BLACKSTAR HT-Reverb, HT-Delay, HT-Modulation

Rodzaj sprzętu: Efekty

Pozostałe testy marki BLACKSTAR
Testy
2011-07-01
BLACKSTAR - HT-Reverb, HT-Delay, HT-Modulation

Brytyjska firma Blackstar Amplification już kilkakrotnie gościła na łamach naszego magazynu. Jej innowacyjne i oryginalne produkty, poparte butikową jakością wykonania i brzmienia, zdobywają coraz większą popularność wśród profesjonalnych muzyków.

Blackstar posiada w ofercie pięć kostek typu overdrive/ distortion z serii HT, których układy oparte są na lampie i które wywołały spore poruszenie wśród gitarzystów. Jednak testowane tu efekty, uzupełniające serię HT, należą do dosyć rzadkiej i unikalnej kategorii efektów przestrzennych i modulacyjnych mających w obwodzie ten słynny szklany element, który ma zapewnić tak poszukiwany, analogowy charakter brzmienia cyfrowych przecież efektów.

Wszystkie testowane w tym miesiącu efekty zostały zamknięte w solidnych, dużych i dosyć ciężkich obudowach wykończonych w delikatnym piaskowym kolorze. Na środku każdej kostki spod chromowanego grilla spogląda lampa ECC83, która po włączeniu podświetlana jest dodatkowo wewnętrzną diodą LED i żarzy się intensywnym, pomarańczowym światłem. Wygląda to naprawdę poważnie i może budzić respekt, podobnie jak napięcie 300 V pojawiające się w obwodzie.

Oczywiście nie ma tu mowy o żadnej baterii, do każdego efektu dołączony jest zasilacz o napięciu stałym 22 V/1,1 A. Każdy efekt wyposażony jest w pięć chromowanych pokręteł oraz dwa przełączniki nożne, z których pierwszy służy do aktywowania urządzenia, a drugi do kontroli określonych przez producenta parametrów.

Sygnał w trybie bypass jest buforowany, nie powodując strat w brzmieniu, a przełączanie odbywa się bez jakichkolwiek przydźwięków. Po prawej stronie obudowy znajduje się wejście instrumentalne, a na ściance lewej umieszczono parę gniazd pozwalających na pracę w trybie mono lub stereo. Efekty bardzo dobrze współpracują zarówno przed wzmacniaczem, jak i w pętli efektów, chociaż tu musimy pamiętać, że kostki działają optymalnie przy poziomie wejściowym -10 dBV.

Blackstar HT-Reverb


HT-Reverb oferuje osiem rodzajów pogłosu: Room, Hall, Bright Hall, Plate, Spring, Arena, Reverse i Gate, wybór jest więc bardzo szeroki. Za pomocą gałki TIME ustawiamy długość wybranego rodzaju pogłosu, a potencjometr TONE pozwala na korekcję wysokich częstotliwości w barwie efektu.

Tu dochodzimy do pokrętła DWELL, które określa poziom lampowej kompresji i harmonicznych w brzmieniu. Sprzężona z potencjometrem dioda pokazuje stopień nasycenia w obwodzie lampy, uzależniony też od dynamiki gry. Kolor zielony określa brak lub niewielki wpływ na efekt, pomarańczowy - średnią saturację, a czerwony - maksymalne podkolorowanie lampowe. Potencjometr LEVEL odpowiada za standardowy poziom efektu miksowanego z sygnałem podstawowym.

Blackstar HT-Reverb jest pedałem przystosowanym głównie z myślą do gry na scenie, czego dowodem jest bardzo ciekawe rozwiązanie aktywowane przyciskiem LONG/SHORT MODE. Normalnie efekt działa w trybie manualnym, ale po dłuższym przytrzymaniu przycisku aktywowana jest wspomniana opcja, która pozwala na przełączanie się pomiędzy dwoma czasami reverbu w trakcie gry. Tryb Short sygnalizowany jest zielonym kolorem diody przy przełączniku, a Long czerwonym.

