SONY POLAND Sony ACID Music Studio 8
Rodzaj sprzętu: Pozostałe
Pozostałe testy marki SONY POLAND
Testy
2010-08-13
ACID Music Studio w ósmej wersji to znakomite narzędzie dla osób, które chcą szybko i z dostępem do całej gamy narzędzi edycyjnych stworzyć własną kompozycję lub remiks
Jako mniejszy brat ACID-a w wersji profesjonalnej Music Studio wykorzystuje całą jego potęgę w edycji pętli audio i ścieżek one-shot, z możliwością niezależnej (automatycznej bądź sterowanej ręcznie) zmiany ich tempa i tonacji. Obsługa aplikacji jest banalnie prosta - przeciągamy do okna sesji wybrane pętle, które zgodnie z naszym ustawieniem dopasowują się do reszty aranżacji, co w razie potrzeby możemy skorygować na etapie edycji sesji.
Nowych funkcji wersji 8.0 jest kilka i wszystkie z nich znacząco zwiększają funkcjonalność programu. Zaprojektowany od nowa mikser oferuje GUI typowego urządzenia sprzętowego, a poza tym umożliwia swobodną konfigurację jego wyglądu (włączanie i wyłączanie poszczególnych bloków, swobodne ustalanie ich wymiarów itp.). Aktualnie mamy dostęp do czterech podgrup, a w łańcuchach efektów możemy stosować do czterech wtyczek jednocześnie. Wyjście każdej ścieżki audio, MIDI i podgrupy ma własny, w pełni konfigurowany wskaźnik poziomu. Więcej możliwości edycyjnych oferują także same klipy (zdarzenia w oknie aranżacji). Są to: wyciszanie, blokada, zmiana fazy, normalizacja (w przypadku klipów audio) i komutacja do wybranego wyjścia/ grupy instrumentu. Same klipy dają się obecnie swobodnie przemieszczać po całej sesji i nie są już na stałe przypisane do jednego śladu. Bardzo przydaje się funkcja wyłączenia jednym kliknięciem wszystkich efektów włączonych na śladach audio (np. dla zaoszczędzenia mocy obliczeniowej, gdy pracujemy nad jakimś fragmentem aranżacji i nie potrzebujemy efektów na innych śladach).
Z użytecznych funkcji warto też wspomnieć o możliwości nadawania własnych nazw sterownikom i portom ASIO, o bardziej rozbudowanych funkcjach metronomu i wszechstronnym zarządzaniu wtyczkami własnymi i zewnętrznymi VST oraz DirectX (wyszukiwanie, nadawanie nazw, porządkowanie w katalogach, łańcuchach itp.). Nowa wersja ACID Music Studio pozwala na zmianę tempa w ramach utworu, czego dokonujemy, wstawiając markery tempa i łącząc je obwiedniami (dla dokonywania płynnych zmian). Program obsługuje też pliki w coraz popularniejszych formatach FLAC i AAC (otwiera je i zapisuje w nich całą sesję).
O programie ACID w wersji Music Studio 8 nie można już myśleć jak o "uproszczonym" narzędziu dla mniej wymagających. Aktualnie jest to aplikacja, która z dużym zapasem wystarczy nie tylko do tworzenia prostych szkiców, ale można na niej oprzeć bardziej ambitne produkcje. Mamy tu prawie wszystko, czego potrzeba do zaawansowanej pracy z dźwiękiem: obsługę śladów audio i MIDI, wtyczek VST/DX, obwiednie, lokalną i globalną edycję w pełnym zakresie, możliwość swobodnego przemieszczania klipów w projekcie i pełnej konfiguracji wyglądu samego programu. Aplikacja współpracuje z interfejsami wielokanałowymi i w pełni wykorzystuje wszystkie ich wejścia i wyjścia (oraz porty MIDI). Jest przy tym przyjazna w obsłudze, stabilna i wyjątkowo łagodna dla procesora komputera (na leciwym IBM R50 nie było żadnych problemów z 30-śladową sesją). Jedynym praktycznym ograniczeniem z punktu widzenia bardziej wymagającego użytkownika są parametry audio, które mogą funkcjonować w ramach aplikacji z maksymalnym próbkowaniem wynoszącym 48kHz i z 16-bitową rozdzielczością.
