Różnice między modelami gitar

Porady

Mam kilka pytań:Jaka jest różnica między Ibanezem RG a Jacksonem? Podobno przetworniki EMG są tak potężne, że rodzaj drewna gitary nie ma wpływu na brzmienie. Co to jest konstrukcja PAF? Szukam wiosła do muzy metalowej z możliwością zbliżenia się do jazzowych tonów.

Różnice w niektórych modelach jednej firmy są czasami znikome, jednak producent z tylko sobie znanych powodów rozróżnia je nazwą, materiałami i... ceną. Co do tego, czy lepszy jest Ibanez RG bądź też Jackson, to są to rozważania zupełnie nietrafione, ponieważ każdy model oferuje coś innego swojemu użytkownikowi i choćby na tej podstawie nie ma sensu ich porównywać według tych samych kryteriów. 

Różnice w samym brzmieniu występują nawet w serii jednego modelu tej samej firmy.

W Internecie pojawiają się teorie, które są oderwane od rzeczywistości i często tworzone są przez ludzi, którzy nie mieli nawet styczności ze sprzętem, na temat którego się wypowiadają. Dokładnie tak jest z teorią przetworników gitarowych EMG. HB czy aktywne sety wykazują bardzo zróżnicowane brzmienie w zależności od drewna, w jakim są zamontowane. Jakość gitary nie jest zaniżana przez jakiekolwiek przetworniki, a często jest to świadomy wybór, poprzez który firma kieruje swoje modele do wąskiej grupy odbiorców.

PAF (czyli Patent Applied For) jest to pierwsza w świecie konstrukcja przetwornika gitarowego wykonana przez Setha Lovera w 1955 roku. Patent ten został sprzedany firmie Gibson, która wykorzystała go w swoim modelu Les Paul.  Nazwa PAF w początkowej fazie nie była zamierzona. Została przyjęta na przełomie lat 50. i 60., kiedy to firma próbowała zgłosić ją do  urzędu patentowego (co udało się dopiero w 1959 roku). 

Na przestrzeni lat wielu producentów skopiowało pomysł pierwszego w historii HB, co przyczyniło się do jego szerokiej popularyzacji.  Jeżeli oczekujesz połączenia dwóch tak odmiennych brzmień jak metal i jazz w jednym instrumencie to musisz wiedzieć, że jest to właściwie niemożliwe do osiągnięcia.

Moja jedyna rada: kup dwie różne gitary.

Krzysztof Roszko