Kostkowanie Hybrydowe

Piotr Słapa
Kostkowanie Hybrydowe

W tym odcinku zajmiemy się jedną z ciekawszych technik gitarowych, czyli jednoczesnym używaniem kostki oraz palców.

Kostkowanie hybrydowe związane jest z graniem typu fingerstyle. Cała idea polega na wykorzystaniu palców, które pozostają wolne w sytuacji, gdy gramy kostką. Trzymając piórko w standardowy sposób (pomiędzy kciukiem a palcem wskazującym), dodatkowo mamy do dyspozycji palec środkowy oraz serdeczny. W wyjątkowych sytuacjach można używać także małego palca. Hybrid picking jest najbardziej powszechny wśród gitarzystów country oraz bluegrass. Jednak ze względu na ciekawe możliwości brzmieniowe technika ta używana jest przez wielu znanych wirtuozów gitary. Świetnie posługują się nią takie osobistości, jak choćby: Tommy Emmanuel, Eric Johnson, Steve Morse, Albert Lee, Brett Garsed, Danny Gatton czy Wayne Krantz.

Odpowiedzmy sobie na pytanie, w jakich sytuacjach kostkowanie hybrydowe może być przydatne
(w oparciu o gitarę akustyczną). Podstawowe zastosowanie tej techniki to granie patentów znanych z fingerstyle. Wszystko to, co zagramy thumbpickiem, możemy wykonać palcami i kostką. Wiąże się to jednak z większą trudnością i wysiłkiem. Taki styl grania świetnie sprawdzi się w utworach solowych, gdzie jednocześnie wykonujemy bas oraz melodię. Tommy Emmanuel bardzo często - w improwizacjach bluesowych - kostką uderza bas, a pozostałych palców używa do zagrania w tym samym czasie partii solowych. Ponadto możemy grać nie tylko sam bas, ale także całe akordy razem z melodią. Niektórzy gitarzyści wykorzystują hybrid picking przy graniu solówek. Jest to alternatywa dla standardowego kostkowania. Mistrzem tego typu grania jest Monte Montgomery. Polecam prześledzić twórczość tego znakomitego artysty.

Przykład 1 jest dobrym wprowadzeniem do techniki kostkowania hybrydowego. Ćwiczenie zaczynamy od zagrania w tym samym czasie dźwięku a na strunie wiolinowej E1 (łapiemy go palcem serdecznym lewej ręki) oraz dźwięku c na strunie G3 (w tym wypadku łapiemy go palcem środkowym lewej ręki). Jeśli trzymamy kostkę w standardowy sposób, czyli między kciukiem a palcem wskazującym prawej ręki, to do zagrania tego dwudźwięku (c-a) użyjemy palca środkowego i serdecznego. Następnie gramy trzykrotnie strunę basową A5 za pomocą kostki. Teraz czas na kolejny dwudźwięk (b-ab). Przemieszczamy palce o jeden próg w lewo oraz ponownie gramy trzykrotnie pustą strunę A5. Następnie gramy dwudźwięk d-b. Wystarczy, że przesuniemy palce na siódmy próg oraz - tak jak poprzednio - zagramy strunę basową A5 przy użyciu kostki. Teraz wracamy na piąty próg, aby ponownie zagrać dwudźwięk c-a (opalcowania oraz bas pozostają w dalszym ciągu bez zmian). Kolejny dwudźwięk łapiemy trochę inaczej. Tym razem palec wskazujący lewej ręki odpowiedzialny jest za dźwięk c na strunie wiolinowej E1 (8 próg), a palec serdeczny za dźwięk f na strunie
G3 (10 próg). W następnych krokach wracamy na próg 7, potem 4 i kończymy na 5. Pamiętamy
o basie granym cały czas piórkiem. W ten sposób przebrnęliśmy przez pierwszą część ćwiczenia. Kolejną partię zaczynamy, grając znany nam już dwudźwięk na 5 progu, a zaraz za nim na 4. Następnie palec wskazujący łapie dźwięk f na strunie wiolinowej E1 (1 próg), a palec środkowy dźwięk a na strunie G3 (2 próg). W przypadku kolejnego dwudźwięku wystarczy, że zagramy pustą strunę wiolinową E1, a palcem wskazującym złapiemy dźwięk ab na strunie G3 (1 próg). Ćwiczenie kończymy, powtarzając dwa ostatnie dwudźwięki (a-f oraz ab-e) i grając dwudźwięki kolejno na progach 4 i 5.

 

Przykład 2 pomoże nam osiągnąć większą precyzję w grze kostką. Piórko będzie odpowiedzialne za granie basu na strunach E6, A5 oraz D4. Palcem środkowym i serdecznym zagramy dwudźwięk - pusta struna g i dźwięk d na strunie B2 (3 próg). Zaczynamy od uderzenia kostką struny basowej E6. Następnie gramy dźwięk gb na strunie basowej D4 (4 próg), ponownie kostkując. Teraz czas na dwudźwięk g-d. W dalszej kolejności uderzamy dźwięk gb na strunie D4 oraz dwukrotnie gramy dwudźwięk g-d. Na koniec gramy ponownie dźwięk gb na strunie D4 oraz dwudźwięk g-d. W ten sposób ograliśmy pierwszy akord. Kolejną część zaczynamy od zagrania kostką dźwięku c na strunie basowej A5, następnie dźwięku gb na strunie D4, a po nim dwudźwięku g-d. Teraz gramy gb na strunie D4 oraz dwukrotnie dwudźwięk g-d. Ogrywanie akordu kończymy, ponownie uderzając dźwięk gb na strunie D4 oraz g-d. Łatwo zauważyć, że ogrywanie wszystkich akordów w ćwiczeniu jest podobne. Różnica polega na tym, że podstawą pierwszego akordu jest pusta struna E6, podstawą drugiego - dźwięk c na strunie A5, a podstawą trzeciego - dźwięk b na strunie A5.

 

W przykładzie 3 ogrywamy zagrywkę bluesową, stosując technikę hybrid picking. Ćwiczenie zaczynamy od zagrania jednocześnie basu oraz dwudźwięku b-d. Dźwięk d łapiemy palcem wskazującym lewej ręki, a dźwięk b - palcem środkowym. Bas jest ciągle taki sam i jest nim pusta struna E6, na której gramy kostką. Należy pamiętać, że partia basowa jest przytłumiona za pomocą dolnej części dłoni. Występuje też tutaj uderzenie typu slap, które zostało oznaczone w tabulaturze jako "x". Aby wydobyć taki dźwięk, wystarczy energicznie uderzyć pustą strunę basową E6, tłumiąc ją w tym samym momencie. Kolejny dwudźwięk zbudowany jest z dźwięków bb oraz db. Wystarczy, że przesuniemy palce lewej ręki o jeden próg w lewo. Następnie ponownie przesuniemy palce o jeden próg w lewo, aby zagrać dwudźwięk a-c. W ostatniej fazie ćwiczenia przesuwamy palce o jeden próg w prawo, aby wrócić do dwudźwięku bb-db. W tej części ćwiczenia uderzamy dwudźwięk b-d oraz systematycznie poruszamy się w dół o jeden próg, grając kolejne dwudźwięki bb-db oraz c-a. Zagrywkę kończymy dwudźwiękiem ab-b (1 próg na strunie G3 oraz pusta struna B2). Ważne jest, aby grać solidnie bas i nie zapominać o tłumieniu oraz uderzeniu slap.

W ten oto sposób zakończyliśmy temat kostkowania. W następnym odcinku zajmiemy się techniką grania flażoletami. Pozdrawiam oraz życzę owocnego ćwiczenia!