EPIPHONE EJ-200 Coupe

Pozostałe testy marki EPIPHONE
Testy
Sławomir Sobczak
2019-08-02
EPIPHONE - EJ-200 Coupe

Wśród produktów marki Epiphone można znaleźć pokaźną liczbę instrumentów nawiązujących do znanych modeli Gibsona, takich jak choćby popularna gitara akustyczna J-200 Super Jumbo z roku 1937.

Jako że producent ma na swoim koncie sporo dobrej jakości instrumentów oferowanych w przystępnych cenach, z tym większą więc ciekawością sprawdzimy, jak zaprezentuje się model Epiphone EJ-200 Coupe.

BUDOWA

Jak już wspomniałem, EJ-200 Coupe nawiązuje do modelu J-200 Super Jumbo, warto jednak przypomnieć, że początkowo (czyli w latach 30. zeszłego wieku) gitara ta występowała po prostu pod nazwą Super Jumbo. Chociaż Epiphone ma w swojej ofercie więcej gitar wzorowanych na tej konstrukcji (lub Advanced Jumbo z 1936 roku), to ta jest wyjątkowa, ponieważ jest oferowana w wersji o mniejszych rozmiarach, co zresztą sugeruje oznaczenie Coupe w nazwie modelu. Testowany egzemplarz otrzymał wykończenie o symbolu VN, który oznacza Vintage Sunburst. Epiphone oferuje także modele o wykończeniu czarnym (Black, BK) oraz naturalnym (Natural, NA).

Płytę wierzchnią gitary wykonano z litego świerku sitkajskiego, natomiast tył i boki z drewna ovangkol (u nas pojawiającego się także pod nazwą amazakoe). Jasny top o ładnym i równomiernym układzie słojów kontrastuje z ciemnym drewnem boków i spodu pudła rezonansowego, a całości dopełnia estetyczny binding o jasnej barwie wyraźnie odcinającej się od drewna. Pudło rezonansowe posiada wycięcie (ang. cutaway), które zwiększa komfort gry w wyższych pozycjach. Na uwagę zasługuje efektowna rozeta, chociaż szkoda, że jest ona w znacznej części przykryta przez płytkę ochronną wykonaną z tworzywa imitującego szylkret. Mostek wykonano z palisandru boliwijskiego (Pau Ferro) i uzupełniono kościanym strunnikiem z kompensacją. Mimo tego, że wyprofilowanie mostka jest dosyć finezyjne, to i tak daleko mu do tego, co znajdziemy w bardziej ekstrawaganckiej pod względem stylistycznym wersji EJ-200 (bez Coupe w nazwie).

Gryf wykonano z klonu i uzupełniono orzechową wstawką biegnącą przez jego środek. Element ten połączono z pudłem rezonansowym na jaskółczy ogon. Profil gryfu to zaokrąglony SlimTaper, a więc klasyczny, solidny i dobrze leżący w dłoni kształt znany z gitar Gibsona. Na gryfie znajdziemy podstrunnicę z tego samego drewna co mostek, czyli z palisandru boliwijskiego, często występującego pod nazwą Pau Ferro. Na podstrunnicy nabito 20 progów w rozmiarze medium, których wykończenie nie budzi żadnych zastrzeżeń. Promień podstrunnicy wynosi 12 cali, czyli 305 mm, natomiast szerokość gryfu na wysokości progu zerowego to 43 mm. Rolę znaczników pozycji pełnią sporych rozmiarów markery w kształcie kropek, przy czym na wysokości progu 12 znajduje się efektowny symbol przedstawiający koronę. Na główce instrumentu znajdziemy siodełko wykonane z kości, logo producenta, sześć kluczy Grover Mini Rotomatic o przełożeniu 18:1 oraz płytkę chroniącą dostępu do nakrętki pręta napinającego gryf. Jak przystało na wersję o zmniejszonych w stosunku do oryginału wymiarach, skala modelu EJ-200 Coupe wynosi tylko 24,75”, czyli 628 mm.

Na układ elektryczny składa się preamp Shadow Performer Tuner HD uzupełniony przetwornikiem Shadow NanoFlex HD. Przedwzmacniacz posiada prostą konstrukcję, ponieważ na jego pokładzie znajdziemy jedynie potencjometr suwakowy do regulacji poziomu sygnału wyjściowego, 3-pasmowy korektor (BASS, MID, TREBLE), przełącznik do odwracania fazy (PHASE), włącznik pokładowego stroika (TUNER), ekran wyświetlający wysokość aktualnego dźwięku podczas strojenia, a także kilka diod informujących o stanie baterii, odwróceniu fazy oraz wspomagających strojenie. Co ciekawe, do zasilania układu wykorzystano dwie baterie AAA, co jest dużym ułatwieniem, ponieważ są to ogniwa łatwiej dostępne niż baterie 9V.