Po podłączeniu do wzmacniacza od razu odczuwalne jest bardzo ciepłe brzmienie pogłosu. Nie uświadczymy tu tzw. cyfrowego charakteru, a samo brzmienie możemy też szybko korygować na scenie. HT-Reverb nie jest typowym, bardzo klarownym, studyjnym pogłosem. Dzięki niemu gitara zyskuje dodatkowe ciepłe brzmienie z indywidualnym charakterem. Długie pogłosy ładnie wybrzmiewają, a pokrętło DWELL w połączeniu z korekcją TONE pozwala znaleźć własne brzmienie końcowe.

Przy maksymalnym ustawieniu lampowego nasycenia efekt jest nawet lekko przesterowany, co jest opcją raczej niedostępną dla standardowych reverbów. Ostatnie pozycje Reverse i Gate reagują na siłę uderzenia kostką w struny, co pozwala na bardzo ciekawą i kreatywną zabawę z dźwiękiem.

Blackstar HT-Delay


Delay jest jednym z najczęściej używanych przez gitarzystów efektów i bardzo często tworzy nie tylko dodatkową przestrzeń, ale kreuje nową teksturę brzmienia. Należy podkreślić, że nie jest łatwo stworzyć algorytm wiernie oddający brzmienie starych, analogowych konstrukcji. Tutaj mamy do dyspozycji sześć rodzajów tego efektu: Linear, Analogue, Multihead 1, Multihead 2, Tape i Space.

Pierwszy to klasyczny, cyfrowy, stereofoniczny delay, ale pozostałe pięć to już odwzorowanie najbardziej poszukiwanych, starych brzmień tego typu. Spośród nich jedynie delay Multihead może pracować w trybie stereo. Dodatkowo mamy dwie opcje loopera mogącego zapisać frazę o maksymalnej długości 7,2 sekundy. W opcji drugiej mamy możliwość nadpisywania kolejnych warstw granych fraz. Do ustawień czasu i liczby powtórzeń służą standardowe potencjometry TIME i FEEDBACK.

Maksymalny czas odbić wynosi tu 1,5 sekundy, ale może być zwiększony do 3 sekund w przypadku korzystania z przycisku TAP. Pokrętło SATURATION odpowiada za lampową kompresję, harmoniczne i również za lekkie przesterowanie efektu przy maksymalnym odkręceniu gałki. Stan saturacji wskazywany jest kolorem diody: od zielonego, przez pomarańczowy, do czerwonego. LEVEL określa poziom efektu w całości. Drugi z przycisków nożnych - TAP/LOOP - pozwala ustalić tempo powtórzeń lub aktywuje i obsługuje funkcje loopera.

Tu nie można brzmienia linii opóźniających określić inaczej niż jako bardzo ciepłe. Nawet na najmniejszym ustawieniu pokrętła saturacji w kostce HT-Delay nie można doszukać się cyfrowego charakteru. Opcja Analogue to klasyczne, coraz ciemniejsze odbicia znane z klasycznych analogowych konstrukcji. Multihead to odwzorowanie kilkugłowicowych urządzeń taśmowych. Do wyboru mamy dwa rodzaje tego efektu różniące się rytmicznym układem kolejnych, nakładających się odbić.

Tape symuluje stary taśmowy delay, gdzie kolejne odbicia są dodatkowo modulowane w zależności od prędkości taśmy. Ostatnia opcja, Space, to bardzo bogate odbicia z efektem echa znane również z taśmowych, vintage’owych konstrukcji. Nie jestem ekspertem od oryginalnych urządzeń tego typu, ale porównując brzmienia HT-Delay z innymi znanymi mi efektami, przekonuję się o bardzo wysokiej klasie testowanej kostki.

Dodatkowa możliwość podlania brzmienia lampowym feelem otwiera nowe możliwości w poszukiwaniu i rozwoju własnej kreatywności, a wielbiciele starych linii opóźniających z całą pewnością będą zachwyceni.

