Wywiady
Monte Pittman

Ten gitarzysta grający z artystami takimi jak Prong, Adam Lambert czy Karmin jest rozchwytywanym muzykiem sesyjnym w rejonie Los Angeles, mającym na koncie także 6 albumów solowych.

2017-06-27

Jednakże największą sławę przyniosła mu wieloletnia współpraca z gwiazdą muzyki pop: Madonną…

Logo
Jak zaczęła się Twoja przygoda z Madonną?


Logo
Pracowałem w Guitar Center, więc kiedy ktoś zadzwonił w poszukiwaniu dobrych nauczycieli gry na gitarze, polecono mnie. Tym kimś był Guy Richie, wówczas mąż Madonny, który dostał od niej w prezencie gitarę. Potem chciał się odwdzięczyć i podarował gitarę jej, a potem polecił mnie jako nauczyciela. Tak się poznaliśmy. Kolejnym krokiem było wykonanie z Madonną akustycznej wersji piosenki "Don’t Tell Me" w programie David Letterman Show. Chyba zaskoczyło, bo potem zaproponowała mi dołączenie do jej zespołu.


Logo
Akceptujesz czysto instrumentalną muzykę gitarową?


Logo
Tak. Kiedy zaczynałem, na niebie rozbłysły gwiazdy Joe Satrianiego i Steve’a Vaia, więc muzyka instrumentalna była dla mnie czymś naturalnym. To się zaczęło od nich. Jako nastolatek robiłem instrumentalne taśmy dla swoich znajomych.


Logo
Co może dać słuchaczowi kawałek instrumentalny, czego piosenka nie potrafi?


Logo
Piosenki mają jasny przekaz i znaczenie nakreślone przez lirykę. W muzyce instrumentalnej nośnikiem informacji jest melodia i można ją interpretować na różne sposoby.


Logo
Czy masz jakieś style muzyczne, które starasz się podkreślać, lub których unikasz?


Logo
Nie myślę w ten sposób - jestem otwarty na wszystko, co może mnie spotkać w muzyce. Mam nadzieję, że w jakimś momencie mojej kariery spróbuję wszystkich istniejących stylów muzycznych.


Logo
Jaka muzyka Cię inspiruje?


Logo
Jak już wspomniałem - mam uszy otwarte na wszystko - od najbardziej delikatnych dźwięków, do naprawdę ciężkiego metalu. Jedną z moich ulubionych piosenek jest "The Long and Winding Road" The Beatles, ale obok niej w mojej głowie wybrzmiewa "Help Is On The Way" Rise Against. Mogę jednego dnia słuchać starych mistrzów bluesa, takich jak Freddie King, Lightnin’ Hopkins czy Elmore James. Ale potem puszczam sobie Decapitated, albo z przeciwnej strony sceny muzycznej Johna Coltrane’a lub Theloniousa Monka.


Logo
Czy tradycyjna forma piosenki jest przydatna także w przypadku utworów instrumentalnych?


Logo
To jest sprawdzone narzędzie, które zwykle działa w każdej sytuacji. Możesz trochę żonglować poszczególnymi częściami i pozamieniać je miejscami. Ale zawsze, niezależnie czy jest to piosenka czy utwór instrumentalny, staram się postrzegać kompozycje przez pryzmat tradycyjnej formy: zwrotka, przed-refren, refren, itd. Muszę nauczyć się ogromnej ilości utworów do Ultimate Jam Night w The Whisky A Go Go, gram też w LA KISS House Band. Zwracanie uwagi na strukturę pozwala mi je szybciej zapamiętać.


Logo
Czy studiowanie podejścia wokalnego pomaga w grze na gitarze?


Logo
Czasem pomysły pojawiają się znikąd. Czasem grasz na gitarze rytm i wpada ci do głowy jakaś fajna melodia. Czasem nucisz coś sobie i z tego rodzi się partia gitarowa. Wszystko w jakimś sensie rozwija, więc dobrze jest próbować różnych rzeczy.


Logo
Jak zazwyczaj komponujesz?


Logo
Po prostu gram na gitarze. Zawsze rejestruję to co gram, nawet kiedy wykonuję zwykłe ćwiczenia. Nigdy nie wiesz, kiedy pojawi się pod palcami jakiś fajny pomysł, który warto dalej rozwijać. Zacząłem to robić, ponieważ często zdarzało mi się, że rano spontanicznie pojawiał się jakiś ekscytujący riff, a wieczorem już go nie pamiętałem i potencjalna piosenka, która mogła się z tego zrodzić była stracona na zawsze.


Logo
Łatwiej komponuje Ci się w durowych czy w molowych tonacjach?


Logo
Jest mi wszystko jedno. Uważam, że są takie same - to znaczy C dur i A moll mają tę samą paletę dźwięków. Nie postrzegam ich jako oddzielnych zbiorów. Lubię po prostu bawić się skalami. Czasem manipuluję nimi, zmieniam, transponuję, czy harmonizuję - cokolwiek w danym kontekście brzmi dobrze.


Logo
Wymień trzy najważniejsze Twoim zdaniem utwory instrumentalne.


Logo
Topowa trójka to: "For The Love Of God" (Steve Vai), "Europa" (Carlos Santana) oraz "Far Beyond The Sun" (Yngwie Malmsteen).