L.R.BAGGS L.R. Baggs Venue

Rodzaj sprzętu: Wzmacniacz

Pozostałe testy marki L.R.BAGGS
Testy
2017-06-26
L.R.BAGGS - L.R. Baggs Venue

Historia firmy L.R. Baggs zaczęła się od młodzieńczej pasji, chęci poznawania zjawisk fizycznych i dążenia do doskonałości...

Autor testu: Wojciech Wytrążek

Młody Lloyd Baggs zwykł modyfikować gitary, które kupował w jednym ze sklepów w Berkeley - obowiązywała tam zasada, że kupując droższy model można było w rozliczeniu oddać tańszy i zapłacić tylko różnicę w cenach. Zmieniał je dość często aż zauważył, że aby się rozwinąć w tej dziedzinie musi sam spróbować stworzyć własny instrument. Od jednego z miejscowych lutników kupił drewno i według podręcznika zbudował w garażu pierwszą gitarę. Po przeprowadzce do Los Angeles wynajął lokal i urządził w nim profesjonalną pracownię lutniczą. Ponieważ w posiadanej książce niewiele miejsca poświęcono wpływowi drewna na brzmienie, Lloyd zaprzyjaźnił się z lutnikami budującymi skrzypce, zaczął studiować ich literaturę i prowadzić samodzielne eksperymenty z… solą i pieprzem rozsypanymi na wibrujące drewno.

Tworząc belkowanie płyt rezonansowych stosował włókna węglowe, a także rozwiązania zapożyczone z gitar klasycznych. W gronie klientów Lloyda Baggsa znaleźli się Jackson Brown, Graham Nash i Ry Cooder. Lutnik zainteresował się techniką nagłośnienia gitar, od Takamine kupił kilka przetworników i zaczął się zastanawiać jak udoskonalić, a przede wszystkim zmniejszyć gabarytowo piezoelektryk. W efekcie eksperymentów powstał przetwornik LB6.

Po kilku latach trudności finansowych (i kilkuletniej przygodzie z handlem samochodami), zbudował firmę od podstaw. Obecnie L.R. Baggs należy do światowych potentatów w dziedzinie przetworników (np. modele Anthem i Lyric), przedwzmacniaczy do gitar akustycznych i klasycznych. W ofercie jest także niewielki, osobisty system P.A. o kącie pokrycia dźwiękiem wynoszącym aż 180 stopni w poziomie.

BUDOWA


Venue to przedwzmacniacz do gitary akustycznej z analogowym torem sygnału, tunerem oraz wyjściem symetrycznym umożliwiającym wykorzystanie go również w charakterze DI-boxu. Obudowę tworzą dwa elementy metalowe - blaszany korpus w odcieniu beżu ciągnący się dokoła bryły, w środkowej części ciemniejszy panel, po bokach plastikowe odlewy, w których równolegle umieszczono gniazda wejścia i wyjścia. Trzy kawałki tworzywa sztucznego (nie jest to typowa guma) zapobiegają przesuwaniu się po podłodze, w spodzie zamontowano też komorę baterii 9 V z charakterystycznym uchwytem, który uniemożliwia włożenie jej w niewłaściwy sposób, czyli z odwrotną polaryzacją. Można również wykorzystać zasilacz podłączając wtyczkę do tylnego panelu.

Dwa kolejne gniazda to pętla efektów (EFX SEND i RETURN), potencjometr do ustawienia podbicia sygnału w trybie BOOST działający w zakresie 0-9 dB, wyjście symetryczne na złączu XLR oraz przełącznik odcięcia masy (GROUND LIFT). Z przodu zamontowano dwa przełączniki nożne z sygnalizacją diodową - wspomniany BOOST oraz MUTE-TUNE, czyli przełącznik wyciszający dźwięk i włączający tuner, którego duży, jaskrawy wyświetlacz LED umieszczono wyżej. Obok niego znajduje się wskaźnik poziomu sygnału wejściowego, spełniający również rolę próbnika baterii po wciśnięciu przycisku BAT CHK. Nad cyferblatem jest kontrolka zasilania - by uruchomić zasilanie trzeba podłączyć gitarę.

