EVH 5150III 15W LBX, LBXII

Rodzaj sprzętu: Wzmacniacz

Pozostałe testy marki EVH
Testy
2699,00 PLN (LBX)
2020-04-06
EVH - 5150III 15W LBX, LBXII

EVH to marka sprzętu gitarowego kojarzona z postacią Eddie Van Halena. Należąca do korporacji Fender spółka produkuje sprzęt tworzony we współpracy z muzykiem – część asortymentu stanowią gitary The Striped Series wzorowane na słynnym instrumencie Frankenstein, pozostałe to modele typu Wolfgang, 5150 i ‘78 Eruption w różnorodnych wersjach kolorystyki i wyposażenia.

Oferta obejmuje także pełną gamę nagłośnienia gitarowego – wzmacniacze typu head i combo oraz kolumny – a także akcesoria (kable, paski, kostki). 5150III LBX i LBX II to najmniejsze wzmacniacze w asortymencie. Ze względu na podobną budowę przedstawiamy je razem, zwracając uwagę na różnice w wyposażeniu i specyfice.

BUDOWA

Wzmacniacze mają metalowe obudowy składające się z dwóch modułów i spodu – dolna część stanowi korpus całej konstrukcji, na której mieszczą się transformatory (zasilania i głośnikowy) oraz lampy. W sekcji przedwzmacniacza modelu LBX zastosowano 5 lamp ECC83S, w LBX II – 4 sztuki ECC83S, końcówka mocy w obu modelach jest oparta na parze EL84 dających moc 15 W. Górna perforowana część z uchwytem na górze zapewnia swobodny przepływ powietrza i skuteczne chłodzenie całej konstrukcji. Front zdobi duże logo, oznaczenie modelu oraz charakterystyczne paski – znak rozpoznawczy Eddie Van Halena.

Regulacje na przednim panelu są usytuowane w taki sam sposób – potencjometry z gałkami typu chickenhead; od lewej mamy czułość, trzy pasma korekcji, regulację głośności i kontrolę prezencji. Z prawej strony umieszczono czerwoną kontrolkę zasilania z eleganckim czerwonym „oczkiem”. W modelu podstawowym wszystkie potencjometry są wspólne dla obu kanałów przełączanych przyciskiem obok gniazda wejściowego.

W wersji LBX II potencjometry GAIN i VOLUME są podwójne – współosiowa regulacja umożliwia niezależne ustawienie czułości i głośności dla obu kanałów. W wersji podstawowej mamy do dyspozycji kanały Blue „Crunch” i Red „Full Burn” – odpowiadają im kolorowe diody przy przełączniku, w modelu LBX II zastosowano kanały Green „Clean” i Blue „Crunch”.

5150: dzięki etyce firmy EVH symbol ten stał się synonimem bezkompromisowej jakości.

Na tylnym panelu w obu modelach umieszczono dodatkowy potencjometr RESONANCE odpowiadający za kontrolę niższego pasma. Po prawej stronie mieści się gniazdo do podłączenia kolumny, której oporność można dopasować przełącznikiem ślizgowym w zakresie 4, 8, 16 Ω. Gniazdo FOOTSWITCH umożliwia podłączenie przełącznika kanałów, który jest dołączony w komplecie ze wzmacniaczem, podobnie jak kabel głośnikowy. Kolejne gniazda to wyjście i powrót pętli efektów. Z lewej strony zainstalowano gniazdo zasilania, moduł bezpiecznika, wyłącznik zasilania, wyłącznik napięcia anodowego oraz przełącznik redukcji mocy umożliwiający jej zmniejszenie do 1/4, czyli około 3,5 W.

WRAŻENIA I BRZMIENIA

Współosiowe potencjometry oraz kanał czysty w LBX II powodują, że ta wersja wzmacniacza, choć nieco droższa, jest bardziej funkcjonalna i bardziej uniwersalna. Oczywiście możliwe jest takie ustawienie czułości kanału Blue, by uzyskać niemal czyste brzmienie, jednak to nie to samo co kanał Green z brzmieniem czystym na początku skali, a w jej dalszej części z ciepłym overdrivem i dynamicznym crunchem.

Oprócz pracy na 100% oba heady oferują możliwość przełączenia na 1/4 mocy.

