Fińska firma Darkglass Electronics ma w swojej ofercie cały wachlarz ciekawych i ekskluzywnych efektów do basów; dzisiaj na testy dostałem kostkę , która mieści zarówno klasowy preamp jak i przester, a jej nazwa to Microtubes B7K ULTRA, i - jak sam producent podaje - jest rozwinięciem konstrukcji Microtubes B7K.
Autor testu: Marcin Pendowski
PIERWSZE WRAŻENIE
Firma Darkglass Electronics dostarcza Microtubes B7K ULTRA w eleganckim pudełku-kejsie, zamykanym na magnes, wraz ze sporą ilością kolorowych zdjęć sprzętu oraz szczegółową instrukcją obsługi. Pudełko ewidentnie może posłużyć do długoterminowego przechowywania w nim efektu co jest fajnym smaczkiem. Niby konsumpcjonizm nam panuje, a tu proszę - nie trzeba wyrzucać pudełka jak zbędnego kartonu. Sama kostka wykonana jest bardzo elegancko: na spodniej stronie wygrawerowano logo firmy, numer seryjny, oraz informacje, że produkt został stworzony w Finlandii.
Wymiary kostki to 10,7 na 12 cm, wysokość ok. 6 cm. Z boku po lewej stronie znajduje się wyjście symetryczne DI wysokiej klasy, z prawej strony jest przełącznik GROUND LIFT. Górny panel efektu jest bardzo rozbudowany. Na dole po prawej mamy włącznik preampu BYPASS, po lewej na dole mamy włącznik przesteru DISTORTION. Mamy trzy tryby pracy efektu: wyłączony - gdy nic się nie świeci, włączony preamp - BYPASS świeci na niebiesko, oraz dopalenie przesterem DISTORTION świeci na niebiesko. Od lewej strony umieszczono potencjometry: MASTER - którym regulujemy ogólną głośność sygnału wychodzącego liniowo do wzmacniacza basowego oraz wychodzącego na DI. BLEND - drugi potencjometr, odpowiedzialny jest za kontrolę miedzy czystym sygnałem basówki a efektem. Potencjometr LEVEL służy do ustawienia poziomu przesterowanego sygnału, a INPUT do ustawienia poziomu saturacji przesterowanego sygnału.
Pod spodem mamy potencjometry sekcji EQ : BASS podbijający lub obniżający poziom 100Hz o 12dB, LO MIDS wraz z 3-pozycyjnym przełącznikiem umożliwia podbicie/ podcięcie o 12 dB pasm: 500Hz, 1 kHz oraz 250 Hz. Dalej mamy potencjometr HI MIDS, połączony z kolejnym 3-pozycyjnym przełącznikiem. Można nim kontrolować pasma: 1.5 kHz, 3 kHz, 750 Hz w zakresie +-12 dB. Przełącznikiem GRUNT nasycamy wybrane pasmo basu, a 3-pozycyjny switch ATTACK kontroluje saturacje górnych częstotliwości. Co ważne: Microtubes B7K ULTRA nie ma w ogóle możliwości podpięcia baterii, i należy do niego używać 9 V zasilacza. Chłopaki z Finlandii są ekologiczni i nie chcą produkować śmieci w postaci zużytych baterii. Inna sprawa - co wyszło na testach - kostka jest tak skonstruowana, że nie brumi ani nie szumi prawie w ogóle, chyba, że mocno podbijemy górę.
W PRAKTYCE
Microtubes b7k ULTRA testowałem podpinając wzmacniacz basowy Tech 21 z wraz z 12" kolumną oraz nagrywałem go także używając sygnału symetrycznego z DI wpiętego do IGS DTL. Na początku sądziłem, że kostka dostarcza tylko przesterowanego sygnału, ale bardzo pozytywnie się rozczarowałem! Otóż panowie z Darkglass ewidentnie wiedzą czego potrzeba basistom - transparentnego i jednocześnie agresywnego preampu, który ma bardzo szerokie możliwości kreowania dźwięku, dodając w tej samej kostce potężny, ziarnisty przester. Przester ten, dzięki precyzyjnemu saturowaniu zarówno basu jak i góry brzmi bardzo efektownie. Można uzyskać bez problemu efekt lekkiej saturacji - który sam często stosuję, jak i rzeźniczy distortion, który może spowodować, że gitarzysta w Waszym zespole nie będzie już potrzebny.
PODSUMOWANIE
Testowany Microtubes B7K ULTRA to kawał porządnej kostki dla wymagających, ale także majętnych basmanów - cena kostki w polskich sklepach wynosi ok. 1800 zł, a to już jest spory wydatek. Kostka jest świetnie wykonana, brzmi fantastycznie, doskonale się nagrywa i z pewnością posłuży Wam w poszukiwaniu nowego brzmienia. Próbki brzmieniowe zarówno samego preampu jak i przesteru można pobrać na stronie Gitarzysty i Basisty.
www.musicmedia.pl
www.darkglass.com