VOLUME to regulacja poziomu sygnału na wyjściu niesymetrycznym - na wyjście D.I. działa jedynie regulacja GAIN z bardzo szerokim zakresem czułości wejściowej, gwarantującym bezproblemową współpracę zarówno z gitarami wyposażonymi w układy pasywne, jak i aktywne. Pięciopasmowa korekcja działa w zakresie +/- 12 dB w następujących pasmach: BASS 90 Hz, LO MID 100-500 Hz, HI MID 500- 2500 Hz, PRESENCE 3 kHz, TREBLE 10 kHz. Wąski, antysprzężeniowy filtr Notch -21 dB działa w zakresie 60-320 Hz z nachyleniem 1/8 oktawy. Uniknięciu sprzężenia na scenie służy również przełącznik PHASE odwracający fazę sygnału gitary. Preamp jest dostarczany z estetycznie i solidnie wykonanym, sztywnym etui zamykanym na zamek błyskawiczny.

WRAŻENIA


Eleganckie i funkcjonalny pokrowiec oraz solidna, przemyślana pod względem ergonomii obudowa przedwzmacniacza, a przede wszystkim jakość brzmienia świadczą, że mamy do czynienia z urządzeniem w pełni profesjonalnym. Jedyny drobiazg do jakiego można by mieć drobne zastrzeżenie to opis potencjometrów dwóch wysokich pasm korekcji. Muzycy przyzwyczajeni do oznaczenia najwyższego pasma jako prezencji muszą się przestawić na odwrócone nazewnictwo - za kontrolę najwyższych częstotliwości odpowiada filtr regulowany potencjometrem TREBLE, a PRESENCE działa powyżej HI MID.

Poza tym wszystko jest na swoim miejscu - regulacja korekcji w górnym szeregu potencjometrów z wygodnymi wykończonymi gumą gałkami, filtr NOTCH, parametry środka i czułość w dolnej, głośność po drugiej stronie wyświetlacza tunera - bodajże największego i najbardziej wyraźnego z jakim mieliśmy do czynienia w ostatnich miesiącach (jeśli nie latach). Panel potencjometrów jest w zagłębieniu, nie ma więc obawy, że podczas naciskania przełączników nożnych zahaczymy butem o gałki. Pasma korekcji są dobrane mistrzowsko, a jej działanie niezwykle precyzyjne i w specyficzny sposób dyskretne - nawet dość radykalna korekcja nie powoduje, że brzmienie jest w jakikolwiek sposób zdegradowane. Nic dziwnego, skoro w przedwzmacniaczu zastosowano półprzewodniki i kondensatory klasy audiofilskiej, montowane w najlepszych urządzeniach studyjnych.

Jakość dźwięku, jego dynamika i selektywność pozwalają na precyzyjne ustawienie żądanej barwy, a przede wszystkim pełne wykorzystanie możliwości instrumentu, ponieważ urządzenie przetwarza sygnał wyjątkowo wiernie. (Pierwsze frazy obu części prezentacji audio to gitary akustyczna i klasyczna nagrane bez preampu, kolejne z różnymi ustawieniami korekcji). L.R. Baggs Venue obnaża prawdę o podłączonym do niego instrumencie, klasie jego elektroniki, oraz umiejętnościach muzyka - z jednej strony zapewnia kontrolę nad dźwiękiem w sensie opanowania sprzężenia i kontroli barwy, z drugiej z wręcz chirurgiczną precyzją przekazuje najdrobniejsze szczegóły tego, co wydobywa się z instrumentu. Biorąc pod uwagę wspomniane właściwości, solidność wykonania i cenę, można go polecić profesjonalnym gitarzystom akustycznym z bezkompromisowym podejściem do brzmienia.

www.lrbaggs.com
www.audiostacja.pl

 

 

Gniazda: INPUT, EFX SEND, EFX
RETURN, OUTPUT, D.I. OUT XLR
Regulacje: GAIN, VOLUME, NOTCH,
BASS, LOW MID + TUNE, HI MID +
TUNE, PRESENCE, TREBLE, BOOST
Przełączniki: BOOST, MUTE-TUNE,
PHASE, GROUND LIFT
Zasilanie: zasilacz 9 V DC, MIN.
100 mA; bateria 9 V
Wymiary: 197 × 194 × 43 mm
Masa: 1030 g


Wynik testu
Funkcjonalność:
5
Wykonanie:
6
Brzmienie:
6
Jakość / Cena:
5
Dystrybutor