Już ten jeden kanał – w zależności od poziomu sygnału z przetworników w gitarze – gwarantuje szeroki wachlarz brzmień od całkowicie czystego, iskrzącego dźwięku, przez klimaty typu Led Zeppelin, AC/DC, Free, po hard rocka z lat 80. Kanał Blue również charakteryzujący się dużym zakresem czułości gwarantując szybkie odnalezienie się w klimatach rockowych i metalowych z zachowaniem detaliczności artykulacji i łatwości opanowania przesteru. Kanał niebieski ma szeroki zakres czułości i świetnie nadaje się do klimatów typu hard rock i heavy metal, brzmienie jednoznacznie kojarzy się ze specyfiką gry Eddie Van Halena i jego Brown Sound, jednak ograniczanie się tylko do tych klimatów byłoby zbyt daleko idącym uproszczeniem – kontrolując czułość i korekcję można uzyskać bardzo wiele interesujących i działających na wyobraźnię brzmień.

Kanał Red w wersji LBX spodoba się miłośnikom ekstremalnie ciężkich klimatów – zapas czułości jest wręcz przytłaczający, zbyt duży do większości normalnych zastosowań. Oba wzmacniacze cechują się selektywnością i precyzyjną kontrolą dźwięku za pomocą korektora i układu RESONANCE, który zapewnia łatwe opanowanie dołu i niższego środka pasma, które wciąż utrzymuje wzorową czytelność. Redukcja mocy zmniejsza głośność wzmacniacza minimalnie modyfikując barwę, choć może to być związane z właściwościami ludzkiego słuchu, który różnie reaguje na poszczególne pasma w zależności od poziomu głośności dźwięku.

Podwójne gałki oferują większe możliwości dostrojenia barwy do własnych wymagań/potrzeb.

PODSUMOWANIE

Małe wzmacniacze lampowe o niewielkiej mocy i wadze to bardzo ciekawy fragment rynku. W przypadku dwóch główek EVH jakość brzmienia jest połączona z mobilnością i zaskakująco dużym jak na moc 15 W poziomem głośności, który wystarczy do grania rocka na scenie a w przypadku redukcji mocy do 3,5 W pozwala na ćwiczenie w komfortowych dla muzyka i jego otoczenia warunkach.

Wzmacniacze sygnowane nazwiskiem Van Halen z jednej strony zapewniają osiągnięcie jego rozpoznawalnego brzmienia, a z drugiej mają też szeroki zakres kontroli, który umożliwia odnalezienie się w różnych klimatach muzycznych. Wersję LBX polecamy muzykom poruszającym się przede wszystkim w cięższych klimatach rockowych. Z kolei model LBX II z kanałem czystym przechodzącym w crunch i przesterem o mniejszej czułości przejętym z LBX jest znacznie bardziej uniwersalny stylistycznie, a jego funkcjonalność podnosi oddzielna kontrola czułości i głośności obu kanałów.

Oprócz aspektu praktycznego, ukrycie lamp pod osłoną z perforowanej blachy ma także aspekt estetyczny.

Porównanie paneli obu headów – od góry LBXII, od dołu LBX.

Zestrojenie gałki PRESENCE w obu modelach zasługuje na wyróżnienie: to skuteczna kontrola najwyższego pasma.

www.evhgear.com
www.fender.com

 

EVH 5150III 15W LBX

Konstrukcja: lampowa
Moc: 15 W
Lampy: 5 × ECC83S, 2 × EL84
Gniazda: INPUT; EFFECTS LOOP: SEND, RETURN; FOOTSWITCH; SPEAKER OUTPUT
Regulatory: GAIN, LOW, MID, HIGH, VOLUME, PRESENCE, RESONANCE
Przełączniki: POWER, OPERATE, POWER LEVEL, IMPEDANCE, SELECT
Wymiary: 178 × 325 × 159 mm
Masa: 7,3 Kg

EVH 5150III 15W LBX II

Konstrukcja: lampowa
Moc: 15 W
Lampy: 4 × ECC83S, 2 × EL84
Gniazda: INPUT; EFFECTS LOOP: SEND, RETURN; FOOTSWITCH; SPEAKER OUTPUT
Regulatory: GAIN 1, GAIN 2, LOW, MID, HIGH, VOLUME 1, VOLUME 2, PRESENCE, RESONANCE
Przełączniki: POWER, OPERATE, POWER LEVEL, IMPEDANCE, SELECT
Wymiary: 178 × 325 × 159 mm
Masa: 7,3 Kg
Wynik testu
Funkcjonalność:
5.5
Wykonanie:
5.5
Brzmienie:
5.5
Jakość / Cena:
5
Cena
2699,00 PLN (LBX)
2949,00 PLN (LBXII)
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie MagazynGitarzysta
Magazyn Gitarzysta
luty 2020
Kup teraz