ARIA Pro II RSB-42AR/5
Rodzaj sprzętu: Gitara basowa
Japońska marka Aria Guitars założona została w 1956 roku przez Shiro Arai, który na początku sprowadzał gitary i wzmacniacze z rynku amerykańskiego, by w 1963 roku zacząć produkować gitary elektryczne własnego projektu.
Dynamicznie rozwijająca się firma poszerzyła ofertę o szereg modeli gitar elektrycznych, akustycznych i basów, tworząc w 1975 roku markę Aria Pro II, która do dziś bardzo dobrze radzi sobie na wymagającym gitarowym rynku. W teście tym razem, dzięki nowemu dystrybutorowi marki, firmie Music Info, gościmy imponująco prezentujący się, 5-strunowy bas elektryczny Aria Pro II RSB-42AR/5. Katalog Aria Guitars/Aria Pro II obejmuje kilkanaście serii gitar elektrycznych, basowych, elektrycznych i elektryczno akustycznych, klasycznych oraz ukulele.
BUDOWA
Obok testowanego instrumentu w ofercie dystrybutora aktualnie znajdziemy jeszcze czterostrunowe modele RSB-42AR (See-through Green) oraz RSB-618/4 (Blacki i White). Aria Pro II z serii RSB to jedne z najdłużej sprzedawanych gitar basowych w historii firmy, które zadebiutowały w latach 80. ubiegłego wieku przyciągając uwagę basistów na całym świecie nowoczesnym designem i bardzo dobrym brzmieniem.
Aria Pro II RSB-42AR/5 posiada jesionowy korpus z niedającym się przeoczyć, transparentnym wykończeniem See-through Pink, ukazującym pod ciemnoróżowym lakierem atrakcyjną fakturę drewna. Uwagę zwraca też wydłużony, ostrzejszy górny róg kontrastujący z cofniętym, zaokrąglonym dolnym rogiem, tworząc nowocześnie prezentującą się całość, uzupełnianą jeszcze perłowym pickguardem.
Na jasnej główce zamontowano złote, otwarte klucze w układzie 4 + 1.
Trzyczęściowa, klonowa szyjka o matowej powierzchni została osadzona głębiej w korpusie i przykręcona sześcioma złotymi śrubami. Na ciemnej podstrunnicy Techwood o cechach zbliżonych do palisandru nabito 24 progi, rolę markerów pełnią kropki z imitacji masy perłowej. Jasna główka z logiem marki mieści 5 otwartych kluczy w układzie 4+1 oraz poprzeczkę lekko dociskającą do siodełka pierwsze cztery struny. Osprzęt dopełnia złoty mostek VFB-5G z oddzielną regulacją menzury i wysokości dla każdej struny.
Sercem układu elektrycznego są dwa autorskie, pasywne single OJ-5 wspierane aktywną 2-pasmową korekcją umieszczoną w koncentrycznym potencjometrze znajdującym się bliżej tylnej krawędzi. Pozostałe dwie gałki to regulatory głośności oraz balansu. Układ zasilany jest 9-woltową baterią montowaną z tyłu korpusu w komorze zlokalizowanej w okolicach dolnego rogu. Skala instrumentu wynosi 864 mm, w komplecie dostarczany jest też przewód jack-jack średniej długości.
Dwa single wspierane aktywnym układem oferują dynamiczne i naturalne brzmienie o charakterze zbliżonym do Jazz Bassa.
W PRAKTYCE
Basówka Arii urzeka połączeniem nowoczesnego kształtu z drapieżnym górnym rogiem i efektownie prezentującym się jesionowym korpusem w transparentnym, wiśniowo-różowym wykończeniu. Jeśli dla kogoś taki kolor jest zbyt wyrazisty, w katalogu dostępne są wersje zielona i niebieska, niemniej testowany See-through Pink wygląda oryginalnie i jednocześnie stylowo, zarówno na zdjęciach jak i na scenie.
Bas bardzo dobrze przylega do tułowia, jest dobrze wyważony a gryf pomimo 5-strun wygodnie układa się w dłoni, zapewniając też dzięki głębokiemu wcięciu na komfortowy dostęp do najwyższych progów. Całość jest dobrze wykończona, progi starannie oszlifowane a fabryczna wysokość strun nie przysparza żadnych problemów dla lewej ręki. Dosyć szeroki rozstaw strun przy mostku jak na 5-strunówkę nie sprawi też problemów przy graniu klangiem. Na sucho czuć rezonans i sprężystość pierwszych czterech strun, ostatnia piąta nie miała takiej stabilności i dynamiki, jednak okazało się że problem leżał właśnie w strunie – po zmianie na strunę markowego producenta (choć nie wiemy jaka była oryginalnie) brzmienie i reakcja znacznie poprawiły się.
Aktywna 2-pasmowa korekcja umieszczona w koncentrycznym potencjometrze pozwala na szerokie możliwości kreowania barw.
Jesionowy korpus i pickupy inspirowane jazz bassem współpracują bardzo dobrze – pokładowe single przy wyrazistej i dźwięcznej górze oferują tu ciepły środek i dobrze osadzony, dynamiczny dół, podatny na artykulację gry. Dźwięk jest szybki i zwarty, przez co bez problemu sprawdzi się zarówno w bardziej nowoczesnej, rockowej stylistyce wymagającej mocnej, dynamicznej podstawy z czytelną prezencją, ale dzięki bardzo skutecznej aktywnej korekcji dostosujemy bez problemu do bluesa, jazzu czy okrągłego soulu o tłustym, wręcz subbasowym dole i długim wybrzmieniu. Całość tworzy bardzo ładny instrument o dużej rozpiętości tonalnej i sporej możliwości kreowania naturalnie brzmiących, basowych barw.
POSUMOWANIE
Aria Pro II RSB-42AR/5 choć inspirowana konstrukcją Jazz Bassa znacznie wykracza możliwościami poza kultowy bas, zarówno wizualnie jak i brzmieniowo. Choć nie uzyskamy tu może idealnego brzmienia vintage i wiernego charakteru typu Jazz Bass, instrument Arii oferuje szeroką rozpiętość tonalną, która sprawdzi się w wielu stylach muzycznych przy naturalności barwy i dynamice godnej gitar przeznaczonych dla wymagających basistów.
Złoty mostek VFB-5G posiada oddzielną regulację menzury i wysokości dla każdej struny.
Głębiej osadzony, klonowy gryf przykręcono sześcioma śrubami, co gwarantuje stabilne połączenie z korpusem.
www.musicinfo.pl
www.ariaguitars.com
Korpus: jesion
Gryf: 3-częściowy, klon
Podstrunnica: Techwood
Progi: 24
Klucze: otwarte
Skala: 864 mm
Układ elektryczny: aktywny, 2 x singiel OJ-5, 1 x VOLUME, 1 x BALANCE, koncentryczny regulator BASS/TREBLE
Mostek: Aria VFB-5G
Wykończenie: wysoki połysk See-through Pink
Osprzęt: złoty