Nowych funkcji wersji 8.0 jest kilka i wszystkie z nich znacząco zwiększają funkcjonalność programu. Zaprojektowany od nowa mikser oferuje GUI typowego urządzenia sprzętowego, a poza tym umożliwia swobodną konfigurację jego wyglądu (włączanie i wyłączanie poszczególnych bloków, swobodne ustalanie ich wymiarów itp.). Aktualnie mamy dostęp do czterech podgrup, a w łańcuchach efektów możemy stosować do czterech wtyczek jednocześnie. Wyjście każdej ścieżki audio, MIDI i podgrupy ma własny, w pełni konfigurowany wskaźnik poziomu. Więcej możliwości edycyjnych oferują także same klipy (zdarzenia w oknie aranżacji). Są to: wyciszanie, blokada, zmiana fazy, normalizacja (w przypadku klipów audio) i komutacja do wybranego wyjścia/ grupy instrumentu. Same klipy dają się obecnie swobodnie przemieszczać po całej sesji i nie są już na stałe przypisane do jednego śladu. Bardzo przydaje się funkcja wyłączenia jednym kliknięciem wszystkich efektów włączonych na śladach audio (np. dla zaoszczędzenia mocy obliczeniowej, gdy pracujemy nad jakimś fragmentem aranżacji i nie potrzebujemy efektów na innych śladach).
Z użytecznych funkcji warto też wspomnieć o możliwości nadawania własnych nazw sterownikom i portom ASIO, o bardziej rozbudowanych funkcjach metronomu i wszechstronnym zarządzaniu wtyczkami własnymi i zewnętrznymi VST oraz DirectX (wyszukiwanie, nadawanie nazw, porządkowanie w katalogach, łańcuchach itp.). Nowa wersja ACID Music Studio pozwala na zmianę tempa w ramach utworu, czego dokonujemy, wstawiając markery tempa i łącząc je obwiedniami (dla dokonywania płynnych zmian). Program obsługuje też pliki w coraz popularniejszych formatach FLAC i AAC (otwiera je i zapisuje w nich całą sesję).
OCENA
O programie ACID w wersji Music Studio 8 nie można już myśleć jak o "uproszczonym" narzędziu dla mniej wymagających. Aktualnie jest to aplikacja, która z dużym zapasem wystarczy nie tylko do tworzenia prostych szkiców, ale można na niej oprzeć bardziej ambitne produkcje. Mamy tu prawie wszystko, czego potrzeba do zaawansowanej pracy z dźwiękiem: obsługę śladów audio i MIDI, wtyczek VST/DX, obwiednie, lokalną i globalną edycję w pełnym zakresie, możliwość swobodnego przemieszczania klipów w projekcie i pełnej konfiguracji wyglądu samego programu. Aplikacja współpracuje z interfejsami wielokanałowymi i w pełni wykorzystuje wszystkie ich wejścia i wyjścia (oraz porty MIDI). Jest przy tym przyjazna w obsłudze, stabilna i wyjątkowo łagodna dla procesora komputera (na leciwym IBM R50 nie było żadnych problemów z 30-śladową sesją). Jedynym praktycznym ograniczeniem z punktu widzenia bardziej wymagającego użytkownika są parametry audio, które mogą funkcjonować w ramach aplikacji z maksymalnym próbkowaniem wynoszącym 48kHz i z 16-bitową rozdzielczością.
częstotliwość
próbkowania: 8-48kHz
rozdzielczość: 8- lub 16-bitowa
formaty wtyczek: własne, DirectX, VST/VSTi
wymagania
systemowe: Windows
próbkowania: 8-48kHz
rozdzielczość: 8- lub 16-bitowa
formaty wtyczek: własne, DirectX, VST/VSTi
wymagania
systemowe: Windows
Tomasz Wróblewski