Startujemy!
Kamil Skwara
Witam wszystkich Czytelników magazynu "Gitarzysta" w pierwszym odcinku warsztatów gry na gitarze basowej.
Radość z gry na basie oraz nowe inspiracje są czymś bardzo ważnym, dlatego nasze warsztaty będą zawierać program, który ma Was zachęcić do pracy, ponieważ ćwiczenie na basie może być miłe i przyjemne, a nie nudne lub monotonne. Niezależnie od preferowanego przez Was stylu muzycznego, stylu gry oraz bez względu na to, czy dopiero zaczynacie swoją muzyczną drogę z basem lub czy jesteście muzykami grającymi już na gitarze basowej - dzięki tym warsztatom będziecie mogli rozwijać się i poszerzać swoją wiedzę na temat muzyki i samego instrumentu. Każda lekcja pomoże Wam lepiej poznać i zrozumieć gitarę basową oraz jej zastosowanie i rolę, jaką odgrywa w muzyce. Ze względu na indywidualne potrzeby każdego z Was, przedstawione zostaną przykłady prostsze oraz trudniejsze. Prezentowane przeze mnie ćwiczenia dotyczyć będą najważniejszych aspektów związanych z grą na gitarze basowej, takich jak: technika, artykulacja, rytmika, timing, brzmienie, dynamika, melodyka, feeling czy ekspresja. Zaprezentuję także różne formy aranżacji gitary basowej, stosowane w różnych gatunkach muzycznych oraz przydatne i pomocne patenty, zagrywki i wprawki.
Każdy przykład należy studiować uważnie, cierpliwie, spokojnie i bez nerwów. Należy też codziennie ćwiczyć z metronomem (nie bójcie się metronomu, ponieważ jest to urządzenie bardzo przydatne i pomocne), z automatem perkusyjnym lub żywym perkusistą. To przyśpieszy Wasz rozwój muzyczny oraz da Wam potrzebne i niezbędne obycie z gitarą basową, które z kolei przyda się później na scenie i w studiu nagrań.
Jeżeli dopiero stawiacie swoje pierwsze muzyczne kroki jako gitarzyści basowi, proponuję podzielić każdy przykład, czytając i grając go po jednym takcie, aż do momentu, gdy będziecie na tyle pewni, żeby zagrać go w całości (uwierzcie we własne siły, myślcie pozytywnie i nie poddawajcie się!). Każdy przykład należy wyćwiczyć tak, aby grać go dokładnie, równo i płynnie z metronomem lub automatem perkusyjnym przez kilka minut, ponieważ tego typu praca da Wam najlepsze rezultaty. Im więcej przykładów zagracie, tym lepiej dla Was, ponieważ zdobędziecie większe doświadczenie i będziecie bardziej zadowoleni z siebie. Ważna jest regularna i systematyczna praca. Pamiętajcie, że przed rozpoczęciem gry zawsze należy poprawnie nastroić instrument (nie ignorujcie tego), w przeciwnym razie nawet bardzo poprawna gra na najlepszym i najdroższym sprzęcie będzie pozbawiona brzmienia. Przyzwyczajajcie swój słuch do nastrojonej gitary. Bierzcie wiosła, nastrójcie się, podłączcie sprzęt i... do dzieła!
Przykład 1 to zagrany palcami funkowy groove (miłośnicy gry kostką na basie: zagrajcie go kostką, stosując oczywiście obustronne kostkowanie - posłuchajcie Hellmuta Hattlera z Tab Two). Dynamika (głośność poszczególnych dźwięków) w grze na gitarze basowej to element, nad którym trzeba bardzo solidnie pracować. Grając wybrane dźwięki - głośniej, ciszej, delikatniej i mocniej - ożywiamy naszą grę, a poza tym każdy dźwięk możemy grać krócej lub dłużej. W tym przykładzie gramy delikatnie palcami na strunach D (druga struna) i A (struna trzecia), natomiast na strunie G (struna pierwsza) - mocniej. Niezależnie od tego, czy wydobywacie dźwięki głośno czy cicho, siła uderzenia w strunę powinna być taka, aby każda zagrana przez Was nuta była czysta i wyraźnie brzmiąca. W tym przykładzie wykorzystujemy bardzo często stosowaną technikę hammering (młoteczkowanie). Jak ją zagrać? Kładziemy palec wskazujący na 5 progu struny D, następnie szarpiemy strunę palcem prawej ręki, a po odezwaniu się dźwięku energicznie i dokładnie dociskamy strunę palcem serdecznym lub małym lewej ręki na 7 progu, grając tylko i wyłącznie lewą ręką. Tempo w nagranym przykładzie na załączonej do niniejszego magazynu płycie CD - to 120BPM.
