FAITH Eclipse Venus CE

Pozostałe testy marki FAITH
Testy
2014-06-09
FAITH - Eclipse Venus CE

Założona w 2001 roku brytyjska firma Faith Guitars doczekała się już trzeciej generacji instrumentów. Od 2006 r. znakomity lutnik Patrick James Eagle jest integralną częścią zespołu Faith, czuwając nad projektami i produkcją gitar akustycznych.

Autor testu: Marcin Komorowski

W ofercie marki dostępne są niedrogie, wysokiej klasy gitary akustyczne i elektro-akustyczne w rozmiarach jumbo, concert, parlour czy dreadnought. Obecnie można wybierać spośród pięciu serii: Natural, Hi-Gloss, Naked, Trembesi i Eclipse, a do testu trafił elektro-akustyczny model Faith Eclipse Venus z pojedynczym wcięciem Cutaway, wyposażony w unikalny system Shadow L4020 Hex.

BUDOWA


Płyta wierzchnia modelu Eclipse Venus, podobnie jak wszystkich gitar akustycznych Faith, wykonana została z litego świerku Engelmanna. Na boki oraz tył zastosowano mahoń, a cały korpus polakierowano na wysoki połysk w czarnym kolorze. Warto wspomnieć, że Patrick James Eagle jako jedno z kilku ulepszeń wprowadził zastosowanie cieńszej warstwy lakieru, pozwalającej na lepsze rezonowanie korpusu. Zastosowano tu krzyżowe, wewnętrzne wzmocnienie Patrick James Eggle X-Brace z belkami wykonanymi ze świerku quarter-sawn. Dokoła biegnie binding z wykończonego w naturalnym kolorze klonu płomienistego, a otwór rezonansowy zdobi efektowna, poszerzona do 5 mm rozeta z kolorowego abalonu.

Równie efektownie prezentujący się mostek wykonano z wzorzystego hebanu makasarskiego, a kołki dociskowe strun ozdobione zostały też w górnej części abalonem. Mahoniowy gryf wykończony został na wysoki połysk w kolorze korpusu. Naklejono tu hebanową podstrunnicę o promieniu 16", która posiada charakterystyczną dla marki Faith inkrustację litery 'F' z masy perłowej. Na pokrytej hebanowym fornirem główce znalazło się siodełko TUSQ oraz 6 chromowanych kluczy Grover Rotomatic z matowymi, czarnymi zakończeniami.

Niewątpliwie gitarę wyróżnia bardzo ciekawy układ elektryczny firmy Shadow. Pod siodełkiem mostka zamontowano pickup Nanoflex 6 Hex wspierany stereofonicznym preampem L4020 Hex. Faith jest w zasadzie pierwszą firmą, która zastosowała ten układ w seryjnej produkcji swoich instrumentów. Nanoflex 6 zbiera sygnał z każdej struny indywidualnie, a układ preampu pozwala przy pomocy sześciu małych potencjometrów na ustawienie głośności sygnału z każdej struny oddzielnie, oferując niespotykaną możliwość ustawienia bardzo precyzyjnego balansu pomiędzy strunami. Shadow L4020 Hex udostępnia jeszcze 3-punktową korekcję TREBLE, MID, BASS, wbudowany tuner oraz możliwość unikalnej pracy w trybie stereo, do którego wykorzystania potrzebny jest kabel typu 'Y' oraz dwa wzmacniacza bądź zestaw PA. Do obsługi służy tu jeszcze pokrętło PAN, które ustawione w pozycji po lewej stronie oferuje standardową pracę w trybie mono przy wykorzystaniu zwykłego przewodu jack-jack.

Gitara dostarczana jest w komplecie wraz ze sztywnym, dopasowanym futerałem.

W PRAKTYCE


Korpus o grubości około 11 cm wraz z wygodnym gryfem o płaskim profilu w kształcie litery C oraz precyzyjne wykończenie wszystkich krawędzi instrumentu i koron progów skutkuje znakomitym komfortem gry, a nisko ustawione nad gryfem struny przy standardowej grze nie obijają się o progi. Co ważne instrument naturalnie odzywa się z pudła, brzmienie jest jasne z aksamitną prezencją i wyraźnym, ciepłym środkiem. Uwagę zwraca też dynamika zarywanych strun oraz wyrównane, zbalansowane brzmienie akustyczne o lekko wycofanym basie, które znakomicie wypada przy nagłośnieniu mikrofonem pojemnościowym.

