EBS DynaVerb

Rodzaj sprzętu: Efekty

Pozostałe testy marki EBS
Testy
2016-08-05
EBS - DynaVerb

Testujemy efekt EBS DynaVerb.

EBS DynaVerb to jeden z trzech efektów linii Guitar Edition obok MultiComp i prezentowanego miesiąc temu chorusa Red Twister. Wszystkie modele mają podobną konstrukcję - obudowy są złożone z dwóch odlewów wykończonych lakierem o wysokim połysku. Ich znakiem rozpoznawczym są dwa kremowe potencjometry w górnej części. Wewnętrzne wyposażenie jest oparte na rozwiązaniach stosowanych wcześniej w efektach do gitary basowej linii Black Label, od wielu lat z powodzeniem używanych także przez gitarzystów.

DynaVerb oparto na 24-bitowym procesorze dźwięku gwarantującym wysoką jakość przetwarzania sygnału i brak zakłóceń, kwalifikujący go do użytku w studio. Potencjometrem REVERB dodaje się pogłos do sygnału podstawowego, TONE to regulacja barwy pogłosu od ciemnego, przytłumionego do jasnego i otwartego. Dwa trójpozycyjne mikroprzełączniki pomiędzy potencjometrami służą do wyboru rodzaju pogłosu - HALL, PLATE, ROOM - oraz jego wariacji - A, B, C. Na pierwszy rzut oka można się spodziewać 9 kombinacji, jednak w rzeczywistości urządzenie oferuje osiem pogłosów - Hall w pozycjach B i C brzmią identycznie.

Room A to wyraźna odpowiedź pustego pomieszczenia z równoległymi ścianami, od których odbija się dźwięk. Room B to ciemniejszy, cieplej brzmiący pogłos bez wyraźnej odbitki. Room C jest pogłosem mniej intensywnym i jaśniejszym niż dwa poprzednie. Plate A oddaje dźwięk płyty pogłosowej z krótkim sprężystym wybrzmieniem, Plate B to jasny, długi pogłos z nieco szerszą panoramą, Plate C również przywodzi na myśl płytę, jednak brzmi nieco cieplej niż dwa poprzednie. Hall A to jasno brzmiąca przestrzeń hali z migotliwą odpowiedzią w górze przy mocnym ataku, Hall B i C jest pogłosem intensywniejszym niż poprzednik a jednocześnie bardziej metalicznym - sprawdzając na słuchawkach lub monitorach można zauważyć, że wczesne odbicia pojawiają się w jednym kanale, a późniejsze w drugim.

Po odkręceniu spodu obudowy uzyskujemy dostęp do komory baterii 9 V oraz do dwóch mikroprzełączników zamontowanych na płytce drukowanej i służących do określenia trybu pracy efektu dla każdego z kanałów - równolegle albo szeregowo. W jednym ustawieniu potencjometrem REVERB dodaje się efekt do podstawowego sygnału gitary, w drugim skręcając gałkę jednocześnie wycisza się także gitarę (działa to jak końcowa regulacja głośności gitary razem z efektem). Pogłos świetnie sprawdza się w pętli tradycyjnego wzmacniacza gitarowego w trybie mono - brzmi naturalnie a zarazem sugestywnie. Jednak pełnię możliwości pokazuje w trybie stereo, np. z gitarą akustyczną włączoną w dwa kanały miksera rozsunięte skrajnie w panoramie. Podłączając wtyczki do dwóch gniazd wejściowych efektu gdy sygnał jest tylko w jednym wejściu, tryb Hall w stereo miesza podstawowe sygnały z obu wejść między kanałami pogłosu. W trybach Room i Plate sygnały z wejść są przetwarzane niezależnie od siebie. Można zatem spróbować wykorzystać procesor dla dwóch instrumentów grających jednocześnie. Oczywiście wprowadzając sygnał tylko jedną wtyczką na wyjściach uzyskujemy dźwięk stereofoniczny.

Tak jak w przypadku uznanych efektów Black Label ograniczanie ich zastosowań wyłącznie do gitar basowych było nieporozumieniem, podobnie jest z linią Guitar Edition. Choć efekty są zoptymalizowane do wykorzystania z gitarami elektrycznymi, tak samo dobrze sprawdzają się również z gitarami akustycznymi i basowymi. Pogłos DynaVerb w żadnym wypadku nie zamazuje podstawowego brzmienia instrumentu, a jedynie tworzy przestrzeń wokół niego. Być może niektórzy muzycy woleliby efekt z większą ilością gałek odpowiadających za np. płynną regulację czasu pogłosu, jednak i bez tego na funkcjonalność nie można narzekać - osiem zróżnicowanych brzmień, regulacja proporcji w stosunku do sygnału nieprzetworzonego oraz kontrola barwy w zupełności wystarczają w większości zastosowań, a obsługa jest wyjątkowo prosta.

www.ebssweden.com
www.musicdealer.pl

 

Impedancja wejściowa: 1 MOhm stereo,
500 kOhm mono
Pasmo przenoszenia: 20 - 20 kHz (0/-3 dB)
Filtr TONE: low pass 1 / 20 kHz
Pogłosy: Room × 3, Plate × 3, Hall × 2
Częstotliwość próbkowania: 48 kHz
Zakres dynamiki: 107 dB (A)
Zakres LFO: 0,15 - 7,5 Hz
Zasilanie: 9-12 V DC
Pobór prądu: 100 mA max
Wymiary: 76 × 114 × 52 mm
Masa: 418 g


Wynik testu
Funkcjonalność:
5
Wykonanie:
5
Brzmienie:
5
Jakość / Cena:
5
Dystrybutor