EVH Wolfgang WG Standard QM

Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna

Pozostałe testy marki EVH
Testy
Piotr Szarna
2019-06-03
EVH - Wolfgang WG Standard QM

Marka EVH od lat rozwija ofertę gitar i wzmacniaczy dla gitarzystów, za których jakość i brzmienie odpowiada nie kto inny, jak sam Eddie Van Halen, od dekad będący ikoną gitarowego soundu. Wszystkie konstrukcje zaprojektowane zostały pod okiem i według precyzyjnych wskazówek artysty, a za produkcją i sprzedażą sprzętu EVH stoi firma Fender.

Oferta instrumentów obok słynnych wzmacniaczy 5150, obejmuje obszerną kolekcję Wolfgang od najdroższych serii USA i USA Custom, przez Special po najtańszą Standard, oraz ‘stratowe’ modele Striped. Design Wolfganga pojawił się przy okazji współpracy Eddiego z firmą Music Man nad jego sygnowaną gitarą, której używał od końca lat 80. do połowy 90. Model Wolfgang produkowany był później przez Peavey’a, a po współpracy z Fenderem nad gitarami Charvela Eddie założył własną markę EVH, wspieraną do dzisiaj przez amerykański koncern. W naszym teście znalazł się wyjątkowo efektownie prezentujący się, produkowany w Indonezji Wolfgang WG Standard QM z wzorzystym, klonowym topem w nowym wykończeniu Tri Fade.

BUDOWA

Wolfgang WG Standard QM posiada charakterystyczny korpus kojarzący się z Eddiem, wykonany z drewna lipowego oraz naklejonego topu z dwóch części wzorzystego klonu (Quilted Maple). W tym roku serię wzbogaciły dwa nowe kolory na wysoki połysk – Mango Burst i Tri Fade, z których drugi możemy podziwiać w tym teście. Naturalny, jasny binding eksponuje naturalne drewno lipy, a tył wykończono w wiśniowym odcieniu transparentnym lakierem ukazującym delikatną fakturę drewna. Przykręcany 4 śrubami, jednoczęściowy olejowany gryf wykonano z klonu, podobnie jak podstrunnicę o zaokrąglonych krawędziach i zmiennym promieniu 12”-16”. Konstrukcja wzmocniona jest grafitowymi prętami, co zapewnia większą stabilność przy zmianach temperatury i wilgotności.

Ścięcie łączenia mieszczące pierwszą parę śrub jest obniżone, co zapewnia jeszcze lepszy dostęp do najwyższych pozycji klonowej nakładki. Nabito na niej 22 progi jumbo, markery w postaci czarnych kropek wskazują pozycje na gryfie. Całość wieńczy oryginalna, zgrabna główka wykończona na froncie czarnym, błyszczącym lakierem oraz złotymi literami loga EVH i nazwy modelu Wolfgang Standard. Zamontowano tu po obu stronach w układzie 3+3 klucze EVH, poprzeczkę dociskającą struny oraz blokowane siodełko Floyd Rose R2 o długości niewiele przekraczającej 41 mm.

Cały osprzęt ma wykończenie czarnego chromu, a wygodny dostęp do korekty krzywizny gryfu umożliwia nakrętka ulokowana w wycięciu na końcu podstrunnicy, przy pickupie gryfowym. Na pokładzie znalazł się mostek tremolo EVH na licencji Floyd Rose z wciskanym i stabilizowanym nakrętką ramieniem. Fabrycznie mostek płasko przylega do powierzchni i umożliwia operowanie ramieniem tylko w dół. Po korekcji sprężyn i strojenia otrzymujemy klasyczny Floyd Rose, choć z ograniczonym odchyleniem w górę – nie mamy tu wycięcia pod tylną część mostka.

Układ elektryczny stanowią dwa czarne humbuckery EVH Wolfgang przykręcane bezpośrednio do korpusu, z pojedynczymi, czarnymi pokrętłami Master Volume i Master Tone o oporności 500k. Za zmiany konfiguracji odpowiada 3-pozycyjny przełącznik na górnym rogu korpusu. Gitara posiada menzurę 25.5" (648 mm) i dostarczana jest wraz z kompletem kluczyków regulacyjnych, fabrycznie założone są struny 9-42.

WRAŻENIA

EVH Wolfgang WG Standard QM prezentuje się znakomicie zarówno na zdjęciach, jak i na żywo. Wzorzysty top z klonu quilt z efektowną, niemal trójwymiarową fakturą oraz nowym, czerwono-bursztynowym cieniowanym wykończeniem Tri Fade od razu zwraca uwagę, podobnie jak charakterystyczna, drapieżnie zakończona główka. Na podkreślenie zasługuje bardzo wygodny gryf o okrągłym, zgrabnym profilu i mniejszej szerokości, który jest wręcz ideałem dla osób o mniejszych dłoniach, oferując wyjątkowy komfort gry, do którego dokładają się precyzyjnie oszlifowane korony progów, zaokrąglone krawędzie podstrunnicy i niska akcja strun. Zmienny radius oraz autorskie wyprofilowanie łączenia z korpusem pozwalają na bezproblemowe przebiegi na całej długości nakładki i bardzo wygodną grę akordową.