WRAŻENIA I BRZMIENIE

Po wzięciu gitary do rąk zwraca uwagę duża staranność, z jaką została wykonana. Zarówno jakość warstwy lakieru, którą pokryto instrument, jak i spasowanie poszczególnych elementów nie budzą zastrzeżeń, dlatego trudno doszukać się tu jakichkolwiek niedociągnięć. Ze względu na niewielkie wymiary i zmniejszoną menzurę gitara dobrze leży w dłoni, tym bardziej, że profil gryfu sprawia wrażenie wygodnego. Staranne wykończenie podstrunnicy oraz progów sprawiają, że instrument zachęca do gry. Epiphone EJ-200 Coupe bez problemu stroi w pozycjach i nie można narzekać na problemy z intonacją nawet w wyższych pozycjach. Jak na tak niewielkie rozmiary gitara odzywa się całkiem donośnym dźwiękiem z ładnie zarysowaną górą i ciepłem pochodzącym ze środka pasma. Na zawartość basów też trudno narzekać, szczególnie jeśli nie będziemy przesadzać z atakiem. Mocny dźwięk o ładnej prezencji dobrze sprawdza się w grze solowej, a ciepła barwa z zaokrąglonym środkiem i jasną górą sprzyja tworzeniu partii do akompaniamentu.

Po mocniejszym zaatakowaniu strun EJ-200 Coupe daje szybką odpowiedź w postaci dynamicznego, przyjemnego w odbiorze i klarownego dźwięku, choć czasem może nieco brakować najniższych częstotliwości. Mimo to instrument długo i równo wybrzmiewa, również w wyższych pozycjach. Gitara może pochwalić się dobrze zbalansowanym dźwiękiem, w którym uwagę przykuwa duża klarowność brzmieniowa. Wycięcie cutaway w pudle rezonansowym sprzyja grze solowej w wysokich pozycjach i trzeba przyznać, że wygoda gry jest tu bez zarzutu. Wyprowadzenie sygnału za pośrednictwem pokładowego preampu sprawia, że uzyskujemy naturalne brzmienie nie rażące zbyt krzykliwą górą pasma czy też sztucznym charakterem brzmienia.

Przetwornik Shadow NanoFlex HD daje ciepłe i bogate brzmienie, które z reguły nie wymaga zbyt dużej ingerencji za pomocą pokładowego korektora. Po załączeniu pokładowego preampu i wpięciu instrumentu do wzmacniacza można jednak popracować nad zwiększeniem głębi w najniższym paśmie, co sprawia, że gitara zyskuje solidniejszą podstawę basową. Sama obsługa preampu jest bardzo prosta i ogranicza się do ustalenia poziomu sygnału wyjściowego suwakiem głośności i korekty barwy za pomocą gałek BASS, MID oraz TREBLE. W razie potrzeby możemy też odwrócić fazę sygnału za pomocą przycisku PHASE.

Korzystanie z pokładowego tunera również jest proste, ponieważ mamy tu czytelny wyświetlacz z nazwą dźwięku oraz trzy diody HI, TUNE i LO, których zadaniem jest wskazywanie stopnia zgodności z dźwiękiem wzorcowym. Ponadto mamy jeszcze diodę informującą o tym, czy dany dźwięk jest obniżony czy podwyższony w stosunku do dźwięku bazowego, a więc czy jest z bemolem bądź z krzyżykiem (b/#). Tuner działa wyjątkowo sprawnie, co pozwala na szybkie i bezproblemowe nastrojenie instrumentu.

PODSUMOWANIE

Epiphone EJ-200 Coupe to bardzo udana gitara oferująca dużą wygodę gry i dobrej jakości brzmienie. Ponadto instrument posiada na tyle niewielkie rozmiary, że może stanowić świetną bazę dla młodszych adeptów gitary, sprawdzając się także podczas podróży. Ze względu na rozmiar gitara może zainteresować osoby o drobniejszych dłoniach lub dzieci rozpoczynające grę na gitarze. Duża wygoda gry sprzyja pracy z instrumentem pomagając w rozwijaniu techniki gry. Spora uniwersalność brzmieniowa sprawia, że EJ-200 Coupe poradzi sobie w wielu sytuacjach, a obecność pokładowego preampu Shadow Performer Tuner HD wraz z dedykowanym przetwornikiem Shadow NanoFlex HD dodatkowo zwiększa możliwości instrumentu, tym bardziej, że elektronika w gitarze sprawdza się znakomicie. Na uwagę zasługuje fakt użycia wysokiej jakości materiałów, takich jak drewno ovangkol czy palisander boliwijski. Obecność kompensowanego kościanego strunnika również należy zapisać do plusów tego instrumentu.

www.lauda-audio.pl

 

płyta wierzchnia: świerk sitkajski
ścianki boczne i płyta tylna: ovangkol
gryf: klon z orzechową wstawką
profil gryfu: Rounded SlimTaper
podstrunnica: palisander boliwijski (Pau Ferro)
połączenie gryfu z korpusem: na jaskółczy ogon, klejone
skala: 24,75” (628 mm)
progi: 20 (medium)
promień podstrunnicy: 12” (305 mm)
znaczniki pozycji: kropki (symbol korony na progu 12)
mostek: palisander boliwijski (Pau Ferro)
strunnik: kość (kompensowany)
klucze: Grover Mini Rotomatic (przełożenie 18:1)
siodełko: kość
szerokość siodełka: 43 mm
układ elektryczny: przedwzmacniacz Shadow Performer Tuner HD i przetwornik Shadow NanoFlex HD
zasilanie: 2x baterie AAA
wykończenie: Vintage Sunburst
struny: D’Addario Phospher (.012-.053”)
kraj produkcji: Indonezja
Wynik testu
Wykonanie:
5.5
Brzmienie:
5
Jakość / Cena:
5.5
Wygoda:
5.5
Cena
1 899.00 zł
Dystrybutor
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie MagazynGitarzysta
Magazyn Gitarzysta
czerwiec 2019
Kup teraz