ALVAREZ MGA70 E, AF30 CE

Pozostałe testy marki ALVAREZ
Testy
2017-09-06
ALVAREZ - MGA70 E, AF30 CE

Firma Alvarez założona została w 1965 roku przez dystrybutora instrumentów muzycznych St. Louis Music, od kilku dekad działającego już na rynku, jednak historia marki związana jest nieodłącznie z legendarnym lutnikiem japońskim, Kazuhiro Yairim, którego doświadczenie i wiedza stoją za sukcesem oraz znakomitymi gitarami akustycznymi i klasycznymi Alvareza.

Autor testu: Marcin Komorowski

Produkowane od ponad pół wieku instrumenty wyróżniają się jakością wykonania i zastosowaniem selekcjonowanych gatunków drewna nawet przy budżetowych modelach. Kazuro Yairi zmarł w 2014 roku w wieku 81 lat, jednak jego duch niewątpliwie czuwa nad gitarami Alvareza, które niezmiennie hołdują lutniczym tradycjom i zasadom Yairiego prezentując ciągle ten sam, bardzo wysoki poziom. Instrumenty Alvareza znalazły się w sprzętowym arsenale m.in. takich artystów jak Carlos Santana, Joe Bonamassa, Bono, Johnny Cash, Jerry Garcia czy Paul McCartney. W naszym teście goszczą modele AF30 CE oraz MGA70 E, należące do serii Artist oraz Masterworks.

ALVAREZ AF30 CE


Wielokrotnie nagradzana na świecie seria Artist Alvareza to tańsze instrumenty prezentujące już poziom, który z powodzeniem zadowoli nawet średniozaawansowanych gitarzystów. Testowany model AF30 CE to gitara elektroakustyczna należący do grupy instrumentów typu folk. Nieco mniejszy korpus odpowiada wielkości OM i posiada boki i tył wykonane z mahoniu, a top stanowi lity świerk Sitka klasy A, wykończony satynowym lakierem w naturalnym kolorze. Symbol CE świadczy o wycięciu cutaway, a wnętrze pudła rezonansowego wzmocniono skalopowanym ożebrowaniem typu X, które producent określa symbolem FST2M - mówiącym też o przesunięciu asymetrycznego obelkowania do przodu, skutkującym lepszą wytrzymałością i odpowiedzią rezonansową.

Top otacza kilkuwarstwowy czarno-biały binding, tył posiada jednoczęściowy, czarny binding. Rozetę tworzą dwa okręgi - zewnętrzny z kolorowej masy perłowej, oraz wewnętrzny z drewna. Mahoniowy gryf, wykończony w lekkim połysku połączony jest z korpusem na wysokości XIV progu metodą Dovetail. Palisandrowa nakładka mieści 21 progów, do których mamy wygodny dostęp dzięki wcięciu. Zgrabna, wąska główka z palisandrowym fornirem mieści chromowane klucze Die Cast, logo oraz inkrustację marki z masy perłowej. Mostek to palisandrowa konstrukcja typu Bi-Level - posiada specjalnie wyfrezowany tył przeznaczony na kołki mocujące, dzięki czemu struny są mocniej dociskane do strunnika. Zarówno kompensowany strunnik, jak i siodełko wykonano z kości. Gitara dysponuje krótszą menzurą 630 mm (24 13/16").

Za przeniesienie brzmienia na wzmacniacz odpowiada układ B-Band SYS 250 wyposażony w tuner chromatyczny z podświetlanym, czytelnym ekranem LCD. Za kontrolę brzmienia odpowiadają suwaki BASS, MIDDLE, TREBLE, PRESENCE a całość uzupełnia regulator VOLUME oraz przycisk TUNER.

W PRAKTYCE


Gitary Alvareza wyposażone są w struny D'Addario EXP, więc z tej strony nie musimy obawiać się zarówno o intonację jak i czystość brzmienia. Pod względem wizualnym gitara prezentuje się bardzo świeżo, a naturalnie prezentującą się całość ubarwia delikatnie abalonowa rozeta. Nie można mieć też zastrzeżeń co do wykończenia czy spasowania poszczególnych elementów. Gryf zapewnia dobry komfort nawet dla początkujących gitarzystów, struny ładnie wybrzmiewają i nie brzęczą - tu nikt nie będzie miał problemów nawet od razu po wyjęciu instrumentu z kartonu.

Alvarez AF30CE oferuje ciepłe, przyjemne dla ucha brzmienie, cechujące się wyrazistością nawet przy delikatnej grze. Takie wrażenia gwarantuje kombinacja mahoniowego korpusu ze świerkowym topem. Instrument świetnie wypada zarówno w akompaniamencie jak i w partiach solowych. Charakteryzuje go mocny środek, okrągła góra oraz umiarkowana ilość basu. Alvarez bardzo ładnie brzmi przy lekkim ataku, choć przy mocnych uderzeniach i szczególnie grze kostką, wioliny mogą odrobinę drażnić ucho. Niemniej jest to znakomity wybór dla gitarzystów poszukujących już instrumentu o lepszych walorach brzmieniowych i solidnej, dobrze wykonanej konstrukcji, wyposażonej też w ładnie przekazujący brzmienie na wzmacniacz preamp B-Band.