Mostek działa dosyć specyficznie przy fabrycznym ustawieniu, ponieważ opiera się tylną częścią na korpusie, co pozwala używać ramienia tylko do opuszczania, ale z drugiej strony zapewnia stabilność stałych konstrukcji i lepszy sustain, pozwalając nie obawiać się o strojenie przy zerwaniu struny. Po regulacji sprężyn Floyd Rose działa obustronnie, a jego użyteczność powiększona zostaje o możliwość szerokiego wibrata w górę. To wystarcza do normalnego operowania w stratowym stylu plus oczywiście ekstremalne opuszczanie dźwięku. Drobnym mankamentem są tu jedynie dosyć ciężko obracające się mikrostroiki.

BRZMIENIE

Gitara bez podłączenia odzywa się wyjątkowo dźwięcznie z jasnym sprężystym charakterem i dobrym balansem góry i dołu, ukazując wysoki standard brzmienia, z jakim mieliśmy zawsze do czynienia w przypadku wszystkich testowanych instrumentów EVH. Barwy czyste obu pickupów nie rozczarują wyrobionych miłośników układu z dwoma humbuckerami. Jest tu i dynamika w solówkach, i wyrównane, czytelne brzmienie akordowe, z ciepłą barwą pickupu gryfowego o ładnej prezencji, jaśniejszym połączeniu obu pickupów oraz mocnym, okrągłym środkiem w pozycji mostkowej. Bardzo ładnie działa też gałka tonów, którą w początkowym zakresie możemy muzycznie złagodzić górę w przypadku jasnego kanału wzmacniacza. Brzmienie ma dużo powietrza i lekko wycofany środek, a włączenie przesterowania zaczyna jeszcze eksponować walory Wolfganga. Przy średnim gainie gitara pokazuje połączenie oddania detali artykulacyjnych we wszystkich pozycjach przełącznika.

Humbucker gryfowy co naturalne ma ciemniejszy, okrągły dół, jednak barwa jest czysta w górze i ładnie otwiera się przy ataku. Crunche’owe akordy mają dobrą selektywność, a przy jasnym kanale drive na przetworniku mostkowym otrzymujemy bogate harmoniczne i rasową rockową barwę oddającą charakter Eddiego, z wyrazistym środkiem i zwartym palm mutingiem, dynamicznie odzywającym się w high-gainowych rejonach. Oba pickupy wprowadzają lekko ‘gibsonowski’ charakter ze stratowym pazurem w górze pasma. Pickup gryfowy choć oferuje ciemniejszy niższy środek, ma wyraźną prezencję nie pozwalającą zniknąć w miksie, a przy skręcaniu gałki VOLUME gitara płynnie zmniejsza gain przy zachowaniu tłustego brzmienia i klarowności. Niska akcja strun, bez żadnych słyszalnych obić o progi plus długi sustain skutkują poczuciem wyjątkowego komfortu podczas gry legato. Pickupy mają dosyć mocny sygnał więc bez problemu wejdziemy też w świat metalu, chociaż brzmienie naznaczone jest dobrze słyszalnym, rockowym zadziorem EVH i mniej masywnym dołem.

PODSUMOWANIE

Wolfgang WG Standard to kolejny instrument EVH pokazujący, że jest to marka produkująca jedne z najlepszych nowoczesnych rockowych instrumentów, nad których jakością od niemal dwóch dekad czuwa legenda gitary, Edward Van Halen. Testowany Wolfgang WG Standard QM oferuje rasowe rockowe brzmienie, ponadprzeciętną wygodę gry, dobre wykończenie detali i piękny wygląd, a wszystko w wyjątkowo atrakcyjnej cenie w stosunku do jakości i walorów instrumentu.

www.evhgear.com

 

Konstrukcja: bolt-on
Korpus: lipa
Top: klon quilt
Gryf: klon, olejowany
Klucze: zamknięte EVH
Podstrunnica: klon
Radius: zmienny 12"-16" (304,8mm - 406,4mm)
Progi: 22 Jumbo
Mostek: EVH Floyd Rose
Menzura: 25,5" (648 mm)
Układ elektryczny: 2 x humbuckery Wolfgang (gryf i mostek), 3-pozycyjny przełącznik, 1 x VOLUME, 1 x TONE
Wykończenie: wysoki połysk Tri Fade, osprzęt czarny chrom
Wynik testu
Wykonanie:
5
Brzmienie:
5.5
Jakość / Cena:
6
Wygoda:
6
Cena
2 449.00 zł
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie MagazynGitarzysta
Magazyn Gitarzysta
kwiecień 2019
Kup teraz