WITKOWSKI CUSTOM GUITARS Witkowski SC Hot/ SC Hot/ SC Hot Fat, HB Special/ Distortion 5T

Rodzaj sprzętu: Akcesoria

Pozostałe testy marki WITKOWSKI CUSTOM GUITARS
Testy
2011-04-06
WITKOWSKI CUSTOM GUITARS - Witkowski SC Hot/ SC Hot/ SC Hot Fat, HB Special/ Distortion 5T

Witkowski Custom Guitars to jedna z najbardziej rozpoznawalnych firm lutniczych w Polsce, która istnieje już prawie 30 lat, co samo w sobie świadczy o renomie marki, biorąc pod uwagę wcale nie tak małą konkurencję na rynku.

Założyciel Marek Witkowski, początkowo produkujący instrumenty na indywidualne zamówienia, zyskał opinię bardzo solidnego fachowca uważnie obserwującego trendy i wsłuchującego się w opinie i uwagi muzyków. Dzisiaj oferta firmy obejmuje szeroki asortyment gitar, wśród których znaleźć też można doskonałe, wytwarzane wyłącznie ręcznie, autorskie konstrukcje custom wyposażone w najlepsze światowe akcesoria i często unikalne rozwiązania konstrukcyjne. Witkowski Custom Guitars oferuje również bogaty asortyment wysokiej klasy przetworników gitarowych, które też będą przedmiotem niniejszego testu. Sprawdzimy dwa zestawy pickupów: set złożony z trzech specjalnie dobranych singli SC Hot oraz parę humbuckerów Special Neck i Distortion 5T.

SC Hot i SC Hot Fat

Zestaw złożony z trzech skalibrowanych przetworników single-coil zamontowany został na płytce idealnie pasującej do gitar typu Stratocaster. Pickupy oparte są na klasycznych magnesach AlNiCo 5 o średnicy nabiegunników wynoszącej 6mm, które we wszystkich przystawkach mają identyczną wysokość. Rezystancja przetworników przy gryfie i środkowego wynosi odpowiednio 7,6 i 8kOhm. W celu wyeliminowania szumów w pozycjach "2" i "4" przełącznika środkowy singiel ma odwrotną polaryzację. Pickup przy mostku to model SC Hot Fat, który ma nieco zwiększony poziom wyjściowy. Rezystancja wyjściowa wynosi tu 7,3kOhm, a cewka ma zwiększoną pojemność i indukcyjność. By zapewnić jak najdokładniejsze zbieranie sygnału, przetworniki w testowanym secie mają też dobierane szerokości pomiędzy skrajnymi magnesami. Dla pozycji przy gryfie odległość ta wynosi 50mm, w pozycji środkowej 52mm, a przy mostku - 54mm. Pickupy nie mają wymiennych obudów i dostępne są w czarnym kolorze.

Płytkę z singlami zamontowałem w Stracie z olchowym korpusem. Przetworniki SC Hot mają nieco większy poziom wyjściowy niż standardowe single, można się więc spodziewać nieco zmniejszonej góry i mocniejszego dołu. Brzmienie pickupu pod gryfem jest faktycznie nieco ciemniejsze, lecz zaskoczeniem była dla mnie czytelność barwy i miękkie, ciepłe brzmienie, które na czystym kanale miało bardzo dobrą dynamikę i przenosiło wszelkie niuanse gry oraz oddawało charakter drewna instrumentu.

Często na tradycyjnych singlach musiałem walczyć z ostrym wyższym środkiem, który w testowanych pickupach jest wyjątkowo miękki. Jednocześnie barwa ma bardzo ładną górę i niezamulony, ale mocny dół. Współpraca przetworników w pozycji "4" przełącznika również jest bardzo dobra. Tu zauważalne są bardziej zmniejszone najwyższe częstotliwości przy jednoczesnym zachowaniu "szklankowego" charakteru znanego z gitar Fendera. W pozycji "2", w której pracują pickupy środkowy i przy mostku, otrzymujemy czytelną, dzwoniącą barwę akordową doskonale sprawdzającą się w grze funkowej czy przywołującą na myśl rasowe zagrywki country.

Po włączeniu kanału overdrive bez problemu uzyskałem klasyczne barwy blues-rockowe, które mają doskonały sustain i świetną zawartość harmonicznych. Większy sygnał pozwala na bezproblemowe znalezienie zarówno typowych brzmień a la Stevie Ray Vaughan, jak i nasyconych przesterów z lekko zaokrągloną górą pasma. Brzmienie nie jest może aż tak czyste jak przy vintage’owych przetwornikach, jednak tłuste barwy, w których cały czas słychać rasowy singiel, bardzo mi się spodobały.

