DARKGLASS Microtubes B3K

Rodzaj sprzętu: Efekty

Pozostałe testy marki DARKGLASS
Testy
2016-09-22
DARKGLASS - Microtubes B3K

Darkglass to fińska manufaktura z siedzibą w Helsinkach specjalizująca się w elektronice basowej.

Jej oferta obejmuje butikowe preampy i efekty podłogowe (Vintage Ultra, Microtubes B7K Ultra, Microtubes B7K, Vintage Microtubes, Vintage Deluxe, Super Symmetry, Duality Fuzz), preamp do montażu w gitarze (Tone Capsule). W czerwcu na rynek trafił także wzmacniacz Microtubes 700 o mocy 700 W, pracujący w klasie D. Do naszego testu trafił dzięki dystrybutorowi marki, firmie Music Media, kompaktowy overdrive basowy Microtubes B3K.

BUDOWA


Pełna nazwa testowanego modelu to Darkglass Microtubes B3K CMOS Bass Overdrive - z nieco przydługiej wiązanki dowiadujemy się, że jest to przester oparty na technologii układu scalonego z tranzystorami CMOS (ang. Complementary Metal-Oxide Semiconductor), a dodatkowe stopnie preampu z tranzystorami JFET zapewniają bardzo naturalną, dynamiczną odpowiedź.

Polerowana aluminiowa obudowa jest wykończona z niebywałą wręcz dokładnością. Umieszczone na górnym panelu potencjometry to: BLEND - regulacja proporcji między czystym sygnałem, który wciąż pozostaje na tym samym poziomie czułości, a efektem przesterowania, DRIVE - stopień nasycenia przesteru oraz LEVEL - regulacja poziomu sygnału z załączonym efektem. Dwa trójpozycyjne mikroprzełączniki służą do kształtowania skrajów pasma. ATTACK odpowiada za górę i czytelność ataku, GRUNT to regulacja dolnego pasma - dla basistów władającym językiem polskim taki opis jest wyjątkowo jasny i czytelny. Filtr ATTACK w górnej pozycji FLAT jest wyłączony, w środkowej BOOST wzmacnia czytelność góry, w dolnej CUT oferuje nieco osłabiony atak z zaokrągloną górą pasma. Przełącznik GRUNT w górnej pozycji FAT podbija dół, w środkowej THIN osłabia dolne pasmo, w dolnym położeniu RAW filtr jest wyłączony.

Efekt działa wyłącznie na zewnętrznym zasalaniu 9 V, włączenie sygnalizuje niebieska dioda LED w centralnej części panelu. Wewnątrz obudowy nie ma miejsca na baterię, a układ mieści się na płytce z montażem powierzchniowym. Do odkręcenia spodu obudowy konieczne jest użycie wkrętaka gwiazdkowego, a nawet po wyjęciu śrub płytka nie wypadła - jest ona tak dokładnie dopasowana do górnej części obudowy, że dosyć trudno wyjąć ją z zagłębienia. Będąc na swoim miejscu tworzy idealnie równą powierzchnię z rantem. Tak dokładny sposób montażu zdaje się dawać sygnał: nie otwierać, bo nie ma po co.

Wewnętrzna budowa warunkuje specyficzne rozmieszczenie gniazd - wejście i wyjście są umieszczone równolegle bliżej grającego, gniazdko zasilania zamontowano w zagłębieniu tuż obok wejścia - otwór w obudowie ma na tyle dużą średnicę, że zmieści się każda standardowa wtyczka. Efekt pracuje w układzie relay true bypass, zapewniającym ominięcie układu i transparentne przejście sygnału.

W PRAKTYCE


Efekt jest wykonany niezwykle starannie i estetycznie, a jedyne co można by ewentualnie wskazać jako wady to zbyt bliskie usytuowanie gałek LEVEL i BLEND względem siebie - przy przekręcaniu jednej może zaczepiać o drugą, a także mniej intuicyjne ułożenie ustawień w filtrach regulowanych przełącznikami. Łatwiej byłoby obsługiwać efekt, gdyby brzmienia były ustawione zgodnie z logiką: ustawienie środkowe - neutralne, w górę - podbicie, w dół - redukcja. Neutralne ustawienie uzyskujemy gdy lewy przełącznik jest położeniu górnym, a prawy w dolnym. Powyższe niedogodności niweluje absolutnie zawodowe brzmienie efektu. Filtry zapewniają zupełnie wystarczający zakres kontroli barwy, choć GRUNT w pozycji THIN zmniejsza przester.

Overdrive ma szeroką paletę barw - może zabrzmieć ciepło, charkotliwie, albo ostro i z pełną saturacją, jednak za każdym razem definicja basu pozostaje niezmieniona. Nawet przy mocnym przesterze spod zniekształcenia wciąż przebija czyste brzmienie z precyzyjnym atakiem i mocno osadzonym dołem. Połączenie naturalnego brzmienia gitary z przesterem jest niezwykle harmonijne a efekt jest łatwy w kontroli pod względem artykulacji. Również od strony szumów mamy do czynienia z butikowym poziomem, barwa jest krystaliczna a zakłócenia niezauważalne nawet przy wyższym poziomie gainu.

PODSUMOWANIE


Darkglass Microtubes B3K to dosyć niepozorny efekt oferujący najwyższej klasy basowe barwy overdrive, które można kształtować w bardzo szerokim zakresie - od subtelnego, muzycznego podbarwienia bazowego brzmienia, przez delikatny crunch otwierający się przy ataku po naturalny, potężny przester znakomicie oddający artykulację i charakter instrumentu. Cena również potwierdza przynależność do klasy profesjonalnej, choć trzeba powiedzieć, że w pełni uzasadnia możliwości produkowanego przez fińską markę stompboxa.

www.musicmedia.pl
www.darkglass.com

 

Regulacje: BLEND, LEVEL, DRIVE
Przełączniki: ATTACK (Flat, Boost,
Cut), GRUNT (Fat, Thin, Raw)
Wyłącznik: Pełen bypass - Relay True Bypass
Zasilanie: 9 V (bateria, zasilacz)
Wymiary: 111 × 76 × 45 mm
Masa: 255 g


Wynik testu
Funkcjonalność:
5
Wykonanie:
5
Brzmienie:
6
Jakość / Cena:
6