Kostki z serii HardWire to nowoczesne urządzenia cyfrowe z założenia stworzone do wykorzystania w warunkach scenicznych. Wśród efektów z tej serii można znaleźć też kostkę do generowania przesterowań typu hi-gain, mianowicie TL-2 Metal Distortion. Sprawdźmy, co potrafi to urządzenie.
Budowa
DigiTech HardWire TL-2 Metal Distortion został umieszczony w typowej dla urządzeń z serii HardWire kompaktowej obudowie o solidnej konstrukcji. Urządzenie może być zasilane za pomocą zasilacza lub baterii 9 V, która znajduje się pod przełącznikiem nożnym. Kolor obudowy jest czarny, natomiast wspomniany footswitch wykończono w kolorze srebrnym.
Już pierwszy rzut oka na panel sterujący sugeruje, że urządzenie dysponuje ponadprzeciętnymi możliwościami w zakresie regulacji, ponieważ do dyspozycji użytkownika oddano aż sześć parametrów (dwie z czterech gałek są podwójne, w efekcie czego TL-2 pozwala na kontrolę aż tylu parametrów). Skrajnie z lewej strony umieszczono gałkę VOLUME, natomiast z prawej - GAIN. Obydwa te regulatory działają skokowo, dzięki czemu łatwo ustalić aktualną ich pozycję.
Dwie środkowe gałki to podwójne regulatory: z lewej HIGH/ LOW (centralna gałka odpowiada za tony wysokie, natomiast zewnętrzna za bas) i z prawej MID/FREQ (w środku regulacja poziomu tonów średnich, a na zewnątrz wybór częstotliwości, w jakiej pracuje korekcja środka w zakresie od 200 Hz do 5 kHz). Obsługa efektu wymaga nieco wprawy, ponieważ sprawne poruszanie się po sekcji korektora nie jest tak intuicyjne jak w przypadku tradycyjnych potencjometrów, z których każdy odpowiada za jeden parametr. Producentowi zależało na upakowaniu na małej przestrzeni jak największej liczby regulatorów, aby tym samym urządzenie nadal pozostało zamknięte w obudowie o kompaktowych rozmiarach. Co ważne, poszczególne regulatory mają optymalnie dobrane zakresy pracy i pozwalają na dużą ingerencję w brzmienie.
Skoro mowa o regulatorach, to nie sposób pominąć pewnego dosyć pomysłowego dodatku, który znajdziemy w pudełku z efektem. Jest nim specjalnie wyprofilowana gumowa nakładka (StompLock) służąca do zabezpieczenia gałek potencjometrów. Przed czym? Przede wszystkim przed przypadkową zmianą wartości parametrów w czasie transportu, a kto wie, być może także przed zabrudzeniem i uszkodzeniem gałek potencjometrów.
Poza tym w zestawie z efektem znalazły się także dwa inne dodatki Pierwszy z nich to arkusz czarnego tworzywa sztucznego (Pedalboard Pad) o kształcie dopasowanym do obrysu efektu, który z jednej strony pokryty jest warstwą kleju, natomiast z drugiej wyposażony został w haczyki służące do przymocowania do powierzchni pedalboardu, wykorzystując przy tym popularne rzepy. Drugi dodatek to arkusz papieru pokryty warstwą lakieru fluorescencyjnego o nazwie Foot Switch Glow Sticker, który może zostać przyklejony do powierzchni przełącznika nożnego w celu zapewnienia widoczności efektu w ciemności.
Pod potencjometrami znajduje się przełącznik TIGHT/LOOSE służący do wyboru jednej z dwóch charakterystyk brzmieniowych. Sprawdźmy, jakie to charakterystyki.
