EBS MultiComp Studio Edition

Rodzaj sprzętu: Efekty

Pozostałe testy marki EBS
Testy
2017-01-09
EBS - MultiComp Studio Edition

Działająca od 1988 r. firma EBS Sweden AB wypracowała silną pozycję swojej marki nie tylko w sektorze wzmacniaczy do gitar basowych, ale również efektów kompaktowych.

Klasyczna czarna seria, czyli Black Label Pedals, w swoich założeniach stworzona dla basistów, okazała się tak dobra, że tych urządzeń z powodzeniem używają również muzycy grający na innych instrumentach. MultiComp zaprezentowano po raz pierwszy w 1998 r. Egzemplarze produkowane od 2008 r. mają zwiększony headroom o 3 dB, większą czułość i nowy układ z lepszą dynamiką oraz niższym poziomem szumów. Niedawno odświeżona linia efektów, zamiast stosowanej wcześniej chropawej faktury, ma teraz gładkie błyszczące wykończenie i emblemat Studio Edition. W 2015 r. poprawiono ścieżkę sygnału, oraz układ sterowania zasilaniem - efekty działają na napięciach w zakresie 9-12 V, ponadto mają zabezpieczenie antyprzepięciowe do 18 V.

Obudowę wykonano z dwóch solidnych odlewów połączonych razem czterema śrubami. Potencjometr COMP/LIMIT to kontrola stopnia kompresji w zakresie od 1:1 do 5:1, GAIN odpowiada za kompensację poziomu sygnału po kompresji o maksymalnie 15 dB, więc kompresor może działać również w charakterze boostera. Wewnątrz obudowy, na płytce drukowanej znajdują się dwa mikropotencjometry regulowane małym płaskim wkrętakiem - to regulacja THRESHOLD, czyli progu działania kompresora dla dolnego i górnego pasma w zakresie od -25 dB do +6 dB. Mikroprzełącznik umieszczony pomiędzy potencjometrami umożliwia wybór trybu pracy: TUBESIM - kompresor z symulacją lampy dodający harmonicznych i ocieplający brzmienie; MB (MULTIBAND) - niezależna kompresja dwupasmowa; NORMAL - podstawowy tryb jednopasmowy. Dioda kontrolna spełnia jednocześnie dwie funkcje - wskazuje załączenie efektu, a przez mocniejsze rozbłyski sygnalizuje intensywność kompresji w danym momencie.

Wyłącznik w trybie true bypass działa gładko bez charakterystycznego oporu i stuknięcia przy naciskaniu. Przełącznik ACTIVE / PASSIVE umieszczony obok gniazda wyjściowego służy dopasowaniu czułości do poziomu sygnału na wejściu, zapobiegając jego przesterowaniu. Tryb ACTIVE należy włączyć korzystając z gitary z aktywnym układem elektronicznym dającym mocny sygnał oraz w przypadku włączenia kompresora w pętlę efektów, w pozostałych przypadkach korzysta się z trybu PASSIVE. Efekt można zasilać na trzy sposoby: baterią 9 V montowaną wewnątrz obudowy, zasilaczem zapewniającym napięcie od 9 do 12 V, a w przypadku połączenia ze wzmacniaczem EBS klasy profesjonalnej za pomocą dwużyłowego kabla sygnałowego z ekranem (wtyczki TRS) przez napięcie fantomowe załączane na wejściu instrumentalnym lub powrocie pętli efektów.

W PRAKTYCE


Podstawowe zalety kompresora, które zauważa się już po kilku minutach użytkowania to neutralność brzmieniowa w podstawowym trybie, łatwość obsługi i efektywność działania. Tryb NORMAL to klasyczny kompresor pomagający z jednej strony opanować dynamikę instrumentu, z drugiej wydatnie poprawiający brzmienie skromnie wyposażonej lub niemrawo brzmiącej basówki. Tryb MULTI BAND z kompresją dwupasmową ułatwia uzyskanie zwartego, a jednocześnie lekko rozjaśnionego, przejrzystego i szerokiego pasmowo brzmienia. Świetnie sprawdza się przy grze slapem, gwarantując bardzo dobrą czytelność artykulacji. Regulacja progu zadziałania kompresji dla dolnego i górnego pasma umożliwia uzyskanie interesujących rezultatów brzmieniowych, oraz precyzyjne dostrojenie kompresora do konkretnej basówki, która na przykład brzmi bardzo jasno lub wyjątkowo ciemno.

W trybie TUBESIM dźwięk jest mocniej nasycony harmonicznie i rzeczywiście uzyskuje charakter brzmienia lampowego - jest cieplejszy, jakby żywszy, solidnie osadzony w dole, a przy mocnym ataku lekko chropawy w pozytywnym tego słowa znaczeniu. Świetnie sprawdza się z basem bezprogowym. Te subtelne zmiany brzmienia słychać przede wszystkim w przypadku instrumentów z układem pasywnym, grając na basie wyposażonym w nowoczesne przetworniki i układ aktywny nie są one aż tak wyraźne. Dość ciekawy rezultat można zaobserwować łamiąc zasady instrukcji obsługi - włączenie trybu ACTIVE w przypadku pasywnego instrumentu daje większe wzmocnienie, a przez to bardziej energetyczne i jaśniejsze brzmienie (przypomina to włączenie preampu w gitarze).

EBS MultiComp wydatnie wzbogaca brzmienie tradycyjnych gitar basowych (np. typu jazz bass), w przypadku nowoczesnych, dobrze brzmiących instrumentów okazuje się działać subtelniej w sferze barwy, jednak równie skutecznie pod względem dynamiki. Trzy tryby działania oraz dodatkowe potencjometry ukryte wewnątrz obudowy zapewniają możliwość precyzyjnego dostrojenia efektu do instrumentu i wzmacniacza oraz uzyskanie czytelnego, osadzonego w miksie brzmienia.

www.musicdealer.pl
www.ebssweden.com

 

Impedancja wejściowa: 700 kOhm
Nominal Input Level - 10 or - 4 dBv
Zakres czułości: 0 - 15 dB
Stopień kompresji: 1:1 - 5:1
Threshold: -25 - +6 dB adjustable inside
Czas ataku: (80%) <10 ms
Czas powrotu: (80%) 100 ms
Zasilanie: 9-12 V
Wymiary: 115 × 76 × 51 mm
Masa: 405 g


Wynik testu
Funkcjonalność:
6
Wykonanie:
6
Brzmienie:
6
Jakość / Cena:
5
Dystrybutor