Blackstar HT-Modulation


Kolejna kostka to zestaw ośmiu typowych efektów modulacyjnych. Do wyboru mamy: flanger, dwa rodzaje phasera, dwa efekty Vintage Chorus, Multi Chorus, Tremolo i Rotary. Pokrętło SPEED służy do ustawienia prędkości efektów, a potencjometry FEEDBACK i LEVEL, w zależności od wybranej opcji, odpowiadają za poziom, głębokość lub charakter obwiedni danego efektu. Gałka SATURATION nieodłącznie kojarzy się już z lampową kompresją i charakterem dodawanym do brzmienia, który tu jest jeszcze bardziej wyraźny niż w przypadku pozostałych kostek.

Trójkolorowa dioda sygnalizuje poziom nasycenia "lampą" i zmienia kolor w zależności od siły uderzenia w struny. Przełącznik SLOW/FAST MODE to również ukłon w stronę gry live, gdzie możemy przełączać się pomiędzy dwoma ustalonymi już w pamięci prędkościami modulacji, które sygnalizowane są częstotliwością migania diody. Przytrzymanie przycisku powraca do trybu manualnego, więc dysponujemy w zasadzie trzema ustawieniami.

Wszystkie efekty wzorowane są na poszukiwanych konstrukcjach typu vintage i brzmią bardzo naturalnie i miękko. Dokładając lampową saturację, możemy kontrolować zmianę barwy efektu w zależności od dynamiki gry. Pierwsza, czterostopniowa wersja phasera to miękki sound lat 70., ośmiostopniowy Phaser 2 ma już ostrzejsze, bardziej nowoczesne brzmienie. Trzy różnorodne, rewelacyjnie brzmiące chorusy posiadają odpowiednio jedną, dwie lub trzy obwiednie, które w ostatnim przypadku łączą się z fazą odwróconą o 120 stopni, co daje jeszcze głębszy efekt.

Doskonała symulacja wirującego głośnika Leslie i Tremolo o szerokim zakresie prędkości, pracujące w trybie stereo jako efekt auto-pan, uzupełniają atrakcyjną całość. Szczególnie bogato brzmią efekty podłączone właśnie w stereo, ale tu już potrzebujemy dwóch wzmacniaczy, co nie zawsze jest łatwe do zrealizowania.

Podsumowanie


Muszę powiedzieć, że nie spotkałem się z tak ciekawie i dobrze współbrzmiącymi z gitarą efektami, które jednocześnie świetnie współpracują jako stompboxy na scenie. Proste, praktyczne rozwiązania z możliwością szybkiej korekcji i zmiany efektów, połączone z bardzo ciekawą opcją lampowej saturacji i najwyższej jakości brzmieniem gitarowym, stawiają serię efektów Blackstara na pierwszej pozycji dla koncertujących muzyków potrzebujących prawdziwego, analogowego vibe’u.

lampa: ECC 83 (12AX7)
regulatory: HT-Reverb EFFECT, TIME, TONE, DWELL, LEVEL, MODE SHORT/ LONG; HT-Delay EFFECT, TIME, FEE DBACK, SATURATION, LEVEL, TAP/ LOOP; HT-Modulation EFFECT, SPEE D, FEE DBACK, SATURATION, LEVEL, MODE SLOW/FAST
przyłącza: INPUT, OUTPUT LEFT (MONO)/RIGHT, DC INPUT
zasilanie: zasilacz 22 V DC
wymiary: 160 (S) x 119 (D) x 80 mm (G)
waga: 1,3 kg




Piotr Szarna

Wynik testu
Funkcjonalność:
6
Wykonanie:
6
Brzmienie:
6
Jakość / Cena:
6
Posłuchaj Testowany sprzęt
Posłuchaj Testowany sprzęt
Posłuchaj Testowany sprzęt
Dystrybutor