Jak przekształcić skale w solówki?

Porady
Nauczyłem się już kilku skal, ale kiedy gram po nich solówki, to brzmi to jak ćwiczenie. W jaki sposób mogę je urozmaicić?
Twoim zadaniem podczas nauki gry na gitarze jest opanowanie trzech elementów, które można sprowadzić do pytań: co? jak? i kiedy? "Co?" - to są między innymi skale, które właśnie opanowałeś i w ogóle szeroko pojęta teoria. Mówisz, że opanowałeś skalę, ale tak naprawdę poznałeś tylko pewien zbiór dźwięków. Pobaw się teraz w różne ich połączenia. Zacznij od sekwencji liczbowych. Podziel skalę na odcinki po trzy lub cztery dźwięki i graj różne kombinacje, na przykład 1-2-4-3 grane od każdego stopnia skali (przykład takiej sekwencji podawał Wojtek Hoffmann w kwietniowym numerze "Gitarzysty"). Spróbuj grać skalę interwałami - tercjami, kwartami, kwintami. Spróbuj podzielić skalę na trójdźwięki i grać je od każdego stopnia. Wplecione w solówkę brzmią niezwykle melodyjnie. Pomysłów takich jak te jest mnóstwo.

"Jak?" - to sposób w jaki je zagrasz, użyta technika, artykulacja i wszystkie te smaczki wykonawcze, które sprawiają, że fraza staje się interesująca. Spróbuj różnicować siłę granych nut - kilka uderz mocno, kilka słabiej. Zacznij frazę mocno, skończ słabiej i na odwrót. Tak samo różnicuj użycie staccato i legato oraz innych technik. Ostatnie pytanie "kiedy?" oznacza wszystko, co jest związane z czasem. Graj materiał określony pytaniem "co?" w różnych rytmach - ósemkowych, triolowych, szesnastkowych, mieszanych. Spróbuj poćwiczyć też sam czas, w którym grasz i nie grasz - robienie pauz, oddechów pomiędzy frazami jest niezwykle ważne. Przykładowo, graj jeden takt, a w drugim takcie zrób pauzę. Graj dwa takty, a w trzecim zrób pauzę. Graj od połowy taktu do połowy drugiego taktu, a potem zrób przerwę.

Pamiętaj, że wszystkie wymienione elementy są bardzo ważne. Z czasem Twoje solówki staną się dużo bardziej interesujące.

Krzysztof Inglik