BLACKSTAR Dept. 10 Dual Distortion

Rodzaj sprzętu: Efekty

Pozostałe testy marki BLACKSTAR
Testy
Piotr Szarna
2021-12-22
BLACKSTAR - Dept. 10 Dual Distortion

Blackstar Dept. 10 to nowa seria renomowanego, brytyjskiego producenta lampowych wzmacniaczy i efektów, określana przez autorów najbardziej zaawansowanymi stompboxami lampowymi na świecie. W skład Dept. 10 wchodzą trzy efekty odpowiadające za przesterowanie oraz podbicie gitarowego sygnału – dwukanałowe Dept. 10 Dual Drive i Dual Distortion oraz Dept. 10 Boost. W tym teście przyjrzymy się najmocniejszemu z całej trójki stompboxowi Dual Distortion.

BUDOWA I MOŻLIWOŚCI

Dept. 10 to dział firmy Blackstar zajmujący się innowacją i projektowaniem nowych urządzeń. Inżynierowie pracujący w tej sekcji są również muzykami, a prace nad serią trwały przez ostatnie 2 lata, spodziewać się więc można naprawdę dopracowanych pod kątem brzmienia jak i funkcjonalności urządzeń. Sercem każdego ze stompboxów jest lampa ECC83 czyli popularne 12AX7, widoczna na frotowym panelu i zabezpieczona od góry poprzeczką.

Lampy pracują z wewnętrznym napięciem ponad 200 V, tak jak we wzmacniaczach lampowych, zapewniając organiczne brzmienie, lampowy charakter i dynamikę. Co bardzo istotne, do zasilania kostek wystarcza zasilacz 9V dostarczający prądu 500 mA, więc bez problemu do uzyskania również w klasycznych zasilaczach stosowanych w pedalboardach. Warto zaznaczyć że zasilacz dołączony jest również w zestawie. Podobnie jak czerwony Dual Overdrive, Blackstar Dept. 10 Dual Distortion umieszczono w metalowej, dwuprzyciskowej obudowie, wykończonej tu czarnym kolorem. 

Dwa przełączniki nożne CH1 i CH2 odpowiadają za wybór dwóch kanałów, z których każdy udostępnia po dwa tryby wybierane dedykowanymi mini-switchami – Clean i Crunch w kanale 1 oraz OD1/OD2 na kanale 2, różniące się charakterem oraz poziomami gainu. Do dyspozycji jest niezależna regulacja GAIN i LEVEL dla każdego z kanałów oraz wspólna korekcja BASS, MIDDLE, TREBLE poszerzona o autorską, płynną zmianę charakteru ISF (od brytyjskiej do amerykańskiej).

Buforowane wyjście OUTPUT na lewej ściance służy do podłączenia do innych efektów w pedalboardzie, gdzie stompbox może pracować jako booster bądź distortion. Dual Distortion posiada jednak znacznie większe możliwości, o których mówią też dodatkowe gniazda.

Znajdujące się na górnej ściance SEND i RETURN to wbudowana pętla efektów, gdzie możemy podpiąć za preampem dowolne efekty przestrzenne czy modulacyjne, jednak to możliwość pracy jako interfejs audio USB oraz opcja wykorzystania aplikacji Blackstar Architect z rozbudowanym symulatorem kolumn i mikrofonów Cab Rig nowej generacji, wnoszą efekty Dept. 10 na nowy poziom funkcjonalności.

Gniazdo Cab Rig na prawej ściance wysyła gotowy sygnał stereo z ustawioną kolumną, mikrofonem i nawet symulacją końcówki mocy, podobnie jak wyjście XLR D.I. do wpięcia prosto w mikser czy kartę muzyczną. Pierwsze z nich sprawdzi się przy połączeniu np. z szerokopasmowym monitorem na scenie czy słuchawkami przy cichym ćwiczeniu. Znajdujący się pod lampą 3-pozycyjny miniprzełącznik pozwala z poziomu panelu na wybór jednego z trzech zapisanych w aplikacji presetów.

Osobnego akapitu wymaga wspomniany, zaawansowany algorytm Cab Rig o zerowej latencji dostępny z poziomu apki Blackstar Architect, pozwalający na precyzyjne ustawienie barwy obejmujące szeroki wybór kolumn głośnikowych (23 symulacje) i kilku mikrofonów w ustawieniu on lub off-axis, emulację pomieszczeń Room, trzy odmiany końcówki mocy (EL34, 6L6 i EL 84) z dodatkowymi parametrami Resonance i Presence oraz Drive, jak również w pełni konfigurowalny, kilkuzakresowy korektor. Całość odbywa się po połączeniu przez USB, gdzie stompbox może pracować jako dobrej klasy interfejs audio o niskiej latencji, tu możemy też ustawić wszelkie parametry barwy i zapisać je w presetach na komputerze.

