Jaką skalą najlepiej ogrywać akord Cmaj7#11?

Porady

Jaką skalą najlepiej ogrywać akord Cmaj7#11? Skąd wzięło się oznaczenie "#11"?

Cmaj7#11 składa się z dźwięków: C, E, G, B, D, F#. Najbardziej typowa odpowiedź, jaką mógłbyś usłyszeć na swoje pytanie, to: skalą lidyjską. Jest to skala położona na czwartym stopniu skali jońskiej (czyli popularnej durowej). Tak więc, jeśli mielibyśmy ogrywać akord Cmaj7#11, to byłaby to gama G dur: G, A, B, C, D, E, F#. Jeśli ustawimy ten szereg od czwartego dźwięku, uzyskamy właśnie gamę C lidyjską: C, D, E, F#, G, A, B. Mamy tu następujące interwały: pryma (C), sekunda wielka (D), tercja wielka (E), kwarta zwiększona (F#), kwinta czysta (G), seksta wielka (A) i septyma wielka (B). Owa kwarta zwiększona
(F#) jest naszą podwyższoną jedenastką (#11) w oznaczeniu akordu. Dlaczego #11, a nie #4? Otóż dlatego, że w oznaczeniach akordów podaje się składniki (stopnie) akordu, a nie stopnie skali. A akordy budujemy tercjami - mówiąc w uproszczeniu, bierzemy co drugi dźwięk z podanej skali. Piszemy więc sobie na kartce szereg: C, D, E, F#, G, A, B, C, D, E, F#, G, A, z którego wybieramy co drugą nutę: C, E, G, B, D, F#, A. Jeśli policzymy, to użyte tu F# jest w szeregu jedenaste - stąd oznaczenie #11. Na koniec dam Ci moją propozycję ogrania zadanego akordu. Zapomnij o skalach modalnych i odkurz dobrze znaną pentatonikę molową. Jeśli zagrasz pentatonikę B moll do Cmaj7#11, to uzyskasz same najfajniejsze kolory. Zobaczmy - pentatonika B moll to dźwięki: B, D, E, F#, A. Spójrz na wypisane wyżej szeregi. Zgadza się? Tak, i w dodatku możesz wykorzystać swoje ulubione pentatoniczne licki.
Krzysztof Inglik