Cała zabawa zaczyna się przy podłączeniu stereo, ponieważ preamp rozdziela sygnał wszystkich strun w panoramie i przy ustawieniu potencjometru PAN maksymalnie w prawo najniższa struna E pojawia się skrajnie po lewej stronie, a najwyższa E po prawej. Pozostałe struny rozmieszczone są równomiernie pomiędzy - czyli basowe bardziej z lewej i wiolinowe z prawej strony. Tu jedyną niedogodnością jest konieczność wyprowadzenia sygnału specjalnym kablem stereo jack na dwa jacki mono, oraz odpowiednie, "dwukanałowe" nagłośnienie. Przy pracy mono gitara zachowuje się już jak standardowe akustyki. System Shadow działa doskonale, brzmienie po pickupie nie ma piaszczystego charakteru i cechuje się słodkim i ciepłym środkiem oraz wyraźnym basem, chociaż nie uzyskamy tu takiej głębi jak przy zastosowaniu dobrego mikrofonu. Niemniej góra i wyższa prezencja ładnie reaguje na zmiany ataku oraz niuanse artykulacyjne, a w razie potrzeby mamy do dyspozycji bardzo sprawnie działającą, trójpasmową korekcję uzupełnioną zaawansowaną regulacją poziomu głośności każdej ze strun.

Shadow z oznaczeniem Hex oferuje możliwość pracy w niezwykle ciekawie działającym trybie stereo, który znakomicie dopełnia wysokiej klasy, akustyczne brzmienie gitary. Możemy ustawić na przykład basowe struny po lewej stronie panoramy a wiolinowe po prawej, co daje efekt przypominający grających dwóch gitarzystów, tym bardziej, że można jeden z przewodów stereo podłączyć do dowolnego efektu i uzyskać np. pogłos lub chorus na cieńszych strunach, pozostawiając czyste i naturalne dźwięki basowe. Przekręcanie gałki PAN do pozycji centralnej 'zawęża' przestrzeń, skutkując bardziej nasyconym i pełnym brzmieniem. System stereo najlepiej sprawdzi się przy nagrywaniu studyjnym. Przy wykorzystaniu scenicznym trzeba już być bardziej ostrożnym i popracować nad ustawieniem całości. Konieczne jest też zaangażowanie zestawu stereo i dwóch wzmacniaczy, ale dla gitarzystów poszukujących bardzo oryginalnego, niezwykle przestrzennego brzmienia, Faith Eclipse Venus z systemem Hex firmy Shadow jest wręcz idealnym rozwiązaniem.

Nie zapominajmy też o tym, że gitara doskonale sprawuje się przy standardowym, monofonicznym wykorzystaniu oferując niezwykle zbalansowane, rasowe akustyczne brzmienie. Dodatkowo bez zwiększenia ceny dostajemy w pakiecie bonus w postaci wspomnianego, rewelacyjnego trybu stereo.

PODSUMOWANIE


Kolejny instrument ze stajni Faith potwierdza znakomitą jakość wykonania i brzmienia, które wyszły spod ręki uznanego lutnika, Patricka Jamesa Eggle'a. Do naturalnej, dynamicznej barwy oraz pięknego, stylowego wykończenia dorzucić trzeba bardzo dobry preamp i pickup Shadowa, oferujący bardzo praktyczną regulację oraz niespotykane możliwości pracy w trybie stereo. Stosunek jakości i możliwości do ceny stoi tutaj na rzadko spotykanym poziomie i naprawdę warto zapoznać się z instrumentami tej brytyjskiej marki.


płyta wierzchnia: lity świerk Engelmanna
korpus: lity mahoń
boki: lity mahoń
binding: klon płomienisty
gryf: mahoń
podstrunnica: heban makasar
radius podstrunnicy: 16"
klucze: Grover Rotomatic
mostek: wzorzysty heban makasar
elektronika: preamp Shadow L4020
Hex/przetwornik Shadow Nanoflex 6 Hex
wyposażenie: futerał


Wynik testu
Wykonanie:
5
Brzmienie:
5
Jakość / Cena:
6
Wygoda:
5