IBANEZ SR300E, SR370E

Rodzaj sprzętu: Gitara basowa

Pozostałe testy marki IBANEZ
Testy
2016-09-01
IBANEZ - SR300E, SR370E

Ten test jest wyjątkowy ponieważ mamy okazję porównania dwóch pokrewnych modeli gitar basowych wyposażonych w identyczny osprzęt, a różniących się wyłącznie drewnem wykorzystanym do wykonania korpusu oraz kolorem wykończenia, co akurat w tej sytuacji nie ma wpływu na brzmienie, bo lakiery są jednego rodzaju.

SR370E jest dostępny w dwóch wersjach kolorystycznych: Aged Whiskey Burst i Sapphire Blue (na zdjęciu); SR300E w aż sześciu: Champagne Gold, Chared Champagne Burst, Iron Pewter (na zdjęciu), Metallic Gray, Root Beer Metallic, Seashore Metallic Burst.

W modelu SR300E korpus wykonano z mahoniu, w SR370E z klonu. Pozostałe elementy konstrukcyjne są identyczne. Gryf złożony ze sklejonych równolegle trzech kawałków klonu przedzielonych dwiema listwami z palisandru został przykręcony czterema niesymetrycznie rozłożonymi śrubami stabilizowanymi podkładkami. Wykonana z palisandru podstrunnica o promieniu 305 mm mieści 24 progi w rozmiarze medium, czarne siodełko główki to najprawdopodobniej Graph Tech coraz częściej stosowany w Ibanezach. Szerokość podstrunnicy przy siodełku główki wynosi 38 mm, przy ostatnim progu 62 mm. Grubość gryfu przy I progu wynosi 19,5 mm, przy XII - 21,5 mm, menzura ma rozmiar standardowy - 34 cale, czyli 864 mm.

Klucze to zamknięte przekładnie olejowe z wykończeniem Cosmo Black, czyli w identycznej wersji kolorystycznej co ciężki, odlewany mostek Accu-cast B120 z masywnymi krawędziami bocznymi i prowadnicami pod śrubami do regulacji wysokości siodełek. Jest to tańszy odpowiednik konstrukcji stosowanej chociażby w modelu SR800, przykręcony do korpusu sześcioma wkrętami, szczeliny w jego tylnej części umożliwiają szybką wymianę strun, których końcówki są pewnie zakotwiczone w zagłębieniach. W tylnej części smukłego korpusu zamontowano komorę baterii 9 V zasilającej przedwzmacniacz zamknięty w komorze za półokrągłą maskownicą.

Dwa przetworniki Power Span to humbuckery z możliwością zmiany połączeń cewek mikroprzełącznikiem. W pozycji 1. jest to jedna cewka, w 2. dwie cewki szeregowo (humbucker), w 3. jedna cewka z podbiciem dolnego pasma. Dwa większe pokrętła odpowiadają za regulację głośności i balansu przetworników, trzy pozostałe należą do sekcji korekcji.

Pięcioczęściowa szyjka - praktycznie niespotykana w tej klasie cenowej - gwarantuje sztywność konstrukcji, okrągły i wąski profil gryfu gwarantuje komfort użytkowania i ułatwia szybką grę, w szczególności osobom z mniejszymi dłońmi. Obły korpus zapewnia wygodę gry zarówno w pozycji stojącej, jak siedzącej, jednak po dłuższym ćwiczeniu wąska krawędź zaczyna uwierać udo. Egzemplarz z klonowym korpusem okazał się znacznie cięższy od mahoniowego. SR300E ważył 3200 g, SR370E 3920 g - różnica 720 g jest wyraźnie odczuwalna i ma wpływ na wyważenie instrumentów - cięższy jest bardziej stabilny, choć bardziej kłopotliwy przy dłuższym graniu.

Charakter brzmienia obu instrumentów w dużej mierze determinuje układ elektryczny i aktywna korekcja, jednak różne gatunki drewna i ich zróżnicowana gęstość również mają wpływ na końcowy rezultat. Dźwięk obu instrumentów jest szeroki pasmowo, przejrzysty i selektywny - to nowocześnie brzmiące instrumenty z dużymi możliwościami kształtowania barwy - od jasnej, skonturowanej w trybie singli, po tłustą z mocno zaakcentowanym środkiem w trybie humbuckera. Tryb wzmocnienia dolnego pasma singli jest bardzo przydatny w graniu slapem, jednak grając palcami lepszy rezultat uzyskuje się podbijając dół korekcją w trybie singli - dźwięk jest lepiej osadzony w dole i bez charakterystycznej nosowości w niższym środku, która nie występuje przy klangu.

Przy praktycznie identycznym poziomie komfortu gry droższy model SR370E wygrywa konfrontację pod względem jakości dźwięku - brzmi cieplej i szlachetniej, wybrzmienie jest nieco dłuższe. W przypadku testowanych egzemplarzy różnica w cenie idzie w parze z różnicą w jakości brzmienia. Droższy model wydaje się też bardziej atrakcyjny wizualnie, choć to oczywiście w dużej mierze kwestia indywidualnych preferencji. Oba instrumenty są godne polecenia ze względu na solidne wykonanie, komfort gry i ogromne możliwości kreowania barwy - od współczesnych brzmień funkowych i rockowych, aż po vintage z dźwięcznym środkiem w stylu Jaco Pastoriusa.

www.meinldistribution.pl
www.ibanezguitars.pl

 

Korpus: SR300E - mahoń,
SR370E - klon
Gryf: klon, palisander
Podstrunnica: palisander
Progi: 24 Medium
Mostek: Accu-cast B120
Menzura: 864 mm - 34"
Układ elektryczny: PowerSpan
Dual Coil × 2, VOLUME, BALANCE,
BASS, MIDDLE, TREBLE, POWER TAP
SWITCH
Klucze: zamknięte olejowe
Wykończenie: SR300E - Iron Pewter,
SR370E - Sapphire Blues

Wynik testu
Wykonanie:
5
Brzmienie:
5
Jakość / Cena:
6
Wygoda:
6
Dystrybutor