EBS już od niemal 2 dekad produkuje profesjonalny sprzęt dla basistów, a wysokiej klasy efekty szwedzkiej marki od lat z powodzeniem wykorzystywane z są również przez gitarzystów.
Z tego powodu powstała seria stompboxów opatrzonych nazwą Guitar Edition, opracowanych specjalnie pod kątem gitary elektrycznej (i również akustycznej). Tworzą ją obecnie trzy efekty - pogłos EBS DynaVerb, chorus Red Twister oraz obecny w naszym teście kompresor MultiComp.
BUDOWA
Wszystkie modele mają podobną konstrukcję - kompaktowe obudowy są złożone z dwóch odlewów wykończonych metalizowanymi lakierami o wysokim połysku. MultiComp wyróżnia niebieski kolor a w pełni analogowa konstrukcja oparta jest na rozwiązaniach stosowanych wcześniej w basowej linii Black Label, oferującej najwyższą studyjną jakość brzmienia. Gniazda wejściowe i wyjściowe umieszczono po bokach, zasilania w górnej ściance. Efekt działa na napięciu 9 V, jednak jego konstrukcja pozwala również na korzystanie z zasilacza 12 V DC. We wnętrzu znalazło się też miejsce na baterię 9V. MultiComp oferuje przełączanie true bypass, zastosowano tu też miękko i bezgłośnie działający przełącznik nożny. Do regulacji ustawień służą tylko dwie, kremowe gałki: COMP/LIMIT odpowiedzialna za poziom kompresji od 1:1 do 5:1 oraz GAIN, dostosowująca poziom sygnału w zakresie od 0 do 15 dB.
Na lewej ściance znajduje się przełącznik ACTIVE, dzięki któremu możemy dopasować czułość wejścia dla pracy z aktywnymi układami lub pętlą efektów wzmacniacza. Pomiędzy potencjometrami umieszczono 3-pozycyjny mini przełącznik, pozwalający na wybór trzech trybów: TUBE SIM - lampowej symulacji barwy kompresora, MB czyli Multiband - dwupasmowej kompresji z niezależnie działającymi pasmami góry i basu oraz klasycznej kompresji NORMAL. Dodatkowo po odkręceniu spodu obudowy mamy dostęp do 2 trymerów pozwalających na regulację poszczególnych pasm LO i HI pasmowej kompresji w zakresie od - 25 do + 6 dB. Fabrycznie potencjometry ustawione są na połowę skali. Parametry ataku i wybrzmienia (Release) ustawiono na stałe na typowe wartości 7 i 70 ms. Czerwona dioda na górze wskazuje też lekkim, zależnym od kompresji pulsowaniem pracę efektu.
W PRAKTYCE
EBS MultiComp GE cechuje niezwykła prostota obsługi, a powiedzenie "mniej znaczy więcej" sprawdza się tu perfekcyjnie. Efekt został opracowany przy udziale profesjonalnych, sesyjnych szwedzkich gitarzystów i od razu po włączeniu pokazuje swoją klasę. Nie potrzeba wgłębiać się w żadne parametry - gałka COMP/LIMIT na godzinę 9:00, GAIN na odpowiedni poziom i w trybie Normal na barwie czystej uzyskujemy tłusty dół oraz lekko ocieploną górę z subtelną kompresją nie mającą niemal wpływu na dynamikę gry - ustawienie idealne do pozostawienia wręcz na stałe, co jest bardzo poszukiwaną cechą wśród klasowych kompresorów. Barwa jest transparentna, zyskuje na głębokości a po podkręceniu kompresji pojawia się charakterystyczne pompowanie, które nawet poza połową skali jest użyteczne i muzyczne, co nie jest wcale regułą w podłogowych kompresorach.
Włączamy dwupasmową kompresję a barwa jeszcze wyczyszcza się, odseparowane pasma idealnie sprawdzają się w akordach, pojawia się klarowność w dolnym paśmie, góra jest lekko wyraźniejsza. Tu urzeka wręcz perkusyjne granie funkowe pojedynczych dźwięków. Dla bardziej wymagających jest jeszcze wewnętrzna regulacja progów zadziałania kompresji w skrajnych pasmach. Załączenie symulacji lampowej kompresji skutkuje zwiększeniem harmonicznych oraz tłustą, nasyconą barwą, szczególnie odczuwalnych na kanale przesterowanym wzmacniacza. Tu MultiComp sprawdza się równie dobrze, a gałką GAIN możemy jeszcze dodać nasycenia do high-gainowej barwy. Przy kompresji ustawionej na minimum efekt sprawdzi się jako transparentny booster - na kanale czystym uzyskamy klasyczne podbicie głośności, na przesterowanym podbicie gainu, przy bardzo niskim poziomie szumów.
PODSUMOWANIE
EBS Multi Comp Guitar Edition to klasowy kompresor oferujący przy bardzo prostej obsłudze szerokie możliwości znalezienia muzycznej kompresji do bardzo wielu zastosowań - od poprawienia i ocieplenia czystej barwy, gdzie może być włączony praktycznie cały czas, przez całą gamę akordowej kompresji i pompujące dźwięki funkowe czy "chicken pickin" po naturalnie brzmiące podbicie gainu zarówno barwy czystej, jak i przesterowanej wzmacniacza. Cena z wyższego, "butikowego" przedziału jest adekwatna do jakości oferowanego brzmienia oraz praktycznych możliwości opracowanego specjalnie dla gitarzystów kompresora szwedzkiej marki.
www.musicdealer.pl
www.ebssweden.com
Tryby: Tube Sim, MB, Normal
Przełączniki: ACTIVE
Przyłącza: IN, OUT, 9-12 V DC
Regulatory: COMP/LIMIT, GAIN
Pobór prądu: 35 mA max
Wymiary: 76 × 114 × 52 mm
Masa: 400 g