#162 Prosta aranżacja utworu

Piotr Słapa
2019-08-05
Prosta aranżacja utworu

W dzisiejszym akustycznym warsztacie poznacie kilka praktycznych patentów – jak przygotować solową aranżację utworu techniką fingerstyle.

Na początek przypomnijmy sobie czym jest styl fingerstyle. Powstaje, gdy na jednym instrumencie gramy podkład akordowy oraz melodię. Wszystkie te elementy pojawiają się w tym samym czasie. Jest przełożeniem techniki pianistycznej na gitarę, gdzie kciuk prawej ręki pełni taką samą rolę jak lewa ręka pianisty, natomiast pozostałe palce wykonują taką samą pracę jak jego prawa ręka. Dzisiaj zagramy prostą aranżację popularnego w ostatnim czasie utworu „Shallow” z filmu „Narodziny gwiazdy”. Gitarowa aranżacja inspirowana jest opracowaniem Neil’a Wickera.

Kciuk prawej ręki odpowiada za basy (EAD), a pozostałe palce za struny wiolinowe (GBE). Małego palca nie używamy. Kilka zasad, które warto znać podczas tworzenia solowej aranżacji utworu: 1. Staramy się jak najlepiej uchwycić brzmienie oraz ogólny klimat utworu. 2. Melodię (partia wokalu) dokładamy do basów/akordów. 3. Szukamy jak najlepszych opalcowań dla lewej ręki 4. Dbamy o wartości rytmiczne (nie skracamy z powodu skomplikowanych zmian akordów). A więc do dzieła!

PRZYKŁAD 1 to intro utworu. Zagramy je w taki sam sposób jak oryginał. Dobrze napisane intro jest mocnym punktem każdej kompozycji. Dzięki niemu rozpoznajemy utwór już po kilku dźwiękach. Tak jest właśnie w przypadku „Shallow”. Zaczynamy od akordu Em7. Palec wskazujący umieszczamy na II progu struny A, środkowy na II progu struny D, a serdeczny na III progu struny B. Następnie mamy akord D/F#. Palec serdeczny nie zmienia pozycji. Palec wskazujący przesuwamy na II próg struny basowej E, a środkowy na II próg struny G. Dalej gramy G-dur, który długo wybrzmiewa. Ponownie palec serdeczny zostaje na III progu struny B. Palec środkowy odpowiada za III próg struny basowej E, a mały za III próg struny wiolinowej E.

W takcie 3 ogrywamy C-dur. Palec serdeczny trzymamy na III progu struny A, środkowy na II progu struny D, a wskazujący na I progu struny B. Dodatkowo mały palec dokładamy na III próg struny B. W kolejnym takcie wracamy do akordu G-dur oraz gramy D-dur. Opalcowanie tego drugiego akordu jest następujące - palec wskazujący ląduje na II progu struny G, serdeczny na III progu struny B, a środkowy na II progu struny wiolinowej E. Zwróćcie uwagę na szybkie ozdobniki artykulacyjne hammer-on oraz pull-off. W taktach 5-6 wracamy akordów Em7, D/F# oraz G-dur.

W PRZYKŁADZIE 2 do akordów dokładamy dźwięki melodii (partia wokalu). Analizujemy każdą sylabę tekstu i zamieniamy ją na dźwięk. Następnie szukamy dźwięku melodii na gryfie gitary w miejscu, gdzie do tej pory graliśmy akord podkładu. Jeśli melodia jest dźwiękiem w wyższej oktawie, a akord zbudowaliśmy w pierwszych pozycjach gryfu to musimy poszukać go w innym miejscu. Kluczowa umiejętność to znajomość akordów oraz ich przewrotów na całym gryfie gitary. Progresję akordów „Shallow” znacie z poprzedniego przykładu, ale mogą zmienić się opalcowania. W taktach 7-8 akordy Em7, D/F# oraz G-dur chwytamy tak jak wcześniej. Nowością jest pusta struna wiolinowa E na dwóch pierwszych akordach. W takcie 9 ogrywamy akord C-dur. Melodią jest dźwięk C czyli I próg struny B. Powtarzamy go kilka razy. W kolejnym takcie jest G- -dur. Zmieniamy jego opalcowanie. Palcem serdecznym trzymamy III próg struny basowej E, a wskazującym I próg struny B (melodia). W tym samym takcie jest D-dur, który gramy tak jak wcześniej.

Przed nami kolejne akordy (takt 11). Pierwszy jest E-moll. Palec wskazujący umieszczamy na II progu struny A, a środkowy na II progu struny D. Następnie mamy akord D/F# w uproszczonej formie - palec wskazujący ląduje na II progu struny basowej E, a środkowy na II progu struny G. Ostatni akord w takcie to Gadd9. Palec środkowy odpowiada za III próg struny basowej E, a wskazujący za II próg struny G. W takcie 13 ogrywamy akord C-dur. Opalcowanie jest takie jak wcześniej. Melodia oparta jest o dźwięk D (III próg struny B), który chwytamy małym palcem. Dalej wracamy do akordu Gadd9 oraz mamy D-dur. Tutaj możemy uprościć opalcowanie i złapać po prostu power chord D5 (palec wskazujący na II progu struny G). Takty 15-20 to powtórka akordów, które graliśmy wcześniej. Przechodzimy do kolejnej partii.

PRZYKŁAD 3 zaczynamy od przeniesienia akordu A-moll w górę gryfu. Wymaga tego melodia. Opalcowanie akordu jest z poprzeczką barre. Palec wskazujący trzymamy na V progu przez struny DGBE. Dodatkowo mały palec odpowiedzialny jest za VIII próg struny wiolinowej E, a serdeczny za VII próg tej samej struny. Następnie przechodzimy do akordu D/F# w pierwszej pozycji na gryfie (potrzebujemy niski dźwięk F# w basie). Opalcowanie akordu wymaga szerokiego rozciągnięcia dłoni. Palec wskazujący trzyma II próg struny basowej E, środkowy III próg struny B, a mały V próg struny wiolinowej E. Następnie małym palcem wykonujemy slide do VII progu. Dalej wracamy do akordu D/F# oraz wykonujemy slide z V do III progu na strunie wiolinowej E.

W takcie 23 mamy akord G-dur z równie trudnym rozciągnięciem dłoni. Palec wskazujący odpowiada za III próg struny basowej E, a mały za VII próg struny wiolinowej E. Pamiętajcie o ozdobniku slide do X progu. Kolejne dwa akordy to D-dur oraz E- -moll. W takcie 25 ogrywamy akord Am7. Palec środkowy trzyma II próg struny D, wskazujący I próg struny B, a mały III próg struny wiolinowej E. Następnie mamy akord D/F#, który musimy zagrać przy użyciu poprzeczki barre (tworzy ją palec wskazujący). Zbliżamy się do końca przykładu. W taktach 27-31 ogrywamy akordy G-dur, D-dur oraz Em7.

Na tym zakończymy dzisiejsze gitarowe zmagania. Powodzenia i do zobaczenia za miesiąc!