TAKAMINE GF30CE-NAT

Pozostałe testy marki TAKAMINE
Testy
2016-01-25
TAKAMINE - GF30CE-NAT

Kwintesencją brzmienia akustyczno-elektrycznych gitar Takamine jest niewątpliwie utwór "Lily was here", w którym Dave Stewart w duecie z Candy Dulfer na saksofonie gra dobrze znany temat, a następnie solo na gitarze tej właśnie marki...

BUDOWA


Kształt pudła rezonansowego jest zbliżony do Grand Concert, jest jednak minimalnie większy, niemniej pozostaje mniejszy w stosunku do instrumentów typu jumbo. Płytę rezonansową wykonano z litego świerku, tył i boki pudła z mahoniu - w tej klasie cenowej jest to dobrej klasy laminat. Łagodne wycięcie w pudle rezonansowym w stylu weneckim umożliwia wygodny dostęp do wysokich pozycji. Otwór rezonansowy otacza perłowa inkrustacja i kilka warstw ozdobnych żyłek, płytę rezonansową chroni przed zarysowaniem kostką czarna plastikowa płytka. Krawędzie pudła i oś symetrii tylnej płyty zdobią listwy z tworzywa sztucznego typu "skorupa żółwia" oraz delikatne jasne ożyłkowania. Wykończenie gryfu o profilu spłaszczonego C jest satynowe w przedstawionej wersji z wykończeniem naturalnym i cieniowanym (Sunburst), natomiast w wersji czarnej gryf jest pokryty błyszczącym lakierem, tak jak całe pudło.

Podstrunnicę, której promień łuku wynosi 12 cali, czyli 305 mm, wykonano z palisandru i nabito na nią 20 progów medium. Mostek to konstrukcja bez często spotykanych w gitarach akustycznych kołków. Struny są przewleczone przez otwory w drewnie i zakotwiczone bez dodatkowych elementów. Siodełko, a raczej dwa ustawione skośnie siodełka w układzie 2+4 służą kompensacji menzury wynoszącej około 643 mm, co stanowi 25,3 cala. Główkę ozdobiono z przodu brązowym fornirem z palisandru i dużym białym logo oraz uzbrojono w zamknięte klucze olejowe. Gitarę wyposażono w przetwornik piezoelektryczny zamontowany w mostku i sprawdzony w wielu modelach przedwzmacniacz TP-4TD. Oprócz regulacji głośności i trójpasmowej korekcji dysponuje on także tunerem z wyświetlaczem LED - jego obserwacja wymaga nieznacznego odchylenia głowy lub gitary. Gniazdo wyjściowe jest zintegrowane z zaczepem paska w osi symetrii pudła, drugi kołek umieszczono w stopce gryfu.

W PRAKTYCE


Gitara zarówno optycznie, jak manualnie, ma bardzo dobrze dobrane proporcje. Pudło rezonansowe pewnie trzyma się na kolanie i dobrze dopasowuje się do tułowia, jego wielkość zapewnia wygodę gry nawet w przypadku osób o drobniejszej posturze. Lekko spłaszczona szyjka dobrze leży w dłoni, zapewnia pewne podparcie kciuka i szybką zmianę pozycji. Stopka gryfu nie łączy się harmonijnie z pudłem w miejscu jego wycięcia, zamiast tego obok zwężonego profilu jest kant, o który można zaczepić dłonią grając w najwyższych pozycjach. O ile od strony estetycznej to miejsce, podobnie jak cały instrument, jest wykończone starannie i z należytą dbałością o detale, to jeśli chodzi o komfort gry nie wydaje się to być rozwiązaniem idealnym.

Akustycznie gitara odzywa się donośnie, jak na te gabaryty pudła. Dół jest czytelny, środek brzmi ciepło, góra pozostaje wyraźna i selektywna. Po podłączeniu do wzmacniacza uzyskujemy brzmienie charakterystyczne dla gitar tego producenta, wyposażonych w dobrze znany przedwzmacniacz typu TP-4. Dźwięk jest osadzony na solidnej podstawie, środek pozostaje selektywny, góra jest detaliczna i wyraźna, jednak bez nadmiaru transjentów i wrażenia suchości. Pasma korekcji są dobrze dobrane i pomagają w kształtowaniu barwy, jednak zarówno przetwornik, jak preamp odciskają na nim charakterystyczne piętno. GF30CE to gitara stosunkowo uniwersalna, łatwa do opanowania, a do tego wykonana z pietyzmem - godna polecenia i bez wątpienia warta swojej ceny.

www.emuzyk.pl
www.takamine.com

 

Płyta rezonansowa: lity świerk
Tył i boki pudła: mahoń
Gryf: mahoń
Podstrunnica: palisander
Progi: 20
Mostek: palisander
Menzura: 643 mm
Układ elektryczny: TP-4TD
Klucze: olejowe
Wykończenie: Natural


Wynik testu
Wykonanie:
5
Brzmienie:
5
Jakość / Cena:
5
Wygoda:
5