Przykład 2 przedstawia bas zagrany rozłożonymi akordami. Jest to doskonałe ćwiczenie na wyczucie i obeznanie gryfu oraz rozciągnięcie palców lewej ręki (w trakcie grania tego przykładu może Was boleć lewa ręka), poza tym stosowanie akordów poszerza wyobraźnię muzyczną. Podam teraz dźwięki, które zagrałem kolejno w każdym z akordów: w takcie pierwszym gramy akord C (c, g, d, e), w takcie drugim akord Bb (bb, f, c, d), w takcie trzecim As (as, es, bb, c), a w takcie czwartym - Bb (bb, f, c, d). Każdy akord zagrałem, wybierając cztery dźwięki - są to akordy durowe decymowe z noną. Jak ułożyć na gryfie palce lewej ręki, aby zagrać ten przykład najsprawniej? W każdym takcie zastosujcie tę zasadę: pierwszy dźwięk dociśnijcie palcem wskazującym, drugi dźwięk środkowym, dźwięk trzeci małym palcem, a dźwięk czwarty palcem pierwszym. ćwiczcie tak, aby płynnie przechodzić z jednego dźwięku na drugi, dając strunom wybrzmiewać jak najdłużej. Nie przejmujcie się słabo rozciągniętymi palcami lewej ręki, bowiem wytrwałe i systematyczne ćwiczenie tego przykładu sprawi, że w ciągu kilku tygodni z pewnością zauważycie dużą poprawę. Tempo tego ćwiczenia wynosi 115BPM.
Przykład 3 przedstawia brzmiący rockowo temat gitary basowej zagrany kciukiem przy użyciu techniki slide. Aby zastosować technikę slide, zagrajcie pierwszy dźwięk, akcentując go prawą ręką, a następnie przesuńcie palec po strunie (trzymając cały czas dobrze dociśniętą strunę, która wybrzmiewa) do następnej pozycji na gryfie. Aby dobrze grać kciukiem, należy grać z nadgarstka - nie trzeba grać siłowo. Podciągając struny od spodu, powinno się robić to tak, aby palec podciągający struny nie szarpał ich za mocno, a po podciągnięciu struny należy szybko ją puścić, aby odbiła się od progów. Tempo to 120BPM.
Hammering to doskonałe ćwiczenie na lewą rękę, a zatem w przykładzie 4 gramy kciukiem i wykorzystujemy technikę młoteczkowania. Mocno brzmiący temat basu zagrajcie z rockowym feelingiem. Jeżeli takt czwarty potraktujecie jako wprawkę, czyli osobno poza przykładem, i zagracie go szybciej (polecam pracę z metronomem), zobaczycie, że jest to bardzo dobra rozgrzewka dla palców lewej ręki. Lewa ręka także będzie grać lepiej, jeżeli codziennie poćwiczycie hammeringi grane w różnych pozycjach na gryfie. Tempo tego ćwiczenia wynosi 125BPM.
Przykład 5 zawiera rockowy temat, który zagrałem, używając techniki kciukowej. Całość gram przez uderzenie kciukiem za wyjątkiem dźwięków zagranych na strunie G, które podciągam palcem pierwszym lub środkowym prawej ręki. Polecam zagranie tego przykładu w jeszcze szybszym tempie w celu doskonalenia Waszej sprawności technicznej (tempo w nagraniu na CD wynosi 100BPM).
Do zobaczenia za miesiąc, kiedy to zajmiemy się rytmiką i grą w sekcji rytmicznej.
Każdy przykład należy studiować uważnie, cierpliwie, spokojnie i bez nerwów. Należy też codziennie ćwiczyć z metronomem (nie bójcie się metronomu, ponieważ jest to urządzenie bardzo przydatne i pomocne), z automatem perkusyjnym lub żywym perkusistą. To przyśpieszy Wasz rozwój muzyczny oraz da Wam potrzebne i niezbędne obycie z gitarą basową, które z kolei przyda się później na scenie i w studiu nagrań.
Jeżeli dopiero stawiacie swoje pierwsze muzyczne kroki jako gitarzyści basowi, proponuję podzielić każdy przykład, czytając i grając go po jednym takcie, aż do momentu, gdy będziecie na tyle pewni, żeby zagrać go w całości (uwierzcie we własne siły, myślcie pozytywnie i nie poddawajcie się!). Każdy przykład należy wyćwiczyć tak, aby grać go dokładnie, równo i płynnie z metronomem lub automatem perkusyjnym przez kilka minut, ponieważ tego typu praca da Wam najlepsze rezultaty. Im więcej przykładów zagracie, tym lepiej dla Was, ponieważ zdobędziecie większe doświadczenie i będziecie bardziej zadowoleni z siebie. Ważna jest regularna i systematyczna praca. Pamiętajcie, że przed rozpoczęciem gry zawsze należy poprawnie nastroić instrument (nie ignorujcie tego), w przeciwnym razie nawet bardzo poprawna gra na najlepszym i najdroższym sprzęcie będzie pozbawiona brzmienia. Przyzwyczajajcie swój słuch do nastrojonej gitary. Bierzcie wiosła, nastrójcie się, podłączcie sprzęt i... do dzieła!
