TANGLEWOOD TPE F ZS + TWCC

Pozostałe testy marki TANGLEWOOD
Testy
2016-03-06
TANGLEWOOD - TPE F ZS + TWCC

Tanglewood Guitars to firma założona w 1988 r. w Londynie, wytwarzająca różnego rodzaju instrumenty szarpane (oprócz gitar także banjo, mandoliny, ukulele), a także wzmacniacze gitarowe.

Od 2005 roku jej produkty są sprzedawane w USA, a obecnie w ponad 40 krajach świata, za co producent został kilkakrotnie uhonorowany nagrodami branży handlowej. Instrumenty Tanglewood są projektowane w Wielkiej Brytanii i produkowane w Chinach, co akurat nie wydaje się zaskakujące wśród gitar średniej klasy.

Tył i boki pudła rezonansowego gitary pochodzącej z serii Premier wykonano z wzorzystego drewna zebrano, płytę rezonansową z litego świerku Engelmanna. Rozeta wokół otworu rezonansowego została wykonana z masy perłowej, wzdłuż krawędzi pudła biegną kilkuwarstwowe biało-czarne ożyłkowania. Mahoniowa szyjka ma klasyczny profilu typu C, rozmiar siodełka główki to 43 mm. Palisandrowa podstrunnica otoczona jasnokremowym bindingiem mieści 20 progów w średnim rozmiarze. Symetryczną, zakończoną prostym cięciem główkę z przodu zdobi duże logo w osi symetrii. Z tyłu, w miejscu przejścia szyjki w główkę jest charakterystyczne trójkątne zgrubienie zwiększające wytrzymałość i stabilność konstrukcji. Za stabilność stroju odpowiadają odlewane klucze olejowe, a za intonację profilowane siodełko. Mostek wykonany z palisandru ma symetryczny kształt, jednak jego kształt wyróżnia się pośród innych gitar. Gitara jest pokryta cienką warstwą bezbarwnego lakieru o subtelnym, satynowym połysku. W komplecie dołączono elegancki TWCC obity sztuczną białą skórą, w środku wyłożony miękkim, zielonym pluszem, ze schowkiem na drobiazgi pod gryfem.

Jakość wykonania instrumentu reprezentuje wysoki poziom, co można zauważyć obserwując dopasowanie poszczególnych elementów czy dopracowanie szczegółów takich jak krawędzie podstrunnicy i końcówki progów. Perłowa rozeta jest urokliwym i subtelnym dodatkiem - podobnie jak gitara prezentuje klasyczną elegancję, o czym świadczy chociażby optyczny kontrast między kolorami drewien i naturalne wykończenie bez wysokiego połysku. Akcja strun została ustawiona bardzo starannie - na etykiecie kontroli jakości widnieją wartości 0,5 i 0,6 mm dla pierwszej i szóstej struny nad I progiem i odpowiednio 2,1 - 2,5 mm nad XII. Stan faktyczny w minimalnym stopniu odbiega od tych danych, na co ma wpływ relief gryfu, który jak wiadomo może się nieznacznie zmienić szczególnie podczas długodystansowego transportu.

Po wyjęciu z futerału gitara była gotowa do gry i wymagała jedynie nastrojenia, a kompensowane siodełko skutecznie wyeliminowało problemy z intonacją. Pudło w kształcie orchestra jest nie tylko wygodne pod względem manualnym, ale również po raz kolejny okazuje się znakomitą konstrukcją dla gitarzystów stosujących różne techniki gry. Zarówno fingerstyle, jak granie kostką, zarówno solo, jak rytmiczne, wypadają równie dobrze. Bas jest głęboki, środek lekko wycofany, ale przyjemny w odbiorze i czytelny. Góra pasma jest jasna i ma przyjemnie podkreśloną prezencję.

Gitara odzywa się bardzo sprężyście dobrze podkreślając atak strun, wybrzmienie jest stosunkowo długie i wyrównane, na co w pewnym stopniu mają również fabrycznie założone struny - D’Addario EXP. Reasumując, gitarę cechuje solidność wykonania, elegancja, dopracowanie techniczne. Jej atutami są wygoda gry oraz mocny, nośny dźwięk z urokliwą prezencją. Czy ma wady? Niektórzy zapewne wskazaliby w tej kategorii brak układu aktywnego, ale przecież nie wszystkie gitary muszą mieć wbudowaną elektronikę.

www.emuzyk.pl

 

Płyta rezonansowa: lity świerk
Engelmann
Tył i boki pudła: zebrano
Gryf: mahoń
Podstrunnica: palisander
Progi: 20
Mostek: palisander
Menzura: 650 mm
Klucze: olejowe
Wykończenie: Natural Satin


Wynik testu
Wykonanie:
5
Brzmienie:
5
Jakość / Cena:
5
Wygoda:
5