ALVAREZ MGA70 E


Drugi testowany model Alvareza to już wyższa półka Masterwork budowana z myślą o doświadczonych gitarzystach szukających instrumentów o profesjonalnych cechach i efektownych elementach wykończenia. MGA 70 E to pełny kształt typu Grand Auditorium bez wycięcia cutaway. Płytę spodnią oraz boki wykonano z litego palisandru indyjskiego, natomiast top z litego świerku sitkajskiego o wyższej klasie AA w porównaniu do modelu z serii Artist, dzięki czemu jest on nieco cieńszy i sztywniejszy, co przekłada się lepszy rezonans. Tu również zastosowano skalopowane ożebrowanie krzyżowe i asymetryczne belki typu FST2M - przesunięte do przodu i specjalnie wyfrezowane dla zaakcentowania wybranych częstotliwości. Obie krawędzie otacza jasny binding z klonu płomienistego, którego pasek biegnie też przez środek tylnej płyty. Top zdobi jeszcze efektowne, biegnące przy bindingu zdobienie z kolorowego abalonu Paua o szerokości 1,5 mm. Wykonany z pojedynczego kawałka mahoniu gryf został przymocowany do pudła rezonansowego za pomocą jednego z najsolidniejszych połączeń Dovetail, czyli na jaskółczy ogon, które obok sztywności i trwałości pozytywnie wpływa na przeniesienie wibracji na korpus.

Na palisandrowej podstrunnicy znalazło się 21 progów, a miejsce połączenia gryfu z pudłem rezonansowym przypada na 14 próg. Nakładkę na wysokości progu 12 zdobi gustowna inkrustacja z macicy perłowej, korespondująca wizualnie z abalonowym logiem i inkrustacją na palisandrowym fornirze główki. Tu zamontowano po obu stronach płynnie działające klucze Premium Die Cast z hebanowymi główkami. Siodełko wykonano z kości, podobnie jak kompensowany strunnik mostka.

Spoczywa on na palisandrowym mostku Bi-Level, który stylowo uzupełniają kołki dociskowe z hebanu. Piękne wykończenie dopełnia klasowy preamp B-Band SYS650, oferujący regulację głośności, trzypasmową korekcję barwy oraz filtr Notch (pozwalający na eliminację sprzężeń). System zbiera drgania z dwóch sensorów - jeden pod siodełkiem, drugi pod płytą rezonansową - a proporcje pomiędzy nimi możemy miksować na panelu preampu. Całość uzupełnia tuner chromatyczny z 2-kolorowym, prostym wskaźnikiem diodowym. Menzura instrumentu wynosi 25,5" (648 mm).

W PRAKTYCE


Pod względem wizualnym instrument prezentuje się naprawdę atrakcyjnie, jego poszczególne elementy są ze sobą dobrze spasowane, a estetyka wykończenia każdego detalu stoi na wysokim poziomie. Po lekkim obniżeniu strun na siodełku MGA70 E oferuje ponadprzeciętny komfort dla lewej ręki, struny ładnie wybrzmiewają bez brzęczenia, gitara stroi na całej długości gryfu. Testowany Alvarez MGA70E z serii Masterworks sprawdzi się w zasadzie każdym rodzaju muzyki. Połączenie palisandrowego korpusu ze świerkową płytą wierzchnią to idealna kombinacja, którą od wielu lat stosują najstarsze firmy w branży (np. Martin).

Instrument ma piękny, zbalansowany dźwięk. Górka jest dźwięczna, szklista i nie drażni ucha przy mocniejszym ataku. Indyjski palisander gwarantuje czytelny bas, którego nie brakuje nawet przy grze w niskich strojach. Na uwagę zasługuje również mocna średnica. Instrument bardzo dobrze sprawdził się w nagraniach studyjnych, a w sytuacji scenicznej radzi sobie nie gorzej dzięki pokładowemu systemowi B-Band. Zarówno brzmienie jak i dynamika są bliskie naturalnemu brzmieniu gitary, a niemal bezszumowy preamp oferuje niezwykle ciepłe brzmienie. Alvarez MGA70 to idealna propozycja dla doświadczonych muzyków, którzy szukają uniwersalnej gitary pod kostkę oraz palce.

PODSUMOWANIE


Alvarezy MGA70 oraz AF30CE to zupełnie różne instrumenty, przeznaczone do odmiennych zadań. AF30CE skradnie serca osobom, które szukają ciepłej barwy o nieco bluesowym charakterze oraz skromnym basie. Gra palcami oraz delikatny akompaniament kostką brzmi na modelu AF30CE znakomicie. Alvareza MGA70E docenią muzycy, którzy oczekują, aby instrument sprawdził się każdych warunkach - niezależnie od techniki gry oraz stylu muzycznego. Możemy grać na nim lekko oraz bardzo dynamicznie. Trzeba jednak pamiętać, że palisandrowy korpus zawsze brzmi odrobinę "chłodniej" niż konstrukcja mahoniowa. Tu na pierwszy plan wysuwają się też efektowne elementy wykończenia oraz bardzo dobry, pokładowy system B-Band SYS650.

 

MGA70E
Korpus: Grand Auditorium
Płyta wierzchnia: świerk sitkajski AA
Tył i boki: palisander indyjski
Binding: klon płomienisty, abalon
Gryf: mahoń
Podstrunnica: palisander
Progi: 21
Menzura: 24,5" (648 mm)
Mostek: Bi-Level, palisandrowy
Klucze: Premium Die Cast z hebanowymi
główkami
Elektronika: B-Band SYS650
Wykończenie: naturalne, połysk,
abalonowa rozeta, logo i inkrustacje
Struny: D'Addario EXP

AF30CE
Korpus: Folk
Płyta wierzchnia: świerk sitkajski A
Tył i boki: mahoń
Binding: czarny ABS, warstwowy topu
Gryf: mahoń
Podstrunnica: palisander
Progi: 21
Menzura: 24 13/16" (630 mm)
Mostek: Bi-Level, palisandrowy
Klucze: chromowane Die Cast
Elektronika: B-Band SYS250
Wykończenie: naturalne, satynowe
topu, abalonowa rozeta
Struny: D'Addario EXP



Wynik testu
Wykonanie:
6
Brzmienie:
5
Jakość / Cena:
6
Wygoda:
5
Dystrybutor