WARWICK RB Star Bass 4

Rodzaj sprzętu: Gitara basowa

Pozostałe testy marki WARWICK
Testy
2018-06-01
WARWICK - RB Star Bass 4

Po 35 latach działalności Warwick ma w swoim dorobku nie tylko dużą liczbę modeli gitar basowych i wzmacniaczy, ale też wiele ciekawych rozwiązań technicznych, jak np. siodełka główki z regulacją wysokości.

Istniejąca od 1982 r. firma może się też poszczycić serią modeli sygnowanych nazwiskami takich muzyków jak np.: Steve Bailey, Adam Clayton, Bootsy Collins, Stu Hamm, Jonas Hellborg, Leland Sklar czy Robert Trujillo.

Star Bass to gitary basowe typu semi hollow dostępne w wersjach 4 i 5 strunowych, a także leworęcznych i bezprogowych. Są to instrumenty z drewnianym blokiem w środkowej części pudła rezonansowego, w tym przypadku wykonanego ze sklejki klonowej. Przednie i tylne krawędzie zdobi kilkuwarstwowy kremowo-czarny binding. Gryf o profilu C wklejony w korpus wykonano z klonu i drewna ekanga, przejście w główkę jest wzmocnione harmonijnie wyprowadzonym zgrubieniem. Grubość szyjki przy I progu wynosi 20 mm, przy XII - 25 mm. Typowa dla Warwicka lekko asymetryczna główka z czarnym frontem mieści ustawione pod kątem klucze olejowe. Podstrunnica z drewna wenge ma promień w rozmiarze 20 cali, czyli 508 mm, i mieści 21 progów Nickelsilver w rozmiarze Extra High Jumbo. Śruba regulacji krzywizny gryfu jest ukryta pod płytką z montowanym na zatrzask dekielkiem. Do charakterystycznych walcowatych kołków dołączono komplet blokad do paska.

Most i strunociąg to dobrze znane moduły stosowane w większości gitar basowych Warwick – oprócz regulacji wysokości mostka za pomocą śrub, na których trzyma się cała konstrukcja, oraz śrub kontrujących, które utrzymują stabilność, każda struna ma regulację akcji przez dwie śrubki w siodełku. Regulowane jest również siodełko główki – to moduł Just-a-Nut III, oparty na rozwiązaniu stosowanym przez Warwicka od ponad 10 lat. Układ elektryczny tworzą dwa pasywne single MEC w niklowanych puszkach z regulowanymi nabiegunnikami, każdy z oddzielną regulacją głośności i barwy, oraz trójpozycyjny przełącznik przetworników. Gniazdo wyjściowe zamontowano w boku pudła, blisko potencjometrów.

WRAŻENIA

Pierwszą rzeczą, na którą zwraca się uwagę w kontakcie z tym instrumentem jest jej kolor – wszystkie przedstawicielki płci pięknej, widząc tę gitarę wręcz piały z zachwytu nad bajecznym błękitem. Pozytywny wizerunek nieco zaburzają drobne niedociągnięcia lakiernicze przy krawędziach główki i bindingu, są one jednak zauważalne z bardzo małej odległości – większość muzyków nie zwróci na nie uwagi. Star Bass to atrakcyjny, zgrabny i całkiem wygodny bas. Ze względu na kształt pudła i niewielkie wycięcia sięgające XVII-XVIII progu, dostęp do ostatnich trzech progów jest mocno utrudniony. Gitara jest lekka – waży niecałe 3,8 kg, pudło rezonansowe dobrze układa się zarówno na kolanie, jak na tułowiu grając na stojąco. Prawa dłoń znajduje wygodne podparcie na krawędzi przetwornika, lewa ręka ma z jednej strony ułatwione zadanie w stosunku do większości basów dzięki krótszej menzurze w rozmiarze 32 cali. Jedynie okrągły, dość masywny profil gryfu nie każdemu musi przypaść do gustu.

Gitara za sprawą komór rezonansowych z otworami w kształcie litery „f” na sucho odzywa się głośno i wyraźnie – sporą część podstawowych ćwiczeń można wykonać bez podłączania do wzmacniacza. Przetwornik przy gryfie daje przyjemnie chrapliwe a jednocześnie zaokrąglone brzmienie. Dwa przetworniki włączone razem dają bardzo podobną barwę, lecz pozbawioną przydźwięku singla, z lepszą równowagą pasm i selektywnością. Przetwornik przy mostku rozjaśnia brzmienie i akcentuje niski środek – ta barwa może kojarzyć się z dźwiękiem fagotu. Gitara świetnie spisuje się w graniu kostką – na singlach włączonych pojedynczo uzyskujemy większą nośność wyższego środka. Zasadniczą zaletą brzmień tej gitary jest fakt, że jest ono ukierunkowane na stylistykę vintage – znakomicie sprawdza się w klimatach lat 60. i 70., w bluesie, rocku, soulu. Jednocześnie nie jest ono przykładem muzelnictwa, jeśli można to tak określić, to znaczy gitara ma ciepło i przestrzeń dźwięku charakterystyczne dla klasycznych konstrukcji semi hollow, jednak proporcje między pasmami i selektywność dźwięku, a przede wszystkim dokładność przekazu niuansów artykulacji są jak najbardziej współczesne. Nie ma tu mowy o nosowym, zamulonym brzmieniu. Podsumowując, Star Bass to instrument, który zwraca uwagę wyglądem, brzmieniem nawiązuje do klasyki, a dzięki nowoczesnemu osprzętowi ma szanse sprostać wymogom współczesnych muzyków.

www.w-distribution.de
www.warwick.de

 

Konstrukcja: set neck
Menzura: 812 mm = 32”
Korpus: klon
Gryf: klon + ekanga
Siodełko główki: Just-a-Nut III
Podstrunnica: wenge
Progi: 21 Extra High Jumbo Nickelsilver
Mostek: Warwick 2-częściowy
Klucze: olejowe Warwick
Układ elektryczny: MEC Vintage Single × 2, przełącznik 3-pozycyjny, VOLUME × 2, TONE × 2
Wykończenie: Daphne Blue
Wynik testu
Wykonanie:
5
Brzmienie:
5.5
Jakość / Cena:
5
Wygoda:
5
Cena
5 564.00 zł
Dystrybutor
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie MagazynGitarzysta
Magazyn Gitarzysta
marzec 2018
Kup teraz