WASHBURN HD100SWCEK-D
Rodzaj sprzętu: Gitara akustyczna / klasyczna
Miesiąc temu miałem okazję testować gitarę typu Orchestra marki Washburn, a mianowicie model WLO100SWEK-D, natomiast tym razem na warsztat weźmiemy instrument typu Dreadnought o symbolu HD100SWCEK-D. Jest to również gitara elektroakustyczna, która ujrzała światło dzienne na zeszłorocznych targach NAMM. Sprawdźmy, jak prezentuje się ten instrument.
Pomimo wyraźnych podobieństw pomiędzy obydwiema gitarami, to jednak pochodzą one z różnych serii: WLO100SWEK-D reprezentuje linię o nazwie Woodline, natomiast bohaterka tego testu, czyli HD100SWCEK-D, pochodzi z serii Heritage, która dzieli się z kolei na podgrupy: 10, 20, 30, 40 i 100, przy czym ta ostatnia, a więc 100, reprezentowana jest przez cztery instrumenty, w tym HD100SWCEK-D. Cechami charakterystycznymi serii Heritage są hebanowe podstrunnice i mostki, strunniki i siodełka wykonane z kości oraz ozdobne dwuczęściowe rozety z abalonu i klonu, a także płytki ochronne i nowoczesne klucze marki Graphtech. Instrumenty z tej serii przeznaczone są dla gitarzystów preferujących grę kostką.
BUDOWA
Washburn HD100SWCEK-D to instrument typu Dreadnought, można się więc spodziewać, że szczególnie dobrze poradzi sobie z grą akordowa i typowym flatpickingiem – ale o tym przekonamy się już za chwilę. Płytę wierzchnią gitary wykonano ze świerku sitkajskiego o nazwie Torrefied Solid Sitka Spruce. Jest to nie tylko gatunek drewna, ale także cały proces technologiczny prowadzący m.in. do przyśpieszenia procesu starzenia. Toryfikacja (torrefaction), bo tak nazywa się ten zabieg, polega na prażeniu drewna w specjalnych komorach próżniowych – podobnie było w przypadku gitary testowanej miesiąc temu. Oczywiście nie każde drewno nadaje się do tego typu zabiegu, dlatego producent stosuje go tylko w przypadku określonych gatunków drewna.
Jeśli chodzi o płytę tylną oraz boki, to wykonano je z mahoniu. Wszystkie elementy gitary zostały ze sobą bardzo starannie połączone i nie sposób dopatrzyć się tu jakichkolwiek niedociągnięć. Na krawędziach pudła rezonansowego znajdziemy efektowne, wielowarstwowe ożyłkowanie. Gitara posiada wcięcie w pudle rezonansowym ułatwiające dostęp do wyższych pozycji na podstrunnicy. W okolicy otworu rezonansowego przymocowano estetyczną płytkę ochronną stylizowaną na skorupę żółwia (Faux-Tortoise), a sam otwór ozdobiono ładnie prezentującą się rozetą z abalonu i klonu. Podobnie jak miało to miejsce w przypadku gitary WLO- 100SWEK-D, także HD100SWCEK- D posiada ożebrowanie o nazwie Cathedral Peaked Scalloped-X, w którym żebra przyklejone do płyty wierzchniej posiadają ostre wycięcia w środkowej części ułatwiające przenoszenie wibracji przez pudło rezonansowe. Nie bez znaczenia jest też zredukowana waga instrumentu, który rzeczywiście sprawia wrażenie bardzo lekkiego, choć solidnie wykonanego, a do tego o dużej sztywności.
Na hebanowym mostku osadzono kompensowany strunnik z kości. Gryf wykonano z mahoniu i wzmocniono dwoma prętami usztywniającymi. Na hebanowej podstrunnicy znajdziemy 20 starannie nabitych i odpowiednio wykończonych progów. Podstrunnica została uzupełniona kawałkami orzecha, którego brązowa barwa ładnie kontrastuje z czernią hebanu. Markery w niższych pozycjach (tzn. od III do IX) zostały zlokalizowane pomiędzy strunami E6 i A5, natomiast znaczniki pozycji XV i XVII znalazły się pomiędzy strunami B2 i E1. Znacznik pozycji XII jest miejscem, w którym obydwie linie markerów łączą się ze sobą, tworząc klasyczny dwupunktowy motyw. Na główce znajdziemy siodełko wykonane z kości, a także sześć nowoczesnych kluczy Graphtech Ratio, o których pisałem już miesiąc temu. Przypomnę tylko, że zastosowano w nich zmienne przełożenia przekładni (np. dla struny E1 wynosi ono 12:1, natomiast dla E6 jego wartość wzrasta już do 39:1), dzięki czemu obrót klucza o określony kąt powoduje zmianę wysokości dźwięku dokładnie o tę samą wartość. Rozwiązanie to wydatnie ułatwia strojenie, ponieważ pełny obrót klucza dowolnej struny odpowiada zmianie wysokości dźwięku o dokładnie dwa półtony (czyli pół obrotu to pół tonu).
