LANEY Nexus Studio Live
Rodzaj sprzętu: Wzmacniacz
Angielski producent deklaruje, że Nexus powstał z myślą stworzenia najlepszego wzmacniacza basowego jaki kiedykolwiek istniał. Dzięki firmie Audiostacja mamy okazję przekonać się co kryje się pod jego maską…
Nexus SL to hybrydowa głowa basowa z lampą ECC83 w przedwzmacniaczu i końcówką mocy osiągającą moc 2 × 500 W przy obciążeniu 4 Ω albo 2 × 250 W przy 8 Ω. Ważący 5,5 kg wzmacniacz ma wygodne uchwyty do przenoszenia, można go też zamontować w skrzyni rack, gdzie zajmuje przestrzeń dwóch modułów. Stalowa obudowa jest ozdobiona subtelnym wzorem graficznym i dużym podświetlanym na niebiesko logotypem modelu.
Na przednim panelu od lewej mamy dwa gniazda wejściowe o zróżnicowanej czułości (HI, LO). Diody przy regulacji GAIN wskazują przesterowanie (czerwona) i działanie kompresora włączanego przez odciągnięcie gałki od panelu (zielona). SHAPE to przełącznik wstępnego ukształtowania korekcji, którą dokładniej można kształtować trójpasmowym equalizerem z regulacją częstotliwości środka w zakresie 100 Hz – 5 kHz.
Potencjometr SPACE odpowiada za regulację pogłosu (obracając w lewo od pozycji środkowej) albo chorusa (w prawo). INTERVAL przy obrocie w lewo generuje dźwięki harmoniczne oktawę niższe od podstawowego, albo o kwintę wyższe przy obrocie w prawo. FOCUS to regulacja skupienia filtra INTERVAL na niższych bądź wyższych składowych harmonicznych – w praktyce przyciemnia lub rozjaśnia dźwięk generowanego interwału. Odciągnięcie gałki głośności wycisza wzmacniacz, a działanie funkcji MUTE sygnalizuje miganie diody przy potencjometrze.
TILT to filtr, który przeciwstawnie podbija i osłabia skraje pasma – przekręcając w lewo uzyskujemy ciemne brzmienie z wzmocnieniem dołu, a w prawo jasny dźwięk z redukcją niskich częstotliwości. Filtr TOUCH wpływa na przekaz artykulacji dając w skrajnej lewej pozycji zwarty dźwięk z szybkim atakiem, w prawej otwarty z rozszerzonym górnym pasmem i zaokrąglonym dołem. Jest to o tyle specyficzna cecha, że bardziej czuje się to podczas gry niż jest to odbierane przez słuchacza. Przełącznik TIGHT ukryty pod gałką TOUCH zmienia charakterystykę odpowiedzi lampy – w stosunku do standardowego ustawienia dźwięk jest szybszy, bardziej zwarty, choć minimalnie chłodniejszy. Na końcu po prawej stronie jest wyłącznik zasilania i przełącznik STANBY.
To podświetlane na niebiesko logo na metalizowanej i opatrzonej dodatkowym wzorem obudowie to dzieło sztuki same w sobie.
Tylny panel mieści gniazdo zasilania, wyjście symetryczne XLR z odcięciem masy i przełącznikiem ujęcia sygnału – przed korekcją, po korekcji, po regulacji VOLUME. Gniazdo USB umożliwiające bezpośrednie nagrywanie na komputer. Z gniazda RE-AMP można wyprowadzić czysty sygnał bez korekcji (np. do nagrania na drugiej ścieżce), albo do reampingu. Gniazdo słuchawkowe (do odsłuchu wzmacniacza albo powrotu z USB) i pomocnicze wejście AUX TRS 1/8” również posiadają regulacje poziomów.
