Tears in Heaven

Piotr Słapa
Tears in Heaven

W dzisiejszym odcinku warsztatów akustycznych zagramy fragmenty wielokrotnie nagradzanego utworu skomponowanego przez Erica Claptona oraz Willa Jenningsa.

Piosenka "Tears in Heaven" powstała jako soundtrack do filmu Rush z 1991 roku i zdobyła trzy Nagrody Grammy w kategoriach: najlepsza piosenka roku, najlepsze nagranie roku oraz najlepsze męskie wykonanie piosenki pop. Prestiżowy magazyn Rolling Stone umieścił utwór na 362 miejscu w rankingu największych przebojów wszech czasów. "Tears in Heaven" opowiada o bólu jaki Clapton czuł po stracie syna. W 1991 roku w Nowym Jorku czteroletni Conor wypadł z okna apartamentu na 53 piętrze. Aranżację utworu na gitarę akustyczną solo opracował kanadyjski gitarzysta Kelly Valleau.

Warsztat skierowany jest do osób zaczynających przygodę z gitarą akustyczną i fingerstyle. Dla przypomnienia: jest to technika gry, gdzie jednocześnie łączymy basy, akordy oraz melodię. Takie podejście do instrumentu stwarza wrażenie obecności większej ilości muzyków, a często nawet całego zespołu. Kciuk prawej ręki będzie odpowiedzialny za struny basowe E, A, D, palec wskazujący za strunę G, środkowy za strunę B, a serdeczny za strunę wiolinową E. Pojedyncze dźwięki melodii najczęściej wydobywa palec środkowy (jest to tzw. melody finger). Zanim zagramy pierwsze dźwięki zakładamy kapodaster na 2 próg gitary. Dzięki temu zachowamy oryginalną tonację piosenki czyli A-dur.

Takty 1-5 to intro utworu. Przykład zaczynamy ozdobnikiem artykulacyjnym hammer-on z pustej struny basowej E do II progu. Korzystamy z palca środkowego lewej ręki. Następnie ogrywamy akord G. Palec serdeczny chwyta III próg struny E, a palcem wskazującym robimy ozdobniki hammer-on i pull-off na I progu struny B. Kolejny akord to D/F#. Palec wskazujący trzyma II próg struny basowej E, środkowy II próg struny G i serdeczny III próg struny B. Dalej pojawia się akord Em. Palec środkowy będzie odpowiedzialny za II próg struny A, a serdeczny za II próg struny D. W takcie 3 palec serdeczny ląduje na III progu struny B, a mały na III progu struny wiolinowej E. Używamy ozdobnika slide i przemieszczamy się do V progu. Podobna zagrywka jest w połowie taktu. Palec środkowy trzyma II próg struny G, a serdeczny III próg struny B. Korzystamy z ozdobnika slide, aby przesunąć się o cały ton w górę.

Takt 4 zaczynamy od akordu C. Palec serdeczny ląduje na III progu struny A, środkowy na II progu struny D, a wskazujący na I progu struny B. Teraz wystarczy, że puścimy palec serdeczny i środkowy. Dalej mały palec dokładamy na IV próg struny D. W tym momencie kończy się intro i przechodzimy do zwrotki utworu (takty 6-13). W takcie 6 ogrywamy te same akordy co w takcie 2 (G, D/F#, Em). W pierwszej połowie taktu 7 nadal trzymamy Em, a później puszczamy wszystkie palce, pozwalając wybrzmieć pustym strunom D, G, B. Dalej chwytamy akord C i zaraz za nim akord Gadd9. Palec środkowy ląduje na III progu struny basowej E, a wskazujący na II progu struny G. Na początku taktu 9 palec środkowy trzyma II próg struny basowej E, a serdeczny II próg struny G. Następnie palcem środkowym wykonujemy hammer- -on z pustej struny A do II progu tej samej struny. W kolejnym kroku przesuwamy palec środkowy z II na III próg (pamiętamy o ozdobniku slide) oraz robimy pull-off z II progu do pustej struny G. Używamy tutaj palca wskazującego.

W takcie 10 ponownie mamy akordy G, D/F# oraz Em. W takcie 11 na tle akordu Em gramy melodię na strunie wiolinowej E. W kolejnym takcie pojawiają się akordy C oraz Gadd9. Opalcowanie bez zmian. W takcie 13 po zagraniu dwudźwięku na strunach E oraz G mamy ozdobnik slide z III do IV progu struny D. Korzystamy z palca serdecznego. Opalcowanie ostatniego dwudźwięku w takcie wygląda następująco - palec środkowy będzie odpowiedzialny za III próg struny A, a wskazujący za II próg struny G. Takty 14-19 to refren. Zaczynamy od akordu Em. Jego opalcowanie jest takie jak wcześniej (np. w takcie 2). Następnie mały palec ląduje na VII progu struny D. W takcie 15 gramy przewrót akordu B, który wymaga dużego rozciągnięcia dłoni. Mały palec chwyta VII próg struny basowej E, serdeczny VI próg struny A, a wskazujący IV próg struny D. Kolejny akord to G. Palec środkowy łapie III próg struny basowej E, a wskazujący II próg struny A. Po chwili akord G zamienia się w G7. Wystarczy, że dołożymy palec serdeczny na III próg struny D.

W takcie 17 mamy akord E. Palec środkowy chwyta II próg struny A, serdeczny II próg struny D, a wskazujący I próg struny G. Następnie łapiemy dwudźwięk, który był już w taktach 9 oraz 13 i przesuwamy go o cały ton w górę. Pierwszy akord z taktu 18 to Am7. Palec środkowy trzyma II próg struny D, a wskazujący I próg struny B. Teraz dokładamy do trzymanego wcześniej kształtu palec serdeczny na II próg struny G, aby otrzymać Am. W końcówce taktu pojawia się ozdobnik pull-off z III do II progu struny D. Używamy palca serdecznego i środkowego. W takcie 19 mamy dwudźwięk złożony z pustej struny G oraz I progu struny B. Takt kończymy ozdobnikiem hammer-on z pustej struny G do II progu. W tej sytuacji pomocny będzie palec środkowy. Kolejna część to powtórka taktów 2-5 czyli intro utworu. Przykład kończymy pełnym akordem G. Palec środkowy chwyta III próg struny basowej E, wskazujący I próg struny A i serdeczny III próg struny wiolinowej E.

Na tym zakończymy dzisiejsze gitarowe zmagania. Powodzenia i do zobaczenia za miesiąc!