W PRAKTYCE

Od strony brzmieniowej możemy oczekiwać dynamicznego oddania ataku i niuansów gry – dopracowany układ oparty na lampie w preampie w połączeniu z analogowym obwodem znakomicie wywiązuje się z tego zadania. Pomimo członu distortion w nazwie, dzięki dwóm kanałom i czterem trybom uzyskamy tu pełne spektrum gainu, choć o bardziej nowoczesnym charakterze. Samą pokładową korekcją możemy kształtować brzmienie w szerokim zakresie – do dyspozycji mamy trzyzakresową korekcję i mocno zmieniający charakter regulator ISF – od amerykańskiej do brytyjskiej, wpływającej też na pozostałe gałki. Od razu zaznaczmy, że na początku sprawdzamy Blackstara wpiętego jako stompbox w wejście lampowego wzmacniacza. Kanał 1 na ustawieniu CL czyli Clean oferuje ciepły, czysty sound dobrze reagujący na zmianę ataku, przełamujący się do bluesowego crunchu po zwiększeniu gainu. Tryb Crunch to już soczysty overdrive o ciepłym środku i zadziornej górze, na którym możemy ustawić nawet dosyć mocny rockowy sound. Po zdjęciu gainu i dodaniu głośności Level możemy zastosować Dual Distortion jako clean booster, bardzo ładnie sprawdzający się też przy dopaleniu już przesterowanego kanału.

Kanał 2 to dwa tryby OD1 i OD2 oferujące mocne przesterowanie w dwóch wersjach. Brzmienie ma mocny, plastyczny środek i zwarty, ciepły dół, wspierane jednocześnie dosyć wyrazistą górą. Brzmienie doskonale reaguje na zmiany dynamiki, a w wersji OD2 jest bardziej agresywne i ma większą kompresję. W połączeniu z rozbudowaną korekcją uzyskamy tu zarówno nowoczesne, blues-rockowe brzmienie, nasycony rock jak i ciężki, progresywny metal z perkusyjnym, szybkim atakiem i zwartym dołem. Reakcję dobrze słychać po zmniejszeniu głośności gałką Volume gitary, barwa naturalnie wyczyszcza się zachowując dynamikę i ciepłe harmoniczne. Takie zastosowanie powinno spełnić nawet wysokie wymagania gitarzystów szukających mocnego przesterowania w kostce do swojego pedalboardu, jednak cały potencjał efektu z nowej serii Dept.10 uwidacznia się po zastosowaniu pokładowych symulacji kolumn i mikrofonów w ramach opcji Cab Rig.

Tu pierwszym wyborem będzie nagrywanie w DAW-ie na komputerze (zarówno bezpośrednio przez USB jak i analogowo po wyjściu XLR), ale Dual Distortion możemy też zastosować jako główny preamp, gdzie wepniemy w pętlę inne kostki efektowe wprowadzając sygnał do np. końcówki mocy wzmacniacza, a wyjściem Cab Rig lub XLR wyprowadzić na przody lub monitor kompletne brzmienie z symulacjami kolumn, ustawione w aplikacji.

Tu otwierają się przed nami niezwykle bogate opcje ustawienia końcowej barwy, która dzięki ponad 20 wysokiej klasy kolumnom dopełnianym różnymi mikrofonami, symulacją końcówki mocy i korektorem może być kształtowana w bardzo szerokim zakresie. Jednocześnie symulacje paczek Blackstara mają praktycznie zerową latencję, czego nie można powiedzieć o klasycznych impulsach IR. Dept.10 Dual Distortion wyróżnia znamienna dla dobrej lampy separacja dźwięków w akordach oraz definicja, pozwalająca bez problemu przebić się miksie. Do klasycznego rocka Dual Distortion może okazać się zbyt agresywny, choć nie ma problemu ze znalezieniem tu okrągłych rockowych barw. Jedynym problemem może być wspólna korekcja dla obu kanałów jeśli chcielibyśmy na szybko ustawić dostępne pod nogą dwie dosyć mocno różniące się gainem i charakterem barwy. Na koniec warto wspomnieć o widocznym pod lampą na panelu 3-pozycyjnym miniprzełączniku, którym możemy wybrać trzy zupełnie różne ustawienia Cab Rig, co może bardzo się przydać na scenie przy ustawieniu brzmienia na monitorach lub przodach.

PODSUMOWANIE

Blackstar Dept. 10 Dual Distortion to wyjątkowy stompbox, oferujący nasycone przesterowanie i nie tylko, dla gitarzystów szukających naturalności i reakcji na grę, bardzo udanie pokazujący możliwości połączenia analogowej, lampowej technologii z cyfrowym modelowaniem, które tu nie jest żadnym marketingowym dodatkiem. Przy szerokiej palecie rasowych barw otrzymujemy bardzo wszechstronne narzędzie, które sprawdzi się zarówno w klasycznym pedalboardzie, jako samodzielny preamp współpracujący z lampowym wzmacniaczem z opcją wyprowadzenia barwy z symulacją kolumny na przody czy monitor na scenie, jak i bardzo skuteczny efekt oferujący w pełni gotowe do nagrania w studiu przesterowane brzmienie o lampowym charakterze.

+ design, naturalnie reagujące na grę barwy przesterowane, szerokie opcje kształtowania brzmienia z panelu i poprzez aplikację, bardzo dobrze brzmiące symulacje kolumn i mikrofonów Cab Rig, rozbudowane możliwości zastosowania na scenie i przy nagrywaniu, zasilanie 9V
- brak

DANE:

Lampa: 1 x ECC83/12AX7
Regulatory: Gain 1, Level 1, Gain 2, Level 2, Bass, Middle, Treble, ISF
Gniazda: Input, Output, Cab Rig, Send, Return, USB, 9V DC
Przełączniki: CH1, CH2, CL/CR, OD1/OD2, Cab Rig (presety 1,2,3)
Zasilanie: 9V DC/max. 500 mA, zasilacz w zestawie
Waga: 0,63 kg
Wymiary: 157 x 76 x 117 mm

Wynik testu
Funkcjonalność:
6
Wykonanie:
5.5
Brzmienie:
5.5
Jakość / Cena:
5.5
Dystrybutor