SCHECTER PT Fastback
Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna
Zaprezentowany w zeszłym roku, odświeżony model PT Fastback wyróżnia się niewątpliwie w ofercie Schectera, który kojarzony jest z reguły z nowoczesnymi gitarami odnajdującymi się w rockowej i metalowej stylistyce, choć grupa instrumentów nawiązująca do stylistyki vintage stanowi całkiem pokaźny segment w katalogu amerykańskiej marki.
Takie właśnie gitary znajdziemy w serii Retro, do której należy testowany Schecter PT Fastback, nawiązujący do słynnego modelu Saturn z 1984 roku, zmienionego wkrótce na PT, będącego sygnaturą gitarzysty The Who, Pete’a Townshenda.
Najnowsze wersje tej gitary, zaprezentowane w zeszłym roku na targach NAMM 2020 dostępne są w trzech odsłonach: Gold Top, Gloss Black i Olympic White. Model ten gości na naszych łamach już po raz drugi – ostatnio testowaliśmy wersję Gold Top, tym razem sprawdzimy biały Olympic White,. Co ciekawe są to dosyć zasadniczo różniące się od siebie modele, poza oczywiście kolorem, z uwagi na zastosowane drewno. Gold Top posiada mahoniowy korpus i hebanową podstrunnicę, Olympic White oraz Gloss Black wykorzystują przy korpusie olchę oraz klon na podstrunnicy.
BUDOWA
Schecter PT Fastback w wersji Olympic White posiada olchowy korpus z pojedynczym wcięciem nawiązujący do kształtu telecastera. Zastosowano tu czarny binding estetycznie dopełniający top, oraz okazały trójwarstwowy czarny pickguard, biegnący od górnego rogu aż po dolną krawędź, wprowadzając oldschoolowy, oryginalny element do designu. Udogodnienia w postaci wyprofilowania pod prawą rękę oraz głębsze podcięcie z tyłu pod tułów zwiększają komfort gry.
Przykręcany klonowy gryf o smukłym profilu Thin C (20 mm grubości przy 1 progu i 22 mm przy 12) zaopatrzono w klonową podstrunnicę z czarnym bindingiem, na której nabito 22 progi X-Jumbo. Radius nakładki to dosyć płaskie 14” (355 mm), rolę markerów pełnią duże, czarne prostokąty stylowo dopełniające całość. Odchudzenie łączenia korpusu z gryfem wraz ze ściętą jedną z krawędzi o pogłębionym wcięciem oferują wygodny dostęp do najwyższych progów.
Szyjkę wieńczy naturalnie wykończona główka o nowoczesnym kształcie, wraz z czarnym siodełkiem Graph Tech XL Ivory Tusq o długości 42 mm i chromowanymi kluczami Grovera. Zastosowano tu działający obustronnie pręt regulacji gryfu, widoczny w odsłoniętym otwórrze.
Osprzęt uzupełnia chromowany, stały mostek Diamond Hardtail ze strunami przechodzącymi przez korpus oraz niezależnie regulowanymi, pełnymi siodełkami. Pokładowe humbuckery Schecter Diamond UltraTron to nowo opracowane konstrukcje cieszące oko srebrno-czarnymi obudowami nawiązującymi do klasycznych pickupów Gretscha.
Ich pracą steruje trzypozycyjny przełącznik umieszczony na górnym rogu oraz dedykowane każdemu z przetworników pary czarnych gałek ze srebrnymi, wklęsłymi topami – Volume i Tone. Potencjometry tonów typu push-pull pozwalają na niezależne rozłączanie cewek do trybu single-coil, mocno poszerzając paletę dostępnych barw. Gitara legitymuje się standardową menzurą 25,5” (648 mm) oraz posiada fabrycznie założone struny Ernie Ball Regular Slinky (10-46).
