HAND BOX Red Fighter

Rodzaj sprzętu: Wzmacniacz

Pozostałe testy marki HAND BOX
Testy
2010-12-18

Początki manufaktury założonej przez Leszka Brzozowskiego sięgają wczesnych lat 80. Nazwa Hand Box wywodzi się w prostej linii od ówczesnego profilu działalności.

Rozwój zaplecza technicznego oraz osobiste zainteresowania akustyką właściciela firmy spowodowały jednak rychłe odejście od „ręcznego konstruowania boxów” (czyli opakowań transportowych), w kierunku różnego rodzaju systemów nagłośnieniowych.

Czerwony Wojownik

Zaprezentowany pod koniec 2009 roku Hand Box Red Fighter powstawał laboratorium firmy przez 18 miesięcy. Efekt prac to head przystosowany do montażu w racku, o mocy ciągłej 500W lub 1000W w trybie Bridge, przyciągający uwagę nowoczesnym designem oraz wojennymi (czerwonymi) barwami. Jego sercem jest lampowy preamp oparty na trzech lampach ECC83, wykonany z zachowaniem czystości formy bez ingerencji krzemu w torze akustycznym. Spójrzmy na panel przedni urządzenia. Jako pierwsze z lewej znajdziemy tam gniazdo INPUT, wyciszający wyjścia switch MUTE (jego włączenie sygnalizuje dioda) oraz pot GAIN z diodą PEAK sygnalizującą przesterowanie. Dalej mamy przełącznik BRIGHT (rozjaśnianie sygnału) oraz korekcję BASS i TREBLE z przełącznikiem przesuwającym wyżej punkt pracy tonów wysokich – CONTOUR.

Następnie, dokładnie pośrodku panelu mamy sekcję nazwaną Sound Matrix, aktywowaną switchem ON/OFF. Składają się na nią dwie pary złożone z czteropozycyjnego przełącznika FREQ (wybór częstotliwości) oraz gałki LEVEL (podbijanie lub obcinanie wybranego pasma). Idąc dalej w lewo natkniemy się na dwa przyciski: FET SHAPE (filtr kształtująco-kompresujący sygnał wykonany w technologii FET) oraz HEADROOM (biasowanie lamp wysokie lub niskie). Dwie ostatnie gałki to MASTER A i MASTER B, kontrolujące poziom stopnia mocy i wyposażone w diody PROT READY oraz CLIP. Skrajnie z prawej mamy przełączniki LIMIT (optyczny limiter) oraz BRIDGE (jego włączenie sygnalizuje dioda), mostkujący końcówki do 1000W mocy. Nie zabrakło tu także wejścia na footswitch przełączający sekcję Sound Matrix.

Uzupełnieniem przyłączy panelu przedniego są gniazda umieszczone z tyłu: TUNER, SEND/RETURN pętli efektów i zbalansowane LINE OUT z funkcją POST/PRE oraz regulacją LEVEL. Firma Hand Box przygotowała także dedykowane kolumny Red Fighter Classic, wyposażone w dwa niskotonowe głośniki 10-calowe Eminence Legend B102 oraz tweeter neodymowy. Ciekawostką tego designu są specjalnie zaprojektowane „dusze” umieszczone wewnątrz paczki, pełniące rolę usztywniającą i antyrezonansową.

Wrażenia...

…ze spotkania z Czerwonym Wojownikiem nie są jednoznaczne. Wykonanie stoi na absolutnie światowym poziomie. Opisane przed chwilą funkcje i przełączniki są sensownie zaprojektowane, a obsługa ich pomimo różnorodności staje się już po chwili intuicyjna. Świetnym pomysłem jest pasywna, oparta na cewkach indukcyjnych sekcja Sound Matrix – tutaj możemy dość istotnie wpłynąć na pasmo, a ilość możliwych permutacji ustawień jest spora, co pozwala przypuszczać, że każdy znajdzie coś dla siebie. Interesująca jest praca przełącznika FET – powodującego nadanie barwie charakteru tranzystorowego. Z kolei HEADROOM wpływa na napięcie lamp, dzięki czemu inaczej pracuje GAIN i w innym miejscu następuje złamanie harmonicznych.

Wybitnie na plus zaliczam switch MUTE, którym możemy wyciszyć wyjścia oprócz np. gniazda TUNER, co pozwoli w sytuacji koncertowej bezstresowo dostroić wiosło. Kolumna Red Fighter Classic brzmi rewelacyjnie – podpinałem do niej różne wzmacniacze i jej ciepły, głęboki bas naprawdę potrafi uwieść. Dlaczego więc wrażenia nie są jednoznaczne? Ponieważ sam Wojownik nie do końca przekonał mnie do siebie brzmieniowo. Głównym powodem było zbyt małe nasycenie najniższego pasma. Jak wspominałem – podpinaliśmy w teście różne basowe heady i na niektórych z nich firmowa paczka brzmiała głębiej. Poza tym cena nie jest zbyt niska. Chciałbym Was jednak zachęcić do spróbowania Red Fightera na własnej skórze i wyrobienia własnej opinii. Howgh!

DANE TECHNICZNE:
moc: ciągła 500W + 500W, tryb BRIDGE 1000W;
lampy: 3×ECC83 (preamp);
wejścia: INPUT, FOOTSWITCH S. MATRIX, RETURN (pętla);
wyjścia: TUNER, BALANCED (Line Out), SEND (pętla), SPEAKER A, SPEAKER B, BRIDGE 1000 W;
potencjometry: GAIN, BASS, TREBLE, 2×LEVEL, 2×FREQ, MASTER A, MASTER B;
przełączniki: MUTE, CONTOUR, ON/OFF (Sound Matrix), FET SHAPE, HEADROOM, LIMIT, BRIDGE, POWER

Tekst: Krzysztof Inglik

 

Wynik testu