SWR Headlite

Rodzaj sprzętu: Wzmacniacz

Pozostałe testy marki SWR
Testy
2011-01-23

Genialne pomysły muszą czasem długo dojrzewać w głowach swych właścicieli. Nie inaczej było ze słynnym brzmieniem SWR, które założyciel firmy doskonalił w wyobraźni przez ponad dekadę.

W końcu po wielu próbach i konsultacjach z muzykami sesyjnymi z okolic Los Angeles, Steve W. Rabe stworzył konstrukcję PB-200 (przemianowaną później na SM-400) – pierwsze pięć egzemplarzy powstało w garażu. Pomimo spartańskich warunków wzmacniacz ten okazał się rewolucyjny – czegoś takiego dotąd na rynku nie było. Reakcja branży muzycznej była natychmiastowa, a reszta jest już historią, którą wszyscy doskonale znamy.

Budowa

Wśród firm produkujących sprzęt jak i wśród samych muzyków można zauważyć tendencję na odciążanie – głowy stają się coraz lżejsze, głośniki zamienia się na neodymowe, a nawet stalowe grille na aluminiowe. Jedną z odpowiedzi firmy SWR na ten trend jest model Headlite, który w założeniu ma zakląć legendarne brzmienie tej marki w kompaktowej formie – jedynie 1,7kg wagi, 4,6cm wysokości, 21,6cm szerokości i 24,8cm głębokości. Taka kosteczka wejdzie z pewnością do każdej torby, plecaka czy pokrowca na gitarę i nie będzie zbyt uciążliwa w transporcie. A co oprócz tego? Preamp oparty na lampie 12AX7, cyfrowa końcówka i 400W mocy do wykorzystania. Spójrzmy na kontrolery i przyłącza dostępne na pokładzie Headlite'a. Idąc od lewej strony panelu przedniego widzimy diodę POWER oraz switch PAD, umieszczony pod nią – służy on do obniżenia czułości sygnału wejściowego o 10dB. Zaraz obok mamy przełącznik MUTE i umieszczone pod nim wejście instrumentalne INPUT. Idąc dalej widzimy dwukolorową diodę COMP/PRE CLIP – zapala się ona na żółto jeśli w obwodzie działa kompresor oraz na czerwono jeśli sygnał jest przesterowany. Umieszczona poniżej gałka GAIN pozwala ustawić poziom wzmocnienia preampu. Obok znajduje się najciekawszy firmowy patent, czyli sekcja potencjometru AURAL ENHANCER współpracująca ze switchem SHIFT 200/600, opracowanym między innymi przy współudziale Marcusa Millera. Następnie widzimy trzypasmową korekcję, za pomocą której można obciąć lub podbić o 15dB wybrane pasma: LOW (od 40 do 220Hz), MID (od 240 do 1500Hz) i HIGH (od 1500 do 8000Hz). Kolejne pokrętło także jest podwójne – zewnętrzny pierścień kontroluje miks pętli efektów, a wewnętrzny ratio kompresora. Ostatnia gałka na panelu przednim to MASTER. Z tyłu znajdziemy oczywiście komplet przyłączy głośnikowych, direct i pętli efektów.

Wrażenia

Na początek pochwalić trzeba zastosowanie na wejściu obcinającej poziom sygnału opcji PAD. Dzięki temu można uzyskać nieco więcej headroomu dla instrumentów o wysokim poziomie wyjściowym. Headlite już na starcie oferuje brzmienie, które kojarzy się z solową grą Marcusa Millera, głównie za sprawą głębokiego basu, miękkiego środka i aksamitnej góry – szczególnie przy włączonym SHIFT na 600Hz. Pokrętło AURAL ENHANCER wprowadza bardzo interesujący twist w ogólne brzmienie i po jego włączeniu raczej nie ma już powrotu w drugą stronę – to zdecydowanie działa, zgodnie z nazwą, wzbogaca brzmienie. System wyciąga na pierwszy plan fundamentalne, niskie składowe i rozjaśnia transjenty, blokując przy tym pasma zamulające dźwięk basu, co w efekcie daje mocniejszy, bardziej konkretny i transparentny sound. Odkręcając gałkę z pola DRY w kierunku WET podbijane są trzy główne pasma. Najciekawsze brzmienie uzyskaliśmy w położeniu między godziną 12, a 15 tego pokrętła – dół stał się mocniejszy i czytelniejszy, zupełnie jakby założyć na to pasmo delikatną, lampową kompresję. Góra dostała więcej powietrza i lekko naprzód wysunął się niższy środek pasma. Idąc dalej w prawo słyszymy wyraźny drop w środkowym paśmie – wpływ na te częstotliwości ma przełącznik SHIFT 200/600. 

Podsumowanie

Wszystkich z pewnością najbardziej interesuje odpowiedź na pytanie – czy maleństwo ma „to” brzmienie, do którego przyzwyczaił nas SWR. Odpowiem od razu – Headlite to SWR z krwi i kości. Daje ten sam dynamiczny i szerokopasmowy sound (żeby nie powiedzieć hi-fi), który podobał nam się w innych modelach tej marki.

Testował: Janusz Witaszek 
Tekst: Krzysztof Inglik 
Audio: Janusz Witaszek

DANE TECHNICZNE:
moc: 400W
klasa: D
wymiary: 4,6cm/21,6cm/24,8cm (wys./szer./gł.)
waga: 1,7kg
eqalizacja: LOW (40-220Hz), MID (240-1500Hz), HIGH (1500-8000Hz), MID-SHIFT (200/600Hz)
przyłącza: INPUT, POWER, SPEAKER OUT, PREAMP OUT, FOOTSWITCH, DI (LINE), RETURN/SEND (pętla), DIRECT
DOSTARCZYŁ: Aplauz Audio 

Wynik testu