Jaką skalą najlepiej ogrywać akord Cmaj7#11?
Jaką skalą najlepiej ogrywać akord Cmaj7#11? Skąd wzięło się oznaczenie "#11"?
(F#) jest naszą podwyższoną jedenastką (#11) w oznaczeniu akordu. Dlaczego #11, a nie #4? Otóż dlatego, że w oznaczeniach akordów podaje się składniki (stopnie) akordu, a nie stopnie skali. A akordy budujemy tercjami - mówiąc w uproszczeniu, bierzemy co drugi dźwięk z podanej skali. Piszemy więc sobie na kartce szereg: C, D, E, F#, G, A, B, C, D, E, F#, G, A, z którego wybieramy co drugą nutę: C, E, G, B, D, F#, A. Jeśli policzymy, to użyte tu F# jest w szeregu jedenaste - stąd oznaczenie #11. Na koniec dam Ci moją propozycję ogrania zadanego akordu. Zapomnij o skalach modalnych i odkurz dobrze znaną pentatonikę molową. Jeśli zagrasz pentatonikę B moll do Cmaj7#11, to uzyskasz same najfajniejsze kolory. Zobaczmy - pentatonika B moll to dźwięki: B, D, E, F#, A. Spójrz na wypisane wyżej szeregi. Zgadza się? Tak, i w dodatku możesz wykorzystać swoje ulubione pentatoniczne licki.