Przykład 1 to zagrany palcami funkowy groove (miłośnicy gry kostką na basie: zagrajcie go kostką, stosując oczywiście obustronne kostkowanie - posłuchajcie Hellmuta Hattlera z Tab Two). Dynamika (głośność poszczególnych dźwięków) w grze na gitarze basowej to element, nad którym trzeba bardzo solidnie pracować. Grając wybrane dźwięki - głośniej, ciszej, delikatniej i mocniej - ożywiamy naszą grę, a poza tym każdy dźwięk możemy grać krócej lub dłużej. W tym przykładzie gramy delikatnie palcami na strunach D (druga struna) i A (struna trzecia), natomiast na strunie G (struna pierwsza) - mocniej. Niezależnie od tego, czy wydobywacie dźwięki głośno czy cicho, siła uderzenia w strunę powinna być taka, aby każda zagrana przez Was nuta była czysta i wyraźnie brzmiąca. W tym przykładzie wykorzystujemy bardzo często stosowaną technikę hammering (młoteczkowanie). Jak ją zagrać? Kładziemy palec wskazujący na 5 progu struny D, następnie szarpiemy strunę palcem prawej ręki, a po odezwaniu się dźwięku energicznie i dokładnie dociskamy strunę palcem serdecznym lub małym lewej ręki na 7 progu, grając tylko i wyłącznie lewą ręką. Tempo w nagranym przykładzie na załączonej do niniejszego magazynu płycie CD - to 120BPM.
Przykład 2 przedstawia bas zagrany rozłożonymi akordami. Jest to doskonałe ćwiczenie na wyczucie i obeznanie gryfu oraz rozciągnięcie palców lewej ręki (w trakcie grania tego przykładu może Was boleć lewa ręka), poza tym stosowanie akordów poszerza wyobraźnię muzyczną. Podam teraz dźwięki, które zagrałem kolejno w każdym z akordów: w takcie pierwszym gramy akord C (c, g, d, e), w takcie drugim akord Bb (bb, f, c, d), w takcie trzecim As (as, es, bb, c), a w takcie czwartym - Bb (bb, f, c, d). Każdy akord zagrałem, wybierając cztery dźwięki - są to akordy durowe decymowe z noną. Jak ułożyć na gryfie palce lewej ręki, aby zagrać ten przykład najsprawniej? W każdym takcie zastosujcie tę zasadę: pierwszy dźwięk dociśnijcie palcem wskazującym, drugi dźwięk środkowym, dźwięk trzeci małym palcem, a dźwięk czwarty palcem pierwszym. ćwiczcie tak, aby płynnie przechodzić z jednego dźwięku na drugi, dając strunom wybrzmiewać jak najdłużej. Nie przejmujcie się słabo rozciągniętymi palcami lewej ręki, bowiem wytrwałe i systematyczne ćwiczenie tego przykładu sprawi, że w ciągu kilku tygodni z pewnością zauważycie dużą poprawę. Tempo tego ćwiczenia wynosi 115BPM.
Przykład 3 przedstawia brzmiący rockowo temat gitary basowej zagrany kciukiem przy użyciu techniki slide. Aby zastosować technikę slide, zagrajcie pierwszy dźwięk, akcentując go prawą ręką, a następnie przesuńcie palec po strunie (trzymając cały czas dobrze dociśniętą strunę, która wybrzmiewa) do następnej pozycji na gryfie. Aby dobrze grać kciukiem, należy grać z nadgarstka - nie trzeba grać siłowo. Podciągając struny od spodu, powinno się robić to tak, aby palec podciągający struny nie szarpał ich za mocno, a po podciągnięciu struny należy szybko ją puścić, aby odbiła się od progów. Tempo to 120BPM.
Hammering to doskonałe ćwiczenie na lewą rękę, a zatem w przykładzie 4 gramy kciukiem i wykorzystujemy technikę młoteczkowania. Mocno brzmiący temat basu zagrajcie z rockowym feelingiem. Jeżeli takt czwarty potraktujecie jako wprawkę, czyli osobno poza przykładem, i zagracie go szybciej (polecam pracę z metronomem), zobaczycie, że jest to bardzo dobra rozgrzewka dla palców lewej ręki. Lewa ręka także będzie grać lepiej, jeżeli codziennie poćwiczycie hammeringi grane w różnych pozycjach na gryfie. Tempo tego ćwiczenia wynosi 125BPM.
Przykład 5 zawiera rockowy temat, który zagrałem, używając techniki kciukowej. Całość gram przez uderzenie kciukiem za wyjątkiem dźwięków zagranych na strunie G, które podciągam palcem pierwszym lub środkowym prawej ręki. Polecam zagranie tego przykładu w jeszcze szybszym tempie w celu doskonalenia Waszej sprawności technicznej (tempo w nagraniu na CD wynosi 100BPM).
Do zobaczenia za miesiąc, kiedy to zajmiemy się rytmiką i grą w sekcji rytmicznej.