Pigtronix to niewątpliwie firma, która wyróżnia się z tłumu producentów efektów gitarowych zarówno zaskakującym i oryginalnym designem, jak i rozbudowanymi możliwościami swoich urządzeń. Efekty te są w zasadzie odzwierciedleniem pasji i osobowości ich twórców, czyli założyciela Davida Koltai oraz guru gitarowej elektroniki Howarda Davisa współpracującego z firmą od 2005 roku.
Testowany efekt o nazwie EP2 Envelope Phaser jest następcą entuzjastycznie przyjętego modelu EP1, który swoją premierę miał już ponad sześć lat temu. Dokładne wsłuchiwanie się w potrzeby i opinie muzyków zaowocowało dodaniem nowych funkcji i znacznym usprawnieniem funkcjonalności poprzednika. Przenieśmy się zatem w nowy wymiar z jednym z najbardziej rozbudowanych analogowych phaserów, jakie dotychczas powstały.
Budowa i możliwości
Sporej wielkości solidna obudowa, utrzymana w błękitnej kolorystyce, mieści w sobie dwa popularne efekty: phaser i filtr envelope reagujący dynamicznie na zmiany sygnału podawanego z zewnątrz. Zmiany modulacji obwiedni efektu mogą odbywać się tu przy pomocy oscylatora LFO, filtru envelope lub poprzez połączenie obu metod, dając rzadko spotykane możliwości kreowania brzmienia i reakcji phasera na zmiany dynamiki.
EP2 Envelope Phaser, tradycyjnie już dla efektów Pigtronix, zawiera sporą liczbę przełączników i potencjometrów służących do zmiany parametrów. Na górnej ściance znajdują się standardowe gniazda IN/OUT oraz wejście do podłączenia dostarczonego w zestawie zasilacza 18 V DC. Umieszczone na górze pokrętło SENSIVITY służy do ustawienia wielkości sygnału powodującego zadziałanie filtru, a znajdujący się niżej przełącznik EF SWEEP określa, w którym kierunku (w górę lub w dół) phaser ma zmieniać pulsowanie.
Sekcja filtra envelope została rozbudowana tu o nową funkcję STACCATO, która inteligentnie wykrywa poziom sygnału i szybko zamyka filtr podczas przerw w graniu, co jest szczególnie użyteczne przy szybkim kostkowaniu lub wykorzystaniu techniki slap po podłączeniu gitary basowej. Potencjometr DEPTH kontroluje głębokość modulacji LFO. Po załączeniu przełącznika BLEND pokrętło to pozwala płynnie ustawiać proporcje pomiędzy modulowaniem zmian LFO a filtrem envelope.
Gałka CENTER odpowiada za zakres częstotliwości działania generatora. Przekręcanie jej zgodnie z ruchem wskazówek zegara skutkuje coraz jaśniejszą barwą efektu. SPEED określa prędkość zmian przebiegu LFO, a potencjometr RESONANCE pozwala na zwiększenie sygnału powracającego do efektu, przez co możemy uzyskać brzmienie typu formant filter. Dedykowany przełącznik LFO SMOOTH zmniejsza automatycznie parametr RESONANCE, pozwalając cieszyć się miękkim i spokojnym falowaniem.
Ostatni miniswitch (INVERT) zmienia polaryzację efektu i skutkuje obcięciem bądź dodaniem niskich częstotliwości. Do załączenia efektu służy włącznik ENGAGE z przełączaniem typu True Bypass. Duża niebieska dioda obok sygnalizuje pracę urządzenia. Drugi przełącznik po lewej stronie pozwala na wybór modulacji LFO lub obwiedni envelope, a przy aktywnym potencjometrze BLEND - na miksowanie obu opcji. Umieszczona pośrodku obudowy niebieska dioda odpowiednim pulsowaniem i intensywnością świecenia pokazuje aktualne ustawienia potencjometrów sekcji LFO.
Dodatkowo mamy tu jeszcze dwa gniazda SPEED PEDAL i SWEEP PEDAL do podłączenia zewnętrznych pedałów ekspresji, którymi możemy kontrolować prędkość modulacji LFO lub uzyskać brzmienie zbliżone do efektu wah. Na deser zostaje gniazdo EF TRIGGER do podłączenia zewnętrznego źródła audio kontrolującego filtr envelope. Podłączony tu na przykład dźwięk stopy powoduje dodatkowe, rytmiczne zmiany brzmienia phasera podczas gry.
