L.R.BAGGS Align Series Equalizer

Rodzaj sprzętu: Efekty

Pozostałe testy marki L.R.BAGGS
Testy
Wojciech Wytrążek
2019-06-17
L.R.BAGGS - Align Series Equalizer

Lloyd R. Baggs jest postacią znaną przede wszystkim miłośnikom gitary akustycznej – to pasjonat i wizjoner, który zmienił podejście do nagłaśniania tych instrumentów…

Zna je doskonale, bo od najmłodszych lat modyfikował gitary, które wciąż zmieniał kupując je w rodzinnym Berkeley (stare oddawał w rozliczeniu dopłacając różnicę w cenach). Przyjaźniąc się z lutnikami budującymi skrzypce rozpoczął tworzenie własnych instrumentów. Eksperymentował z belkowaniem płyty rezonansowej, zastosował m.in. belki z włókna węglowego i ułożenie zapożyczone z gitary klasycznej. Kupno kilku przetworników piezoelektrycznych marki Takamine – wówczas pierwszych na rynku – zainspirowało go do skonstruowania własnego przetwornika LR6, którym rozpoczął prace nad elektroniką gitarową. Obecnie pod marką L.R. Baggs dostępne są nie tylko piezoelektryki, ale również różnorodne przedwzmacniacze, efekty i nagłośnienie. Zaprezentowaną w zeszłym roku serię Align tworzą efekty podłogowe w kompaktowym rozmiarze i z wyjątkowo atrakcyjnym wykończeniem. Oprócz przedstawionego korektora znajdziemy w niej modele, których nazwy mówią same za siebie: CHORUS, DELAY, REVERB, SESSION (kompresor), oraz ACTIVE DI (aktywny DI-box z przełącznikiem odwracania fazy i wyciszeniem).

BUDOWA

Obudowę tworzą dwa metalowe odlewy o harmonijnych kształtach i niezwykłym wykończeniu. Dolna część pokryta czarnym matowym lakierem ma delikatne wcięcia, idealnie zgrane z profilem górnej części ozdobionej efektownym fornirem egzotycznego drewna, logotypem z lewej strony i opisem wszystkich elementów panelu sterowania. Gniazdo wejściowe oraz gniazdo zasilania umieszczono w prawej bocznej ściance, gniazdo wyjściowe symetrycznie z lewej strony. Spód z podklejonymi dwiema dużymi gumowymi podkładkami ma w środkowej części przykręconą (również metalową) klapkę komory baterii 9 V. Urządzenie może też pracować na zasilaczu dającym napięcie stałe w zakresie 9-16 V.

Dwa duże potencjometry w górnej części to regulacja głośności i częstotliwości filtra antysprzężeniowego NOTCH działającego w dolnym paśmie do 300 Hz. Pomiędzy nimi znajduje się niewielka dioda sygnalizująca obcinanie szczytów amplitudy sygnału. Sześć małych potencjometrów to precyzyjny korektor graficzny z filtrami na częstotliwościach: 85 Hz, 350 Hz, 700 Hz, 1,6 kHz, 4,8 kHz, 10 kHz. Przełącznik HPF to filtr górnoprzepustowy załączany na częstotliwościach 40, 80, 120 Hz. W środku usytuowano przycisk układu odwracania fazy sygnału, po prawej przełącznik czułości (–6, 0, +6 dB). Wyłącznik z kontrolką diodową działa w trybie hardware true bypass eliminując efekt z toru sygnałowego (sygnał przechodzi nawet przy braku zasilania).

W PRAKTYCE

Testowany efekt ma rozwiązywać dwa problemy: wyeliminować sprzężenia i ukształtować brzmienie gitary akustycznej dostosowując je do warunków pomieszczenia, w którym znajduje się muzyk, oraz do jego osobistych preferencji. Pierwszy etap likwidacji sprzężenia to ustawienie filtru górnoprzepustowego, który obcinając dolne pasmo jednocześnie ułatwia miksowanie gitary w zespole usuwając nieużyteczne w tym przypadku częstotliwości i pozostawiając więcej miejsca dla basu. Sprzężeniom zapobiega też odwrócenie fazy sygnału – bez tego w niewielkich pomieszczeniach, gdy gitara jest blisko wzmacniacza naprawdę trudno sobie poradzić. Trzecia broń to niezwykle skuteczny filtr NOTCH, który wycina wzbudzającą się częstotliwość z wręcz chirurgiczną precyzją, co sprawdziliśmy ustawiając pudło gitary wprost naprzeciw głośnika. Filtr jest tak wąski, że nie zmienia brzmienia instrumentu, a na tyle głęboki, że w podczas wolnego obracania potencjometru buczenie w dolnym paśmie natychmiast znika. Przełącznik GAIN ułatwia dopasowanie czułości wejściowej do poziomu sygnału wychodzącego z gitary.

Sześciopasmowy korektor, podobnie jak opisane wyżej filtry, działa bardzo precyzyjnie i pewnie, choć obracanie małych pokręteł dla osób z grubymi palcami może być nieco utrudnione. O sześciu filtrach można powiedzieć jedno – łatwe w obsłudze i skuteczne tak, jak pozostałe układy urządzenia, co w rezultacie daje szerokie możliwości zmiany brzmienia instrumentu. Korektor L.R. Baggs łączy w sobie eleganckie i nowoczesne wzornictwo z funkcjonalnością, skutecznością eliminacji sprzężeń i łatwością kreowania różnorodnych barw gitary akustycznej.

www.audiostacja.pl

 

Regulacje: VOLUME, NOTCH, 85 Hz, 350 Hz, 700 Hz, 1,6 kHz, 4,8 kHz, 10 kHz
Przełączniki: ON/OFF, HPF, PHASE, GAIN
Gniazda: IN, OUT, zasilanie
Zasilanie: 9-16 V DC, zasilacz albo bateria
Wymiary: 129 × 82 × 64 mm
Masa: 418 g
Wynik testu
Funkcjonalność:
5.5
Wykonanie:
6
Brzmienie:
6
Jakość / Cena:
5
Cena
955.00 zł
Dystrybutor
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie MagazynGitarzysta
Magazyn Gitarzysta
kwiecień 2019
Kup teraz