Sandvik prezentuje niezniszczalną gitarę
Firma Sandvik stworzyła gitarę w pełni odporną na połamanie, po czym poprosiła legendę rocka, Yngwiego Malmsteena, by spróbował ją roztrzaskać. Co z tego wynikło?
Gwiazdy rocka od dziesięcioleci niszczą gitary na scenie, ale niewielu z nich robi to z większym entuzjazmem niż pochodzący ze Szwecji wirtuoz gitary, Yngwie Malmsteen. Szwedzka firma Sandvik, światowy lider w dziedzinie inżynierii materiałowej i technik wytwarzania, zdecydowała się w niecodzienny sposób przetestować swoje najnowsze rozwiązania techniczne. Stworzyła pierwszą na świecie, wykonaną w całości z metalu gitarę, której nie da się złamać, a następnie pozwoliła Malmsteenowi spróbować swoich sił w dziele zniszczenia.
"Ta gitara to bestia! Sandvik to faktycznie najlepsi specjaliści w branży. Przykładają się do pracy i nie marnują czasu. Podoba mi się to – mówi Malmsteen. Rezultaty są niesamowite. Robiłem, co mogłem, ale nie sposób jej rozwalić".
"Nie wykonujemy produktów przeznaczonych bezpośrednio na rynek konsumencki, więc ludzie nie wiedzą, jak bardzo zaawansowane są nasze rozwiązania – mówi Klas Forsström, prezydent Sandvik Machining Solutions. – Stworzenie gitary odpornej na próby roztrzaskania dla tak wymagającego muzyka jak Malmsteen pokazuje nasze możliwości, które wykorzystujemy do realizacji wszystkich złożonych wyzwań produkcyjnych".
Yngwie Malmsteen, który właśnie wydał najnowszy album "Blue Lightning", znany jest nie nie tylko z wirtuozerskiego, neoklasycystycznego stylu gry, ale również z furii, z jaką wyżywa się na swoich instrumentach. "Kiedy miałem 7 lat widziałem w telewizji Jimi Hendrixa, który zniszczył na scenie swoją gitarę. Pomyślałem wówczas, że to jest wspaniałe. Wiem, że to głupie, ale dla mnie to było naprawdę coś. Dlatego, kiedy zacząłem na poważnie grać na gitarze, zacząłem je również niszczyć. Myślę, że od tego czasu rozwaliłem jakieś 100 gitar" - mówi Malmsteen.
Inżynierowie firmy Sandvik nawiązali współpracę z renomowanym projektantem gitar Andym Holtem z firmy Drewman Guitars, aby sprostać wyśrubowanym wymogom muzycznym Malmsteena i jego niezwykle szybkiej technice gry na tym instrumencie. "Musieliśmy wykonać całkowicie innowacyjny projekt. Żadna część gitary nie przypomina tego, co produkowane było wcześniej. To prawdziwe dzieło sztuki" – mówi Holt. Słabym punktem każdej gitary jest połączenie gryfu z korpusem. Inżynierowie Sandvik pokonali to wyzwanie stosując metodę frezowania do wykonania gryfu i głównych części korpusu, jako pojedynczego elementu. "Ta gitara nie pękłaby nawet wtedy, gdyby ktoś użył jej jako młota" – twierdzi Holt.
Nad stworzeniem instrumentu pracowało wspólnie kilka działów koncernu. Firma Sandvik, jako lider w dziedzinie proszku metalowego i wytwarzania addytywnego, zdecydowała się wykonać korpus metodą drukowania przestrzennego. Lasery pracowały w łożu wypełnionym drobnoziarnistym tytanowym proszkiem, utrwalając warstwy materiału jedna na drugiej. Warstwy te, z których każda była cieńsza od ludzkiego włosa, utworzyły korpus gitary.
"Wytwarzanie addytywne umożliwia nadawanie materii bardzo skomplikowanych kształtów w krótkich seriach produkcyjnych – mówi inżynier Amelie Norrby – Pozwala nam to na tworzenie przedmiotów o obniżonej masie, wyższej wytrzymałości, wyjątkowo złożonej konstrukcji i strukturze wewnętrznej, jakiej nie można wykonać tradycyjną metodą frezowania. Ponadto jest to technika bardziej przyjazna środowisku naturalnemu, gdyż zużywa się wyłącznie potrzebną ilość materiału, ograniczając do minimum ilość odpadów".
Gryf i podstrunnica gitary zostały wykonane metodą frezowania z jednolitego bloku recyklingowanej stali nierdzewnej. "Decydujące znaczenie miała precyzja – mówi Henrik Loikkanen, inżynier technolog ds. obróbki skrawaniem. "Nasze oprogramowanie, stworzone na podstawie wieloletnich doświadczeń, dostarczyło zaleceń dotyczących narzędzi i parametrów skrawania, które pomogły nam w pokonaniu wyzwania, jakim było frezowanie podstrunnicy mającej miejscami grubość jednego milimetra".
Kolejnym wyzwaniem było wzmocnienie gryfu i podstrunnicy w miejscu, w którym łączą się z korpusem gitary. Rozwiązanie przybrało formę nowej, super lekkiej struktury kratownicowej, którą umieszczono między gryfem a podstrunnicą. Wykonana ze stali typu hyper-duplex struktura kratownicowa oferuje najwyższą na świecie wytrzymałość w stosunku do masy przedmiotu.
Podstawowe informacje:
• Korpus gitary wykonano metodą wytwarzania addytywnego (drukowania przestrzennego), czyli techniki polegającej na stapianiu proszku tytanowego przy użyciu wiązki laserowej i nakładaniu na siebie tak utworzonych, mikroskopijnej grubości, warstw.
• Metodą drukowania 3D wykonano również pokrętła potencjometrów do regulacji oraz strunociąg.
• Gryf i centralna część korpusu zostały wykonane z recyklingowanej stali nierdzewnej i obrobione metodą frezowania, w jednej obrabiarce, w ramach jednego procesu.
• Dodatkowo za pomocą frezu usunięto materiał między progami, aby wytworzyć preferowaną przez Malmsteena pogłębioną podstrunnicę.
• Tylna część podstrunnicy została wydrążona od środka, a jej grubość wynosi miejscami zaledwie 1 mm.
• Frezowanie zostało poprzedzone cyfrową symulacją, dzięki czemu dokonano wyboru właściwych narzędzi, skrócono czas produkcji i zapewniono pożądane rezultaty.
• Struktura kratownicowa wykonana ze stali typu hyper-duplex użyta we wnętrzu gryfu to najmocniejsza struktura na świecie. Stal typu hyper-duplex, produkowana jest jedynie przez firmę Sandvik i łączy ona dużą wytrzymałość na rozciąganie i ekstremalną, nieznaną wcześniej odporność na korozję.
• Przed wykonaniem gitary firma Sandvik przeprowadziła symulację sił oddziałujących podczas uderzenia, podobnie jak robi się w cyfrowych testach zderzeniowych nowych modeli samochodów.