CORT GB74JJ

Rodzaj sprzętu: Gitara basowa

Pozostałe testy marki CORT
Testy
2018-09-28
CORT - GB74JJ

Po 45 latach działalności południowokoreański Cort ma ugruntowaną pozycję na rynku instrumentów muzycznych wytwarzając je pod własną marką oraz produkując w swoich fabrykach gitary dla innych producentów, takich jak np.: Avalon, G&L Tribute, Ibanez, Parkwood, Squier.

Gitar basowych marki Cort używają m.in. Jeff Berlin, Billy Cox, Gene Simmons, T.M. Stevens. W ubiegłym miesiącu testowaliśmy pięciostrunowy model GB75JH z menzurą 35 cali, tym razem do redakcji trafił zbudowany w Indonezji czterostrunowy GB74JJ z menzurą o długości 34 cali i nieco innym układem elektrycznym.

BUDOWA

Korpus wykonano z trzech kawałków jesionu bagiennego, linie łączenia są prawie niewidoczne dzięki harmonijnemu ułożeniu słojów. Granatowy transparentny lakier wykończono na wysoki połysk. Płytka z pleksy nie psuje wizualnie instrumentu – po zdjęciu folii ochronnej pickguard jest znacznie bardziej przejrzysty niż na fotografiach, z większej odległości praktycznie niewidoczny. Asymetryczny kształt korpusu nawiązujący do wzoru jazz bass ma swój indywidualny charakter. Podcięcie pod żebra jest długie i sięga wierzchołka dolnego zaokrąglenia, front ma łagodne sfrezowanie pod przedramię. Z tyłu po stronie struny G1 umieszczono komorę baterii 9 V zasilającej przedwzmacniacz, obok niej czterema śrubami przykręcono płytkę zakrywającą podzespoły elektroniki. Stopka gryfu jest zaokrąglona i ścięta nieco ukośnie, niklowana płytka stabilizująca szyjkę ma zaokrąglenie, śruby są usytuowane asymetrycznie. Klonowy gryf wykonany z odmiany o dobrze widocznym usłojeniu i dość wyraźnie zaznaczonych wzorach typu flame ma klasyczny profil typu C. Jego grubość przy I progu wynosi 20,5 mm, przy XII – 23,5 mm. Podstrunnicę również wykonano z klonu z bardziej dyskretnym, jednolitym usłojeniem i lepiej widocznym wzorem. Jej szerokość przy siodełku główki wynosi 38 mm, a przy ostatnim XXI progu – 63 mm.

Gryf i podstrunnicę wykończono przezroczystym lakierem o satynowym połysku. Progi w rozmiarze medium oznaczono czarnymi kropkami z przodu i na bocznej krawędzi podstrunnicy. Na końcu gryfu, w podcięciu za ostatnim progiem jest śruba regulacji krzywizny gryfu obracana trzpieniem wkładanym w boczne otwory. Główka z czarno-złotym logotypem mieści klucze Hipshot Ultralite z niewielkimi przekładniami (ślimaki są schowane) i dużymi, wygodnymi motylkami o klasycznym kształcie. Struny G1 i D2 mają okrągły docisk zwiększający kąt ich przegięcia na siodełku. Duży, masywny mostek Omega przykręcony pięcioma śrubami przypomina konstrukcje typu Badass. Siodełka stabilizują prowadnice w podstawie mostu, nacięcia umożliwiają ustawienie rozstawu strun według indywidualnych preferencji, wyjściowo jest to około 19 mm. Przetworniki to bezszumowe single, przedwzmacniacz z dwupasmową korekcją można wyłączyć odciągając gałkę potencjometru głośności od korpusu. Potencjometry balansu przystawek, korekcji niskiego i wysokiego pasma mają dobrze wyczuwalne punkty środkowe. Gniazdo wyjściowe zamontowano w boku korpusu na metalowej płytce.

WRAŻENIA

Testowany egzemplarz ważył równo 4 kilogramy; w stosunku do wersji pięciostrunowej GB74JJ jest lżejszy i znacznie bardziej komfortowy ze względu na krótszą menzurę, cztery struny i bardzo wygodny gryf, który świetnie układa się w dłoni i nie przykleja się do palców dzięki satynowemu wykończeniu. Korpus zarówno w pozycji siedzącej jak stojącej jest niezwykle ergonomiczny, tak pod względem wielkości, proporcji i profilowania, jak i miejsca łączenia z nim gryfu. Klucze, regulacje gryfu i mostka pracują miękko i precyzyjnie, jednocześnie daje gwarancję stabilności stroju. Gitara jest wykonana z bardzo dobrego jak na tę klasę cenową drewna, zbudowana rzetelnie i starannie wykończona, tak pod względem lakiernictwa, jak detali, wśród których kluczowe znaczenie mają starannie oszlifowane końcówki progów.

Przydźwięk został skutecznie wyeliminowany przez bezszumowe przetworniki i ekranowanie układu elektronicznego. Brzmienie zasadniczo mieści się w klimacie jazz bass, jednak jest to dość luźna wariacja. Dźwięk jest osadzony w dole, ma dobrze wyważony środek i precyzyjną, wyraźną, ale nie przerysowaną górę. Przystawki włączane pojedynczo brzmią ciepło i energetycznie z akcentem położonym na odpowiednio niższy i wyższy środek przy gryfie i mostku. Włączenie dwóch przetworników daje skonturowane brzmienie, które świetnie sprawdza się w technice slap. Pasma korekcji przedwzmacniacza są precyzyjnie dobrane a jej głębokość daje szeroki wachlarz możliwości kreowania barwy. Cort GB74JJ to basówka, która nie tylko świetnie wygląda, ale jest bardzo wygodna i brzmi zaskakująco dobrze w niezwykle szerokim paśmie. Jesion i klon w połączeniu z dobrą elektroniką dają selektywne i czytelne brzmienie, które wypada określić jako współczesną interpretację kanonu jazz bass.

www.megamusic.pl

 

Korpus: jesion bagienny
Gryf: klon
Podstrunnica: klon
Progi: 21, medium
Menzura: 34” = 864 mm
Klucze: Hipshot Ultralite
Mostek: Omega
Układ elektryczny: VTB-ST × 2, VOLUME, BALANCE, BASS, TREBLE, Push/Pull Passive/Active
Wykończenie: Aqua Blue
Wynik testu
Wykonanie:
5.5
Brzmienie:
5.5
Jakość / Cena:
6
Wygoda:
6
Cena
1 702.00 zł
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie MagazynGitarzysta
Magazyn Gitarzysta
lipiec 2018
Kup teraz