Pętla efektów jest wyposażona w wyłącznik i przełącznik poziomu sygnału 0 dB, -10 dB. Wyjście TUNER działa także przy włączonej funkcji MUTE, co jest przydatne na scenie. Do gniazda przełącznika podłogowego można podłączyć dedykowany moduł FS4-NSL działający jako włącznik funkcji INTERVAL, SPACE, MUTE i FOCUS. Gniazda głośnikowe Neutrik combo speakon-jack z przełącznikiem umożliwiają podłączanie kolumn o oporności 4 albo 8 Ω.
Z tyłu skrywa się całe bogactwo gniazd i przełączników, które czynią Nexusa tak funkcjonalnym.
WRAŻENIA
Wzmacniacz prezentuje się okazale i atrakcyjnie – ma elegancki i czytelny panel sterowania ozdobiony podświetlany niebieskimi diodami logotypem. To jednak schodzi na drugi plan przy funkcjonalności urządzenia, którą tworzą wszystkie możliwe gniazda oraz dodatkowe wyposażenie. Nexus SL dzięki połączeniu USB sprawdzi się również jako interfejs do nagrań. To, podobnie jak ćwiczenie na słuchawkach, czy nagrywanie przez linię, nie wymaga podłączania kolumny (warto jednak pamiętać, że w ofercie producenta będą trzy dedykowane kolumny Laney ATOM o lekkiej konstrukcji w konfiguracjach 2×10”, 4×10”, 15” wyposażone w głośniki LaVoce z magnesami neodymowymi).
Diody przy regulacji GAIN wskazują przesterowanie (czerwona) i działanie kompresora włączanego przez odciągnięcie gałki od panelu (zielona).
Korekcja ma aż trzy stopnie – filtr SHAPE, korektor trójpasmowy z parametrycznym środkiem, oraz korektor huśtawkowy, czyli TILT – razem daje to ogromne możliwości kształtowania barwy. Zastosowanie lampy w przedwzmacniaczu umożliwia uzyskanie naturalnej kompresji i mocno nasyconego, bądź przesterowanego brzmienia. Pokładowe efekty dodają kolorytu i przestrzeni. Ilość przełączników, potencjometrów i funkcji może w pierwszym kontakcie przytłaczać, jednak szybko okazuje się, że całość jest zorganizowana logicznie, a w wielu przypadkach spowoduje, że pedalboard z dodatkowymi efektami stanie się zbędny, a do pełni szczęścia brakuje jedynie pokładowego tunera. Gabaryty i waga w stosunku do mocy, możliwości i jakości dźwięku pozostają w bardzo korzystnej relacji.
SPACE odpowiada za regulację pogłosu albo chorusa, INTERVAL generuje dźwięki o oktawę niższe albo o kwintę wyższe od podstawowego, a FOCUS to regulacja skupienia filtra INTERVAL na niższych bądź wyższych składowych harmonicznych.
Kluczowe elementy Nexusa: TILT (przeciwstawnie podbijający i osłabiający skraje pasma, TOUCH (wpływający na przekaz artykulacji) i przełącznik TIGHT ukryty pod gałką TOUCH zmieniający charakterystykę odpowiedzi lampy.
Konstrukcja: hybrydowa (lampa ECC83)
Gniazda: INPUT HI, INPUT LO, D.I. (XLR), USB, RE-AMP SEND, PHONES, AUX IN, FX LOOP SEND – RETURN, TUNER, REMOTE (DIN), LOUDSPEAKER × 2 (Neutrik combo – TS 1/4” / Speakon), zasilanie
Regulacje: GAIN, BASS, MIDDLE SWEEP, MIDDLE, TREBLE, SPACE, INTERVAL, FOCUS, VOLUME, TILT, TOUCH, D.I. LEVEL, PHONES LEVEL, AUX IN LEVEL
Przełączniki: COMP, SHAPE, TIGHT, MUTE, GROUND LIFT, D.I. PRE/POST/OUTPUT, PHONES SOURCE USB/AMP, FX LOOP -10 dB/0 dB/Bypass, LOUDSPEAKER 4 Ω (2×8 Ω) / 8 Ω (2×16 Ω), POWER, STANDBY
Wymiary: 428 × 88 × 285 mm
Masa: 5,5 kg