IBANEZ RGD71ALPA Axion Label

Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna

Pozostałe testy marki IBANEZ
Testy
Piotr Szarna
2021-09-21
IBANEZ - RGD71ALPA Axion Label

Axion Label Ibaneza to młodsza linia instrumentów zbliżona do zorientowanej typowo metalowo serii Iron Label – przeznaczone również dla miłośników cięższych, przesterowanych brzmień gitary wyróżniają się tu już znacznie bardziej efektownym designem, na pokładzie obok nowoczesnych rozwiązań znalazły się też klasowe pickupy renomowanych producentów jak Fishman, Bare Knuckle czy Di Marzio. Seria Axion Label skupiająca gitary bazujące na seriach RG, RGA, RGD oraz S powiększyła się w tym roku o nowe modele RG631ALF, RGD61ALA oraz RGD71ALPA.

W ostatnim teście gościliśmy pierwszy z wymienionych instrumentów w unikalnym wykończeniu Blue Chameleon, tym razem zmierzymy się z siedmiostrunówką RGD71ALPA przyciągającą wzrok topem z wzorzystej topoli oraz oryginalnymi obudowami pickupów Bare Knuckle.

BUDOWA

Ibanez RGD71ALPA wyróżnia korpus bazujący na kształcie RG, jednak jak przystało na nowoczesne ujęcie tej konstrukcji mamy tu mocne wyprofilowania krawędzi, które w połączeniu z trzema rodzajami drewna – warstw Nyatoh na dolnej połowie i jesionu na górnej, oraz wzorzystego forniru z  wzorzystej topoli oczkowej na topie – tworzą bardzo ciekawie i oryginalnie prezentującą się całość  Uroku dodaje tu jeszcze matowe, cieniowane wykończenie Charcoal Burst Black Stained Flat odsłaniające delikatne wgłębienia i fakturę powierzchni. Przykręcany gryf Nitro Wizard-7 wykonano z 5 kawałków drewna – naprzemiennie ułożonych Panga Panga oraz orzecha. Podstrunnica z hebanu macassar ma płaski radius 400 mm i zaopatrzona jest w 24 progi Jumbo Sub Zero o zwiększonej odporności na ścieranie dzięki specjalnej obróbce w niskiej temperaturze, rolę markerów pozycji pełnią małe kropki przy krawędziach uzupełniane fluorescencyjnymi kropkami na boku. Główka wykończona w kolorze korpusu ozdobiona jest białym, również fluorescencyjnym logiem Ibaneza, które imponująco świeci w ciemności. Uzupełniają ją blokowane klucze Gotoh MG-T oraz wygodnie odsuwana zaślepka pręta regulacyjnego. Mostek Mono-rail tworzy siedem oddzielnych, przykręconych obok siebie czarnych siodełek z regulacją menzury i wysokości, struny przewlekane są przez korpus, można też zwrócić uwagę na większą tuleję siódmej struny, dzięki czemu możemy tu założyć naprawdę grubą strunę i jeszcze mocniej ją obniżyć.

Gitara ma dłuższą menzurę 26,5” (673 mm) zwiększającą stabilność strun, a fabrycznie posiada założony komplet strun 10-59 obniżonych o cały ton (1D,2A,3F,4C,5G,6D,7A), co dobitnie pokazuje jej przeznaczenie do operowania w niskich strojach o djentowym zabarwieniu. Wysokiej klasy brzmienie dostarcza para znakomitych humbuckerów Bare Knuckle Aftermath-7, umieszczonych w specjalnie wytrawianych, metalowych i znakomicie dopasowanych wizualnie do korpusu puszkach. Pickup przy gryfie wykorzystuje magnesy Alnico, wersja mostkowa to magnesy ceramiczne, oba to konstrukcje pasywne. Całość obsługiwana jest 3-pozycyjnym przełącznikiem na dolnym rogu, pojedynczym potencjometrem głośności oraz mini-switchem rozłączającym cewki (pracują tu wewnętrzne połówki), umieszczonym dalej zamiast standardowego regulatora tonów. Osprzęt dopełniają blokowane zaczepy paska Schaller S-Lock.



WRAŻENIA

Instrumenty Ibaneza z serii Axion Label bardzo często cieszą wzrok efektownym wykończeniem – RGD71ALPA prezentuje się tu jeszcze bardziej wyjątkowo. Ostro profilowane rogi z mocno ściętymi krawędziami ukazującymi naturalną fakturę i lekko szary kolor jesionu, uzupełniane imponującym wzorem forniru z topoli, oraz satynowe odsłaniające delikatnie pory, przyciemniane na brzegach wykończenie Charcoal Burst Black Stained Flat robią znakomite wrażenie. Warstwowość korpusu uwidacznia jeszcze spodnia część z drewna Nyatoh o strukturze mahoniu i lekko brązowym odcieniu. W całość wizualnie doskonale wpisują się wytrawiane obudowy pickupów Bare Knuckle, nawiązujące stylistyką do topu. Wykończenie szczegółów, spasowanie czy szlif progów to już znany z indonezyjskich modeli Ibaneza, wysoki standard. W zasadzie każdy element zwraca tu uwagę – oddzielne siodełka mostka tworzące zgrabną całość, umieszczony na dolnym rogu przełącznik, podstrunnica z hebanu macassar o widocznym, jaśniejszym usłojeniu czy główka z fluorescencyjnym logo.

