GIBSON Les Paul Traditional 2015
Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna
Starzy wyjadacze zwykli mawiać, że w świecie gitar istnieją tak naprawdę tylko dwie konstrukcje - Stratocaster i Les Paul, stworzone dekady temu, a wszystkie inne gitary od tamtego czasu to ich bliższe lub dalsze reinterpretacje. Jak to z powiedzonkami bywa, można z tą tezą dyskutować, aczkolwiek nie da się zaprzeczyć jednemu: Les Paul to czysta gitarowa tradycja, szczególnie jeśli do rąk naszych trafi model Traditional…
Autor testu: Wojciech Wytrążek
W tym miesiącu mamy przyjemność testować Gibsona Les Paul Traditional z rocznika 2015, który - podkreślmy to - właśnie wchodzi w fazę wyprzedaży, co jest okazją do zakupu tego i innych modeli 2015 Gibsona w obniżonych, wyjątkowo atrakcyjnych cenach. Zobaczmy co testowany instrument ma pod maską.
BUDOWA
Korpus został sklejony z dwóch kawałków mahoniu o niskiej gęstości, nakładka tworząca front korpusu to również dwa kawałki drewna, charakterystycznego dla modelu Les Paul klonu płomienistego, w tym modelu klasy A+. W linii z roku 2015 model Traditional LP jest jedynym, który ma całkowicie lity korpus bez drążonych komór (weight relief). Front ma frezowanie określane jako enchanced body contour (body carve), które wyróżnia się tym, że wzdłuż krawędzi jest niewielkie zagłębienie, a dopiero za nim wybrzuszenie idące w kierunku centralnej części. To jeden z czterech wzorów wykończenia frontu spotykany w modelu Les Paul, w 2015 roku zastosowany także w LP Standard i LP Standard Premium Quilt.
Jednoczęściowa mahoniowa szyjka o masywnym profilu określanym jako rounded XL została wklejona w korpus i wyposażona w siodełko z kriogenicznie obrabianego mosiądzu o długości 46 mm, ze zintegrowanym progiem zerowym i regulacją wysokości opartą na dwóch śrubkach regulowanych kluczem imbusowym. Grubość gryfu przy I progu wynosi 22,9 mm, przy XII progu 25,4 mm. Palisandrowa podstrunnica ma promień łuku wynoszący 12 cali, czyli 30,48 cm. 22 progi nachodzą na prosty kremowy binding krawędzi podstrunnicy. Rolę znaczników progów pełnią trapezoidy z masy perłowej na podstrunnicy i czarne kropki na bindingu. Podobna listwa biegnie dokoła przedniej krawędzi korpusu i świetnie pasuje do ramek przetworników oraz płytki chroniącej lakier przed zarysowaniem kostką. Ten ostatni element można w dowolnym momencie zdemontować, ponieważ jest on zaczepiony na niewielkich zatrzaskach wchodzących w ramki przystawek.
Główka gitary jest uzbrojona w klucze z mikrokomputerem sterującym systemem automatycznego strojenia G-Force - po włączeniu wystarczy jedno uderzenie we wszystkie struny, a gitara po kilku sekundach jest dokładnie nastrojona. Oprócz stroju standardowego można też korzystać z innych zapisanych w bankach pamięci, symbolizowanych różnymi kolorami diod LED, np. strój DADGAD, strojenie całotonowe, Drop D, strój Es, czy inne. W przypadku gdyby komuś ten system nie odpowiadał, można stroić gitarę samodzielnie, a nawet zdemontować cały moduł wraz z kluczami i zastąpić ten zestaw kompletem tradycyjnych przekładni. Front główki zdobi z przodu logo firmy, faksymile autografu Les Paula z liczbą 100 - z okazji przypadającej w 2015 r. setnej rocznicy urodzin Mistrza, którego niewielki portret można zobaczyć na hologramie z tyłu główki. Model wyróżnia również płytka zakrywająca klucz regulacji gryfu w kształcie dzwonka z kaligraficznym napisem "Traditional". Osprzęt uzupełniają wykonane ze stopu Zamak strunociąg i mostek typu tune-o-matic z siodełkami odlanymi z tytanu.
Układ elektryczny oparto na dwóch humbuckerach 1959 Tribute w niklowanych puszkach, z magnesami alnico 2 gwarantujących okrągły, jedwabisty ton. Charakterystyczną cechą ich budowy jest nierówna ilość zwojów na cewkach - 5200 na cewce z regulacją wysokości nabiegunników i 5000 na drugiej. Oddzielne dla każdego przetwornika potencjometry głośności i barwy - wszystkie nielinearne o oporności 500 kOhm - zainstalowano w komorze z tyłu korpusu z wykorzystaniem płytki montażowej. Układ uzupełnia trójpozycyjny przełącznik przetworników przy końcu podstrunnicy oraz gniazdo wyjściowe zamontowane na kwadratowej płytce, blisko potencjometrów barwy. Pokrętła w kształcie walca mają wtopioną dobrze widoczną skalę, a orientację w ich ustawieniach ułatwiają niewielkie, blaszane wskazówki wychodzące przy powierzchni korpusu. Uchwyty paska ze stosunkowo dużymi główkami wykonano z aluminium.