Równie dobre jest brzmienie mostkowego singla SC Hot Fat, który ma nieco więcej góry z racji swojej pozycji, a także doskonale się sprawdza nawet w mocnych rejonach rockowych. Przy graniu riffów sound jest jednocześnie nasycony i wyraźny, a solówki są bardzo śpiewne i nie mają kompresji znanej z humbuckerów. Wzorowa dynamika, bardzo ładny i wyrównany środek bez zjadliwych tonów wysokich - to cechy określające pickupy naprawdę wysokiej klasy. Jedynym problemem był spory poziom szumów na mocnym przesterze, ale to już przypadłość większości konstrukcji single-coil.

Cały set Witkowski Custom SC Hot jest dobrze zbalansowany, międzypozycje pozbawione są jakichkolwiek szumów, a przy tym żaden z pickupów nie wzbudza się. Z całą odpowiedzialnością mogę powiedzieć, że mamy tu do czynienia z bardzo wysokiej klasy pickupami, które doskonale odnajdują się zarówno w tradycyjnych, jak i bardziej nowoczesnych barwach fenderowskich.

HB Special i Distortion 5T

Należący do drugiego zestawu humbucker HB Special Neck oparty jest na magnesie neodymowym i brzmieniem zbliżony jest do nieco mocniejszych przetworników typu single-coil. Pickup posiada rezystancję 6,85kOhm i średni, vintage’owy poziom wyjściowy. Przetwornik HB Distortion 5T, przeznaczony do montażu przy mostku gitary, to konstrukcja wykorzystująca magnes ceramiczny o wysokim poziomie sygnału i rezystancji 16,4kOhm. Humbuckery z zewnątrz wyglądają identycznie, oferowane są w czarnym kolorze i mają jednakowej wielkości nabiegunniki, bez możliwości oddzielnej regulacji wysokości. Oba pickupy mają też wyprowadzenie 4-żyłowe dające możliwość rozłączenia cewek.

Zestawienie mocnego pickupu Distortion 5T z delikatnym HB Special nie jest niczym zaskakującym. Wielokrotnie nawet typowe single współpracują z humbuckerami pod mostkiem, zapewniając większą uniwersalność w kreowaniu barwy. Oba przetworniki zostały zamontowane w gitarze z mahoniowym korpusem, a układ elektryczny pozwalał na rozłączanie cewek pickupów. HB Special w pozycji pod gryfem to konstrukcja o niewielkim poziomie sygnału, zapewniająca dynamikę znaną z singli przy jednoczesnym wyeliminowaniu szumów.

Magnes neodymowy zapewnia bardzo czyste, klarowne i jasne brzmienie, które mimo wszystko zbliżone jest bardziej do barwy klasycznego humbuckera. Na kanale czystym HB Special odzywa się bardzo klarownie i dynamicznie, z lekkim zaokrągleniem góry. Po rozłączeniu cewek brzmienie jest jaśniejsze, chociaż odbiega od tradycyjnego singla. Bardzo ładnie sprawdzają się tu wszelkie zagrywki akordowe - od rozłożonych, wolnych arpeggiów, przez barwy funkowe aż po ciepły jazz. Lżejsze barwy overdrive mają swój charakter i nieco twardszy środek, brzmienie też bardzo dobrze wyczyszcza się za pomocą potencjometru głośności gitary. Na mocno odkręconym gainie zauważalna jest wysoka zawartość harmonicznych, solówki ładnie przebijają się w muzyce. Znacznie wyższy poziom sygnału humbuckera Witkowski Distortion 5T dostarcza mocnych, rockowych brzmień z bardzo ładnie odzywającymi się bogatymi harmonicznymi.

W dolnych rejestrach można tu bez problemu uzyskać dynamiczny i selektywny palm muting, barwa solowa ma miękki środek i agresywną, ale nie drażniącą górę. Bardzo przypadł mi do gustu ten model przetwornika - oferujący nasycone, tłuste brzmienie z rasowym, rockowym charakterem. Oba pickupy ładnie współpracują ze sobą, szczególnie przy mocniejszym gainie, a możliwość rozłączania cewek pozwala na znalezienie co najmniej kilku bardzo ciekawych barw podkładowych na różnych poziomach przesterowania.

PODSUMOWANIE

Nie będę operował tu sformułowaniami typu "nie mamy się czego wstydzić" czy "światowa półka", bo po prostu przetworniki ze stajni Witkowski Custom Guitars są bardzo dobre i zachęcam do zamontowania ich w swoich instrumentach, by przekonać się o ich profesjonalnym brzmieniu. Dawno nie grało mi się tak dobrze przy zmianie i sprawdzaniu nowych przetworników. Zestaw singli Witkowski SC Hot doskonale współpracuje z barwami przesterowanymi, oferując jednocześnie niełatwe do znalezienia, miękkie fenderowskie brzmienie. Humbucker Distortion 5T jest jednym z lepszych przetworników high-gainowych, z jakimi miałem do czynienia w ciągu ostatnich kilku lat.

CENA (ceny za szt.)
SC Hot - 150 zł
SC Hot Fat - 150 zł
HB Special - 300 zł
Distortion 5T - 300 zł


Piotr Szarna

Wynik testu
Funkcjonalność:
6
Brzmienie:
5
Jakość / Cena:
6