Satynowo wykończony gryf o bardzo wygodnym profilu (19 mm przy 1 progu i 21 mm przy 12 progu) i płaska nakładka o radiusie 400 mm w połączeniu z niską akcją i dosyć miękkimi 10-tkami zapewniają wysoki komfort gry. Dłuższa menzura oferuje dobrą stabilność i kompromis do gry solowej oraz riffów w niższych rejestrach, a nad pewnym strojeniem oraz komfortową wymianą strun czuwają blokowane klucze Gotoha. Czego chcieć więcej?



BRZMIENIE
 
Gitara na sucho odzywa się dynamicznie i dźwięcznie, czuć długi sustain, struny są sprężyste i stabilne w dole oraz elastyczne w partiach wiolinowych. Pickupy Bare Knuckle Aftermath to już zdecydowanie wyższa półka i gwarancja rasowego, zbalansowanego brzmienia, tuningowanego pod kątem ciężkich przesterów. Pickupy zaskakująco dobrze wypadają na kanale czystym, a rozłączanie cewek poszerza możliwości o klarowne, jaśniejsze barwy ze szklistą prezencją. Separacja dźwięków w akordach jest bardzo ładna, humbucker alnico przy gryfie daje okrągły, przyjemny ton nie tracąc dynamiki przy solowych dźwiękach. Po dodaniu gainu bez problemu znajdziemy tu kilka crunchowych, nawet rockowych barw a singlowe połówki po przełączeniu switcha dodadzą nawet bluesowego, lekko stratowego pazura. Połączone pickupy w tej konfiguracji wprowadzają inspirujący, akordowo-solowy charakter oraz bardzo dobre oddanie detali.

Nie ma co urywać, że domeną takiego instrumentu są barwy high-gainowe z naciskiem na niższe rejestry. Tu RGD71ALPA nie pozostawia żadnych wątpliwości. Barwa ceramicznego humbuckera przy mostku jest tłusta i perkusyjna jednocześnie, na najniższej strunie nie traci dynamiki, atak jest mocny i agresywny. Pozycja środkowa przełącznika wprowadza wyrazisty, djentowy kontur, rozłączenie cewek dodaje jeszcze ostrości i oddania artykulacji. W solówkach dźwięki ładnie ciągną, pickup gryfowy to śpiewny, okrągły sound solowy z perkusyjnym oddaniem kostki, tu ponownie singlowa połówka eksponuje niuanse w górnym paśmie, oraz dodaje sprężystości w palm-mutingu. Brzmienie pełnych humbuckerów jest nasycone, zbalansowane i selektywne jednocześnie, pokazując ich klasę oraz dobre dobranie do instrumentu. Miłośnicy metalowych i djentowych klimatów nie będą tu na nic narzekać, otrzymując dodatkowo dzięki bardzo dobrze działającemu rozłączaniu cewek dodatkowe, użyteczne barwy zarówno czyste, jak i przesterowane.



PODSUMOWANIE

Ibanez RGD71ALPA to kolejna tegoroczna odsłona serii Axion Label, tym razem w siedmiostrunowym wydaniu, i to wydaniu wyjątkowo efektownie prezentującym się. Warstwowy, nowocześnie wyprofilowany korpus z urzekającą, oryginalną fakturą topu jest równie stylowo dopełniany puszkami pickupów, które oferują znakomite brzmienie przesterowane, doskonale wypadające w high-gainowym obszarze i niskim stroju. Całość dopełnia jeszcze wysoki komfort gry i jakość wykończenia. Tak trzymać.

+ bardzo efektowne, oryginalne wykończenie oraz wyprofilowanie krawędzi, wykończenie detali, wygoda gry, rasowe barwy metalowe i djentowe, ładne brzmienie czyste, sustain
- brak

Dane

Konstrukcja: bolt-on
Top: Topola węzełkowa
Korpus: warstwowy Jesion/Nyatoh
Gryf: Nitro Wizard-7 5-częściowy Panga Panga/orzech
Podstrunnica: Heban Macassar
Radius: 400 mm
Progi: 24 Jumbo Sub Zero
Klucze: Blokowane Gotoh MG-T
Układ elektryczny: 1 x Bare Knuckle Aftermath-7 Alnico (gryf), 1 x Bare Knuckle Aftermath-7 Ceramic, 3-pozycyjny przełącznik, 1 x VOLUME, 1 x TONE, 2-pozycyjny switch Voicing
Mostek: stały Mono-rail
Menzura: 673mm (26.5”)
Osprzęt: Czarny
Fabryczne strojenie: 1D,2A,3F,4C,5G,6D,7A
Struny: D'Addario EXL110-7 (10-59)
Wykończenie: satynowe,


DOSTARCZYŁ: www.meinldistribution.pl

Wynik testu
Wykonanie:
6
Brzmienie:
5.5
Jakość / Cena:
5.5
Wygoda:
5.5
Cena
5 999.00 zł
Dystrybutor