WRAŻENIA
Testowany egzemplarz ma niezwykle atrakcyjne wizualnie wykończenie o wysokim połysku w kolorze Tobacco Sunburst (dostępne są również inne wersje: nieco jaśniejszy przy krawędziach Honey Burst, klasyczny Heritage Cherry Sunburst, przypominający pogodne niebo Ocean Blue i unikalny czarno-fioletowy Placid Purple). Gitara jest fabrycznie wyposażona w zestaw strun 9-46 i dostarczana w eleganckim i bardzo wytrzymałym futerale typu hard shell o prostokątnym kształcie w kolorze patynowanego złota. Takie detale zdecydowanie zachęcają do spędzenia dłuższej chwili z tym instrumentem.
Szczerze mówiąc bałem się trochę kontaktu z poszerzoną do 46 mm podstrunnicą - jak zapewne większość z nas, przywykłych do standardowych 43 mm. Tym bardziej, że gryf modelu Traditional ma dość solidny, grubszy profil. Ku mojemu zaskoczeniu, już po kilku chwilach kompletnie zapomniałem o moich obawach. Manualnie gra się na tym modelu naprawdę dobrze, a dodatkowe 3 mm w niczym nie przeszkadzają. Być może dlatego, że rozstaw strun jest normalny i podczas grania nie czuje się tego aż tak bardzo, jak można by się spodziewać. Dużym plusem jest za to możliwość swobodniejszego wibrato na skrajnych strunach. Z powodu braku otworów w korpusie, waga tego modelu jest odczuwalna - od razu czuć różnicę w stosunku do innych modeli, takich jak Standard, ale też dźwięk z deski nie jest ani przytłumiony, ani pozbawiony zwartego niskiego środka.
Po podłączeniu LP Traditional do wzmacniacza dostajemy esencję tego czego oczekuje się od Gibsona. Przetworniki Classic '57 nie są demonami poziomu wyjściowego. To raczej vintage'owe konstrukcje, które pozwolą w pełni wykorzystać potencjał drzemiący w litym kawałku mahoniu oraz umiejętności artykulacyjne muzyka. We wszystkich pozycjach średnica jest bardzo wyraźnie zarysowana, a pasma skrajne zaokrąglone. Barwa pod gryfem jest nieco cieplejsza i śpiewniejsza, ale zachowuje środkowy charakter, którego nie da się z niczym innym pomylić. Z kolei barwa pod mostkiem ma typowy dla Les Paula pazur, przy mocniejszym ataku przeradzający się w prawie wokalny growl. Instrument pozwala na głęboką ingerencję w brzmienie za pomocą potencjometrów - tę cechę Les Pauli wszyscy znamy i cenimy. Manipulując proporcjami VOLUME oraz TONE uzyskamy szeroką paletę barw od prawie czystych do przesterowanych, nie zmieniając kanału wzmacniacza.
Kila słów należy się też systemowi elektronicznego strojenia G Force, który jest już kolejną generacją systemu strojenia, stale ulepszaną przez Gibsona. Otóż moim zdaniem, większość negatywnych opinii wynika wyłącznie z nieznajomości sposobu jego działania. Jeśli go już opanujemy i będziemy wiedzieli jak używać w kilku różnych sytuacjach, z pewnością docenimy jego obecność. Przechodząc do konkretów: uważam, że system spisuje się bardzo dobrze.
PODSUMOWANIE
Les Paul Traditional to ciekawa propozycja z kilku względów. Nie będę tu pisał o walorach brzmieniowych, bo te stały się już trademarkiem Gibsona. Walory estetyczne jakie są - każdy widzi. Funkcjonalność - wbrew hejterom krytykującym system strojenia czy siodełko, według nas jest nie do przecenienia. Natomiast możliwość zakupu tego modelu po niższych cenach wyprzedażowych stanowi już niezwykłą okazję, tym bardziej, że jest to prawdopodobnie ostatni Traditional bez otworów w korpusie. Brać i grać.
Gryf: mahoń
Podstrunnica: palisander, szer. 46 mm
Progi: 22
Układ elektryczny: przetworniki
’57 Classic + 57’ Plus , 2 × VOLUME
push/pull, 2 × Tone, przełącznik
3-pozycyjny, przełącznik 2-pozycyjny.
Mostek: Tune-o-Matic
Klucze: blokowane, system Gibson G Force
Wykończenie: Tobbaco Burst
Futerał: Gold Molded Hard Shell