IBANEZ Artcore Expressionist AS83
Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna
Artcore Expressionist to gitary typu hollow body wyposażone w cenione przetworniki Super 58, których od wielu lat używają George Benson, Eric Krasno, Pat Metheny czy John Scofield.
W serii jest obecnie w sumie siedem instrumentów: trzy z głębokim pudłem (3 i 5/8 cala), jednym wycięciem, mostkiem opartym na drewnianej podstawie i długim strunociągiem zaczepionym na boku pudła, oraz cztery modele z nieco płytszym pudłem (2 i 5/8 cala), z dwoma wycięciami i dwuczęściowym, metalowym mostkiem…
BUDOWA
Pudło rezonansowe z blokiem w środkowej części wykonano w całości z klonu. Wklejony gryf tworzą trzy równolegle połączone kawałki mahoniu. Całość wykończona jest w kolorze Steel Blue – metalizowany błękit idealnie współgra z żółto-kremowym bindingiem biegnącym wzdłuż przednich i tylnych krawędzi pudła, wykończeniem otworów rezonansowych oraz listwami zdobiącymi krawędzie hebanowej podstrunnicy o promieniu 305 mm. W lewej komorze jest naklejka z oznaczeniem modelu. Progi w ilości 22 oznaczono blokowymi markerami z akrylu imitującego masę perłową. Menzura ma rozmiar gibsonowski – 24,75”, czyli 628 mm. Szerokość podstrunnicy przy siodełku główki wynosi 43 mm, przy XXII progu 57 mm. Grubość gryfu przy I progu to 21 mm, przy IX progu 24 mm.
Symetryczna główka mieści klucze olejowe w złotym kolorze, pasującym do pozostałych elementów osprzętu. Czarny front główki zdobi na górze logotyp firmy, ozdobny motyw roślinny w środkowej części oraz płytka zakrywająca śrubę regulacji gryfu przy siodełku. Podstrunnica wystaje kilkanaście milimetrów nad powierzchnię korpusu, przez co przetworniki również są bardziej wysunięte ponad ramki montażowe niż w innych gitarach tego typu. Strunociąg Quik Change III Tailpiece z ukośnymi nacięciami ułatwia wymianę strun – zamiast przeciągać ją całą długością przez otwór, wystarczy zaczepić końcówkę wsuniętą od góry przez szczelinę. Właściwy mostek to moduł ART-1, podobnie jak strunociąg, osadzony na dwóch śrubach wkręconych w tuleje osadzone w korpusie.
Dwa humbuckery Super 58 z magnesami Alnico mają puszki w złotym kolorze i są zamontowane w czarnych plastikowych ramkach. Między przystawkami a prawą krawędzią pudła przykręcono ozdobną płytkę chroniącą korpus przed zarysowaniem kostką. Jej strukturę i barwy zwykło się określać mianem „skorupy żółwia”. Układ elektryczny to przykład klasycznej prostoty: przetworniki mają oddzielną regulację głośności i barwy, trójpozycyjny przełącznik przy strunociągu zapewnia trzy połączenia dwóch humbuckerów. Gałki potencjometrów mają złotawą barwę a przy górnej krawędzi gumowe nakładki Sure Grip III gwarantujące wysoką przyczepność palców. Gniazdo wyjściowe zamontowano w prawym boku pudła rezonansowego, kołki do paska na dole oraz z tyłu korpusu – blisko łączenia z gryfem, obok stopki ozdobionej kremowym uzupełnieniem.
WRAŻENIA
Gitara jest stosunkowo duża, jednak całkiem dobrze wyważona, a kształt korpusu zapewnia pełną wygodę gry na siedząco. Profil gryfu generalnie można zaliczyć do typu C – jest okrągły, jednakże nieco spłaszczony, smukły i przyjemny w dotyku; nawet po dłuższej grze nie przykleja się do dłoni. Błękitny kolor powoduje, że patrząc na tę gitarę muzyk czuje się zrelaksowany i spokojny. Jakość wykonania instrumentu oraz jego wykończenia są na wysokim poziomie, co tym bardziej cieszy w odniesieniu do dobrze skalkulowanej ceny instrumentu.
Ożyłkowania, złoty osprzęt, i piękny pickguard tworzą wręcz klimat luksusu i elegancji. Klucze pracują wzorowo, nakładki na potencjometrach gwarantują ich pełną kontrolę nawet najmniejszym palcem prawej dłoni. Gitary typu półpudło są znane z czułości na artykulację – za to przez jednych cenione, przez innych wręcz przeciwnie, ponieważ by zabrzmiały dobrze wymagają wyższych umiejętności i większej precyzji w wydobywaniu dźwięku niż gitary z litym korpusem – te zazwyczaj wybaczają więcej błędów.
BRZMIENIE
Bez podłączenia do wzmacniacza gitara odzywa się dość głośno, nawet jak na rozmiary i kubaturę pudła. Do rozgrzewek i podstawowych ćwiczeń wzmacniacz właściwie nie jest w tym przypadku konieczny. Humbuckery Super 58 pod względem brzmienia nawiązują do klasycznych konstrukcji z końca lat 50. XX w. Dźwięk jest ciepły i okrągły, a przy tym wyrazisty i selektywny. W każdej z trzech pozycji przełącznika uzyskuje się inny charakter brzmienia – ciepły ton z zaakcentowanym środkiem pasma z przetwornika przy gryfie; dwa humbuckery dają nieco ostrzejsze brzmienie z podkreślonym wyższym środkiem; przystawka przy mostku zapewnia ostry, przenikliwy ton bogaty w alikwoty, które mocno odzywają się przy sztucznych flażoletach. Niewątpliwą zaletą tej gitary jest fakt, że mimo jazzowo-bluesowego wyglądu i klasycznych przetworników, okazuje się być zaskakująco uniwersalnym instrumentem, który sprawdzi się także w muzyce fusion, funk, rocku czy alternatywie. Na przesterze zdaje się pokazywać swoje drugie, drapieżniejsze oblicze. Z mocno rozkręconym wzmacniaczem wręcz śpiewa długim wybrzmieniem, które harmonijnie przechodzi w sprzężenie.
PODSUMOWANIE
Ibanez AS83 to najtańszy model w serii Artcore Expressionist, który w porównaniu z pozostałymi modelami, nie wydaje się odbiegać od nich pod względem jakości wykonania ani dźwięku. To bardzo ciekawa propozycja przede wszystkim dla uczniów i studentów specjalizujących się w klimatach okołojazzowych i bluesowych – za rozsądną kwotę otrzymujemy instrument, który w pierwszym kontakcie robi świetne wrażenie wizualne, a podczas gry to odczucie nie zmienia się, a wręcz pogłębia. Dla pozostałych muzyków to także ciekawa propozycja, dzięki której można w przyjemny sposób nauczyć się czegoś nowego i poszerzyć muzyczne horyzonty.
Płyta rezonansowa: klon
Boki i tył: klon
Gryf: mahoń
Podstrunnica: heban
Progi: 22 Medium
Mostek: ART-1 + Quik Change III Tailpiece
Klucze: olejowe
Układ elektryczny: Super 58 Humbucker × 2; przełącznik 3-pozycyjny; VOLUME × 2; TONE × 2
Wykończenie: Steel Blue