Gramy
Po podłączeniu gitary sprawdzamy, o co chodzi z tymi dwoma trybami. Pierwszy z nich to Tight, w którym brzmienie gitary jest zwarte, bardziej techniczne, a przy tym ma nieco przycięty dół pasma. Natomiast Loose to bardziej naturalne brzmienie z wyraźniejszym zaakcentowaniem środka, bogatsze w harmoniczne i zdecydowanie cieplejsze. Obydwa rodzaje brzmień są w pełni użyteczne i trudno jednoznacznie wskazać, które z nich jest lepsze. Producent dobrze dobrał każdą z charakterystyk i trzeba przyznać, że wspomniany switch to doskonałe uzupełnienie i tak już dużych możliwości kostki. Tryb Tight jest idealny do szybkiej gry rytmicznej, tłumienia strun i wszelkich partii wymagających perkusyjnego ataku oraz mocnego dołu, natomiast Loose przydaje się przy mocniejszych riffach, w których ważniejsza jest moc niż selektywność.
Efekt posiada zaskakująco dobrą dynamikę, dobrze reaguje zarówno na tłumienie strun, jak i na mocniejszy atak. Za pomocą TL-2 bez trudu można uzyskać potężny przester o szerokich możliwościach w zakresie korekcji. Efekt jest bardzo uniwersalny, doskonale odnajduje się zarówno w technicznej, szybkiej grze, jak i w mocnym łojeniu w niskich rejestrach.
Bolączką kostek o tak silnym przesterowaniu jest irytujące zapiaszczenie sygnału. Tutaj problem ten występuje w umiarkowanym stopniu, i to jedynie przy gainie rozkręconym powyżej godziny trzeciej i większym otwarciu góry pasma. Przy umiejętnym wysterowaniu i dobraniu właściwej korekcji kostka radzi sobie całkiem dobrze z nieprzyjemnymi częstotliwościami. Najlepiej pod tym względem wypada tryb Loose. W trybie tym - przy mniejszych wartościach gainu - można uzyskać ciekawe brzmienie również do szybszych partii rytmicznych. Mniejsza klarowność w porównaniu do trybu Tight jest tu zaletą, ponieważ w pewnym stopniu daje wrażenie gry na wzmacniaczu lampowym. Tryb Loose jest też najlepszym wyborem w przypadku gry na przetwornikach typu single coil. Jednak, co oczywiste, efekt najlepiej sprawdza się przy grze na humbuckerach.
Podsumowanie
Trzeba przyznać, że TL-2 to efekt dla gitarzystów świadomych nie tylko zalet, ale i wad kostek typu hi-gain. Z jednej strony mamy możliwość potężnego podkręcenia brzmienia i wyprowadzenia brzmienia gitary na orbitę nieosiągalną dla innych kostek, natomiast z drugiej trzeba uważać, aby nie przesadzić z ustawieniami. TL-2 nie zastąpi rasowego wzmacniacza czy preampu, jednak zaskakująco dobrze radzi sobie jako ich tańszy zamiennik. Efekt doskonale sprawdza się także w niskich rejestrach i przy obniżonych strojach. Głęboka korekcja działa doskonale i sprawia, że brzmienie można modyfikować w bardzo szerokim zakresie, dostosowując go do posiadanego sprzętu.
Jeśli szukacie kostki do zadań specjalnych i ukręcenia brzmień ekstremalnych, to TL-2 wydaje się być narzędziem, które z tym wszystkim świetnie sobie poradzi. Najlepsze rezultaty można uzyskać, nie przesadzając z gainem, jednak możliwości efektu w zakresie zniekształcania sygnału są na tyle duże, że wiele w pełni użytecznych brzmień da się ustawić bez potrzeby przekręcania gałki GAIN powyżej godziny trzeciej czy nawet drugiej. Wszystko to za sprawą niezwykle efektywnie i precyzyjnie działającego korektora. Mocną stroną efektu Metal Distortion jest precyzyjny wybór częstotliwości środka, który daje olbrzymie możliwości w zakresie kształtowania brzmienia.
regulatory: LEVEL, HIGH/LOW, MID/FREQ, GAIN
przełączniki: FOOTSWITCH, TIGHT/LOOSE
wyposażenie: StompLock,
Pedalboard Pad, Foot Switch Glow Sticker
impedancja wejściowa: > 500 kOhm
impedancja wyjściowa: 1 kOhm
zasilanie: bateria 9 V lub zasilacz
pobór mocy: 25 mA
wymiary: 133x89x55 mm (WxSxG)
waga: 0,59 kg
Sławomir Sobczak