HAGSTROM Hagström Siljan II GA CE TSB

Pozostałe testy marki HAGSTROM
Testy
2017-02-07
HAGSTROM - Hagström Siljan II GA CE TSB

Testujemy elektroakustyczną gitarę Hagström Siljan II GA CE w wersji wykończenia Tobacco Sunburst.

Autor testu: Wojciech Wytrążek

Marka Hagström jest obecna na rynku instrumentów muzycznych od 1925 r. kiedy firma założona przez Albina Hagströma rozpoczęła import niemieckich i włoskich akordeonów do Szwecji, później rozpoczynając ich samodzielną produkcję, a od lat 60. skupiając się na gitarach, które produkowano do 1983 r. Od reaktywacji w roku 2004 r. wciąż trwa dobra passa - oferta gitar poszerza się, przybywa endorserów, wśród których szczególne miejsce, jako jedyny Polak, zajmuje Andrzej Nowak. Gitary Hagström są obecnie wytwarzane w Chinach i Szwecji.

BUDOWA


Nazwa przedstawionego modelu zawarta w tytule artykułu jest nieco długa, ale zawiera sporą dawkę informacji. Instrument pochodzi z serii Siljan, ma pudło o kształcie Grand Auditorium, C oznacza wycięcie cutaway, E - układ elektryczny; TSB to skrót od wersji wykończenia - Tobacco Sunburst, czyli popularna "przypalanka", w tym przypadku od czerni do pomarańczowego.

Wspomniane cieniowanie zastosowano tyko na płycie rezonansowej wykonanej z litego świerku sitka - drewna wysoko cenionego ze względu na walory akustyczne. Tył i boki pudła wykonano z mahoniu - w tej klasie cenowej trudno oczywiście oczekiwać litego drewna, mamy tu do czynienia z dobrej klasy laminatem wykończonym przezroczystym błyszczącym lakierem eksponującym jego ciepłą brązową barwę. Krawędzie pudła otaczają ozdobne listwy z białego plastiku, pod nimi czarne i białe żyłki dopełniające efekt. Otwór rezonansowy otacza rozeta z plastikowych żyłek i sztucznej masy perłowej - dość oszczędna, ale całkiem gustowna. Gryf przyklejony do pudła ma z tyłu charakterystyczną, lekko zadartą i ostro zakończoną stopkę z wypaloną stylizowaną literą "H". W boku stopki zamontowano uchwyt do paska. Szyjka ma satynowe wykończenie, brąz mahoniu kontrastuje z bielą bindingu biegnącego dokoła główki i wzdłuż podstrunnicy z charakterystycznego dla Hagströma tworzywa Resinator - specjalnego laminatu przypominającego strukturą i kolorem drewno hebanowe.

Szerokość podstrunnicy przy siodełku główki wynosi 43 mm, przy XII progu - 54 mm. Przy I progu gryf ma grubość 20,5 mm, przy XII progu 22,8 mm. Główka jest doklejona skośnie do gryfu w okolicach dolnych i środkowych kluczy z zamkniętymi przekładniami olejowymi z przełożeniem 18:1 i charakterystycznymi dla Hagströma uchwytami w formie trzech fal. Front asymetrycznej główki zdobi logotyp firmy i charakterystyczna lilijka. Mostek, podobnie jak podstrunnicę, wykonano z tworzywa Resinator.

Pod białym, plastikowym siodełkiem zamontowano przetwornik piezoelektryczny Fishman Sonicore, w bocznej ściance, blisko zwężenia pudła mieści się panel przedwzmacniacza Fishman Isys+ z wbudowanym tunerem wyposażonym w kolorowy wyświetlacz LED, przełącznik odwracania fazy sygnału, dwupasmową korekcję i regulację głośności w centralnej części. Komora baterii 9 V a oraz gniazdo wyjściowe mieszczą się na wspólnym panelu zamontowanym w odległości 12 cm od dolnego kołka do paska znajdującego się w osi symetrii gitary.

WRAŻENIA


Gitara wykonana jest starannie i schludnie, a szczególnie dobrze w sensie konstrukcji i wykończenia wypada podstrunnica oraz progi - precyzyjnie nabite, wyszlifowane i wyjątkowo solidnie wykończone na końcach. Pudło jest zgrabne i wygodne, zarówno podczas gry na siedząco, jak na stojąco. Kształt typu Grand Auditorium daje w tym przypadku stabilność instrumentu i dopasowanie do anatomii muzyka - piszę to z perspektywy mężczyzny o wzroście ponad 180 cm, jednak podejrzewam, że również młodzi ludzie i drobnej postury kobiety będą się z nim czuć wygodnie i naturalnie. Gryf jest spłaszczony i stosunkowo szeroki, dzięki czemu nawet użytkownicy z grubszymi palcami nie będą mieli problemów z trafianiem w odpowiednie struny, bez tłumienia sąsiednich. Szyjka wygodnie układa się w dłoni a satynowe wykończenie zapobiega przyklejaniu się jej do palców przy dłuższym, intensywnym graniu. Umieszczenie gniazda wyjściowego poza osią symetrii szczególnie docenią użytkownicy trzymający gitarę zgodnie z zasadami szkoły klasycznej, umieszczający pudło między kolanami - nawet przy zastosowaniu długiej, prostej wtyczki nie ma szans by jej końcówka zahaczała o nogę.

Pozytywnie zaskakuje brzmienie - gitara jest dość głośna, gra szerokim pasmem, ma wyrównane rejestry i sporą detaliczność. Mocno rezonuje i prawidłowo reaguje na artykulację i dynamikę gry. Brzmienie można określić jako głębokie, choć nieco stonowane, co jest akurat zaletą - ton jest wyraźny, ale pozbawiony krzykliwości. Po podłączeniu do wzmacniacza uzyskujemy dźwięk, który można określić jako precyzyjny, z podkreślonym środkiem pasma, co można łatwo zrównoważyć nieco podbijając dół i górę pokładową korekcją.

PODSUMOWANIE


Hagström Siljan II GA CE TSB to instrument, który można zapamiętać przede wszystkim jako wyjątkowo wygodny ze względu na kształt i rozmiary pudła oraz profil gryfu. Niewątpliwą zaletą jest szerokie i czyste brzmienie, nabierające ciepła i głębi w miarę upływu czasu i eksploatacji. Gitara dobrze wygląda, jest wygodna i sukcesywnie się rozgrywa dając satysfakcję podczas gry - jest godna polecenia już średnio zaawansowanym muzykom.

 

Płyta rezonansowa: lity świerk sitka
Boki i tył: mahoń
Gryf: mahoń
Podstrunica: Resinator
Progi: 20
Klucze: Hagström 18:1 Die Cast
Menzura: 24,75" (628 mm)
Układ elektryczny: przetwornik
Fishman Sonicore, preamp Fishman Isys+ (301)
Wykończenie: Tobacco sunburst


Wynik testu
Wykonanie:
5
Brzmienie:
5
Jakość / Cena:
5
Wygoda:
5
Dystrybutor