W PRAKTYCE
Gitary produkowane są w Indonezji, jednak ciekawa jest różnica pomiędzy poszczególnymi modelami – niedawno testowany Gold Top posiadał mahoniowy korpus i hebanową podstrunnicę, w przypadku wersji Olympic White i Black mamy korpus z olchy i podstrunnicę z klonu, więc poza wyglądem instrumenty będą się też różnić brzmieniem pomimo identycznego osprzętu. Od strony wykończenia Olympic White prezentuje ten sam wysoki poziom, gryf jest ultra wygodny, dostęp do najwyższych progów również, całość w tym wykończeniu prezentuje się jeszcze bardziej retro dzięki czarnym markerom na jasnej podstrunnicy i oczywiście niedających się przeoczyć charakterystycznych pickupów oraz okazałego pickguardu. Gitara wzorowo stroi i trzyma strój dzięki stałemu mostkowi, siodełku GraphTech i precyzyjne działającym kluczom Grovera.
Schecter PT Fastback w wersji olchowej z klonem na podstrunnicy prezentuje rezonans chyba jeszcze lepszy niż u poprzednika, barwa jest nieco jaśniejsza i otwarta w górze, bas może delikatnie mniejszy, ale bardziej klarowny, całość równo wybrzmiewa w akordach. Pickupy prezentują średni poziom sygnału nieco powyżej vintage’owego PAF, czuć ciepły dół, w zmiany połączeń pickupów w każdej pozycji pokazują własny charakter instrumentu z dużą dozą naturalności.
Barwa na czystym kanale i przy humbuckerze gryfowym jest bardziej otwarta niż w Gold Topie, prezencja wydobywa więcej detali w górze, dzięki czemu PT Fastback Olympic White znakomicie sprawdza się w akordach okraszonych solowymi wstawkami, dół jest klarowny i sprężysty, góra czytelna i inspirująca do zabaw z wydobyciem dźwięku. Oba pickupy razem wprowadzają ciekawy kontur, całość brzmi jak tłusty tele z ukłonem w stronę charakteru P-90.
Rozłączanie cewek dodaje wyrazistości i kojarzy się już z rasowym telcasterem o ekspresyjnej dynamice i energii w środkowym paśmie. Tu dzięki oddzielnemu dla każdego z pickupów rozłączaniu cewek i operujac dodatkowo poziomami głośności i tonów, znajdziemy wiele odcieni barwowych jak i kilka mniej typowych, inspirujących brzmień. Kanał drive absolutnie nie przeszkadza Schecterowi PT – tu jeszcze mocniej doświadczymy odpowiedzi na artykulację, brzmienie jest plastyczne w górze i nasycone przy jednoczesnej klarowności zarówno przy bluesowym gainie, jak i mocniejszym, rockowym ustawieniu. Schecter bez problemu radzi sobie w mocnej, rockowej stylistyce, choć dzięki tak artykulacyjnym i dobrze dobranym pickupom UltraTron idealnie sprawdza się właśnie w bluesie oraz klasycznym rocku. Perkusyjny atak i ekspresyjna góra skłaniają wręcz do gry w nowoczesnym blues-rockowym stylu, a możliwości konfiguracji i odcieni barw układu elektrycznego z dwoma ‘push-pullami’ wykraczają znacznie poza większość klasycznych instrumentów.
Podsumowanie
Schecter PT Fastback Olympic White doskonale dopełnia serię i jest ciekawą alternatywą dla wersji Gold Top – oczywiście ważne są tu również preferencje wizualne, niemniej w tym wykończeniu gitara prezentuje się bardziej oldschoolowo, choć nie tak widowiskowo, oferując znakomitą wygodę gry oraz całą paletę artykulacyjnych barw od inspirujących brzmień czystych po szeroko pojęty blues-rocka i rock.
Konstrukcja: bolt-on
Korpus: olcha
Gryf: klon, profil Ultra Thin “C”
Podstrunnica: klon, czarny binding
Siodełko: Graph Tech Ivory Tusq, 42 mm
Radius: 14” (355 mm)
Progi: 22 X-Jumbo
Klucze: Grover
Mostek: stały Diamond Hardtail
Układ elektryczny: 2 x humbucker Schecter Diamond UltraTron, 2 x VOLUME, 2 x TONE (push/pull), przełącznik 3-pozycyjny
Osprzęt: chromowany
Wykończenie: wysoki połysk, Olympic White, czarny binding
+ wygoda gry, oryginalny design, wykonanie, inspirująca paleta barw czystych i przesterowanych o dobrym oddaniu niuansów i dynamiki,
- brak
Dostarczył: www.megamusic.pl