Brzmienie
Mimo skomplikowanego wyglądu EP2 Envelope Phaser jest dosyć prosty w obsłudze, chociaż liczba możliwych kombinacji ustawień może przyprawić o zawrót głowy. Phaser przy wykorzystaniu modulacji LFO brzmi bardzo ciepło i naturalnie, a trzy klasyczne gałki pozwalają na szybkie ustawienie subtelnie falującego efektu lub głębokiej, agresywnej modulacji o bardzo szerokim zakresie prędkości. Tu nie ma się do czego przyczepić, mamy do czynienia z naturalnym, analogowym brzmieniem o studyjnej jakości.
Rozkręcony potencjometr RESONANCE wytwarza brzmienie typu formant, naśladujące wydobywanie ludzkich zgłosek. W połączeniu ze sterowaniem filtrem envelope znajdziemy tu kilka naprawdę inspirujących i wykręconych barw. Zmiana położenia switcha LFO SMOOTH zmniejsza błyskawicznie ten parametr i przenosi w rejony klasyki z czasów Hendriksa - a więc efektu UniVibe czy nawet Leslie. Jako dodatkową korekcję możemy potraktować gałki CENTER i INVERT, które zarówno ingerują w częstotliwości skrajne, jak i zmieniają środek brzmienia efektu.
Wbudowany filtr envelope jest bardzo szybki i dokładny. Ustawienie gałki SENSIVITY determinuje reakcję filtra na zmiany dynamiczne, które przypominają tu auto-wah, jednak musiałem się trochę pogimnastykować z ustawieniami, by znaleźć zadowalający efekt.
Funkcja STACCATO wprowadza ciekawe narastanie i zanikanie dźwięku, zależne od siły ataku w struny, idealnie sprawdzające się przy szybszych, funkowych przebiegach. Cała zabawa zaczyna się przy połączeniu obu rodzajów modulacji, gdzie ładnie już brzmiący phaser reaguje na dynamikę gry; głębokość efektu jest regulowana głośnością każdej zagranej nuty, otwierając niedostępne w standardowych urządzeniach unikalne tekstury.
Trzeba tu zachować jednak trochę dyscypliny, bo ustawienie raczej średnio użytecznych barw nie przysparza też problemu. Dla naprawdę wymagających i eksperymentujących muzyków mamy możliwość podpięcia dwóch pedałów ekspresji i kontrolowania w czasie rzeczywistym prędkości przemiatania czy korzystania z podbitego phaserem klasycznego wahu. Świetna zabawa czeka nas po podłączeniu muzyki do wejścia EF TRIGGER. Podwójnie funkowe jamowanie z sygnałem zmieniającym dodatkowo naszą grę może spowodować narodzenie się całkiem świeżych pomysłów. Pomyślcie tylko o podłączeniu sygnału stopy czy werbla grającego z nami bębniarza.
Liczba efektów i możliwości w tym jednym urządzeniu są niesamowite, ale znalezienie nowych brzmień wymaga jednak dobrego poznania wzajemnych zależności pomiędzy poszczególnymi parametrami. Coś za coś. Dla leniwych są przecież phasery z jedną tylko gałką.
Podsumowanie
Sześć lat poświęconych na unowocześnienie modelu EP1 nie poszło na marne. Zamknięty w mniejszej, seksownie błękitnej obudowie Pigtronix EP2 Envelope Phaser przynosi nowe, unikalne funkcje połączone z klasycznym, analogowym brzmieniem. Poszukujący i czujący funk gitarzyści, jak również basiści, będą zachwyceni bogactwem możliwości, jakie oferuje ta prawdziwie funkowa maszyna, a zwolennicy prostego, klasycznego efektu phaser błyskawicznie poradzą sobie ze znalezieniem odpowiednich ustawień.
przełączniki: STACCATO, EF SWEEP, BLEND, LFO SMOOTH, INVERT
przyłącza: IN, OUT, 18V DC, SPEED PEDAL, SWEEPPE DAL, EF TRIGGER
True Bypass: tak
zasilanie: zasilacz 18 V DC (dołączony w zestawie)
wymiary: 145x119x38 mm (SxWxG)
Piotr Szarna