Fuzz box z pasywnym filtrem barwy oparty jest na brytyjskim układzie z lat sześćdziesiątych XX w. i zbudowany z użyciem ręcznie selekcjonowanych rosyjskich tranzystorów w ilości sztuk 3 na egzemplarz i dużych żółtych kondensatorów - sztuk 4.
Obudowę tworzą dwa elementy wygięte ze szczotkowanego, anodyzowanego i zabarwionego na brązowo aluminium z gumowymi nóżkami pod spodem i klapką na baterię w przedniej ściance. Tradycyjny układ gałek to regulacja głośności (VOLUME), poziomu przesterowania (FUZZ) oraz barwy (TONE). Efekt jest wykonany prosto i solidnie, choć pod względem gabarytów zajmuje więcej przestrzeni w pedalboardzie niż większość efektów, które zwykło się nazywać kompaktowymi. Z drugiej strony na ciemnej scenie łatwiej włączyć nogą duży efekt, niż trafić nawet w taki sam przełącznik w urządzeniu wielkości mini, a jeszcze łatwiej go wyłączyć ponieważ niebieska dioda kontrolna jest bardzo jaskrawa. Umiejscowienie gniazd zasilania, wejścia i wyjścia w tylnej ściance umożliwia zaoszczędzenie miejsca w przypadku używania kilku efektów z tej serii.
Havalina brzmi cieplej niż typowy fuzz, który zazwyczaj kojarzy się z suchym, bzyczącym i mocno sprasowanym dźwiękiem. Przy gałce FUZZ skręconej maksymalnie w prawo i barwie ustawionej w okolicach godziny 9:00 efekt daje ciepłe, dynamiczne brzmienie typu overdrive niewiele mające wspólnego z tym, co uznaje się za synonim fuzza. Po ustawieniu wszystkich gałek w pozycji środkowej uzyskuje się bardziej chrapliwe i brudniejsze brzmienie, znacznie bliższe fuzzowi, jednak wciąż wrażliwe na dynamikę gry. Produkowane niegdyś efekty typu fuzz nie tylko brzmiały okropnie bzycząc, charcząc, wyjąc i piszcząc w sprzężeniu zwrotnym, ale pod względem artykulacyjnym były również trudne do opanowania, czasem wręcz nieprzewidywalne.
Havalina choć pod względem budowy nawiązuje do starych schematów jest zupełnie innym efektem. To ciepło brzmiący fuzz, z którego przy niskiej czułości łatwo uzyskać świetny overdrive i crunch, a także nie stracić kontroli nad dźwiękiem przy mocnym zniekształceniu. Pokrętło TONE okazuje się być bardzo istotnym narzędziem w kreowaniu brzmienia - mimo, że kontroluje się nim prosty filtr, ważne jest to, w jaki sposób wzmacniacz reaguje na te zmiany - zmienia się równowaga poszczególnych pasm a wraz z jego rozkręcaniem wybija się dźwięczny wysoki środek. Podobnie dzieje się w przypadku gałki głośności, która w konfrontacji z lampowym wzmacniaczem nie działa wyłącznie jako regulacja poziomu głośności, ale również jako regulacja nasycenia przesteru, co wynika z kompresji wzmacniacza w przypadku dostarczenia mu mocniejszego sygnału.
Podsumowując, trzeba przyznać, że Havalina to intrygujący efekt, który w rodzinie fuzzowatych zaznacza swój indywidualny charakter. Brzmi mocno, ale nie jest nadzwyczaj agresywny; łatwo wydobyć z jego pomocą okrągłe, tłuste, ale wciąż dobrze przebijające się przez kapelę barwy. Stroni od bzyczących, suchych brzmień, które można spotkać na nagraniach Jimi Hendrixa czy Led Zeppelin a w związku z tym ma szansę przekonać muzyków, którzy do każdego urządzenia z wyrazem "fuzz" w nazwie podchodzą z dużą rezerwą.
www.jimdunlop.com
www.musicdealer.pl
Impedancja wejściowa: 25 kOhm
Impedancja wyjściowa: 100 kOhm
Zasilanie: 9 V - 3 mA
Bypass: true hardwire
Wymiary: 121 × 95 × 45 mm
Masa: 400 g