Sercem układu elektrycznego jest preamp Fishman Presys+ 501T Blend, czyli wersja modelu Presys+ rozbudowana o potencjometr MIC BLEND. Regulator ten umożliwia płynne ustalenie proporcji pomiędzy przetwornikiem piezo a wewnętrznym mikrofonem. Preamp udostępnia poza tym tuner z czytelnym wyświetlaczem, 3-pasmowy korektor, regulację głośności, gałkę NOTCH oraz przełącznik odwracania fazy PHASE.
WRAŻENIA
Gitara wydaje wyrównany i przyjemny w odbiorze dźwięk, którego miękka barwa sprzyja grze akordowej wydobywającej z instrumentu to co najlepsze. Na pierwszy plan wychodzi tu ładnie zarysowany środek. Struny wiolinowe nie dają zbyt ostrego dźwięku – brzmią bardziej soczyście i szerzej. Zróżnicowana dynamicznie gra, w tym naprawdę mocne kostkowanie, nie zatyka instrumentu, poszczególne struny brzmią wystarczająco selektywnie i czytelnie. Klarowna góra, ciepły środek i sprężysty bas dają pełny i czytelny w odbiorze dźwięk. Szczególnie dobrze brzmi gra kostką, i to zarówno w przypadku gry solowej, jak i flatpickingu. Mimo wyraźnego przeznaczenia do gry kostką wydobywanie dźwięków palcami również daje ciekawe rezultaty – w tym przypadku do głosu bardziej dochodzi dół pasma, dźwięki stają się bardziej matowe i delikatne.
Washburn żywo reaguje na zróżnicowaną dynamicznie grę zarówno podczas gry kostką, jak i palcami. Obecność wycięcia w górnej części pudła (cutaway) sprzyja swobodnej grze w wyższych pozycjach, tym bardziej że również powyżej progu 12 dźwięki nadal długo wybrzmiewają. Wygodny i dosyć płaski gryf pozwala na realizacje bardziej śmiałych pomysłów wykonawczych, a niska akcja strun sprzyja stosowaniu akordów barre czy gry bardziej zakręconych pasaży. Choć gitara HD100 świetnie sprawdzi się w grze akordowej, country czy bluegrassie, to śmiało można ją określić jako instrument uniwersalny, który powinien sobie poradzić w wielu sytuacjach. Spora głośność, dźwięczny ton i ładny rezonans sprawiają, że gra na tej gitarze należy do przyjemności. Jeśli chodzi o dźwięk podany z preampu, to jego jakość jest równie dobra, w czym zasługa możliwości ustalenia proporcji pomiędzy przetwornikiem piezo a wewnętrznym mikrofonem. Całość uzupełnia sprawnie działający tuner pozwalający szybko nastroić instrument oraz rewelacyjne klucze Ratio.
PODSUMOWANIE
Nie ulega wątpliwości, że Washburn HD100SWCEK-D jest bardzo ciekawą propozycją dla gitarzystów poszukujących solidnego, dobrze brzmiącego i starannie wykonanego instrumentu przeznaczonego przede wszystkim do gry akordowej i intensywnego kostkowania. Mimo to instrument dobrze sprawdzi się także w innych sytuacjach, nawet w grze solowej i technice palcowej. Swobodny dostęp do wyższych pozycji, obecność płytki ochronnej, a przede wszystkim zastosowanie pomysłowych kluczy Graphtech Ratio – to elementy, które w wyraźny sposób przyczyniają się do zwiększenia komfortu użytkowania gitary. Całość uzupełnia markowy preamp Fishman, który daje dużo możliwości w zakresie kontroli dźwięku i wyboru proporcji pomiędzy mikrofonem a przetwornikiem piezo. Krótko mówiąc, HD100 to gitara dopracowana w każdym calu.
płyta wierzchnia: toryfikowany świerk sitkajski
boki i tył: mahoń
ożebrowanie: Cathedral Peaked Scalloped-X
rozeta: klon i abalon
binding: palisander
gryf: mahoń
podstrunnica: heban
progi: 20
szerokość siodełka: 44,45 mm
mostek: heban
strunnik i siodełko: kość naturalna
klucze: Graphtech Ratio
skala: 25,5” (648 mm)
układ elektryczny: Fishman Presys+ 501T Blend
wyposażenie: futerał