B, to pozostałe elementy tej układanki możemy sobie dobrać tak, jak nam w danym momencie pasuje. Jeśli uznamy, że interesująco w tym zbiorze zabrzmi nuta Db, F# czy Ab, to czemu nie? W pewnym sensie dźwięki akordu traktowane są w tym podejściu jak latarnie morskie, pomiędzy którymi poruszamy się po dźwiękach przejściowych.
Tak więc tutaj akord nie jest budowany z dźwięków skali. To skala budowana jest z łączenia interesujących kolorów skupionych wokół dźwięków akordu. Pisząc ostatnie słowa tej odpowiedzi, wiem, że nie wyczerpałem tematu i z pewnością masz jeszcze wiele pytań. Mam jednak nadzieję, że zachęciłem Cię do dalszego zagłębienia się w ten fascynujący temat.
Krzysztof Inglik