Musikmesse 2007 - 28-31.03.2007 - Frankfurt (Niemcy) - cz.2

Relacje
Musikmesse 2007 - 28-31.03.2007 - Frankfurt (Niemcy) - cz.2

W tym miesiącu przedstawiamy dalszą część relacji z tegorocznych Targów Musikmesse we Frankfurcie n.M. i sprawdzimy, co mieli do zaoferowania zwiedzającym kolejne interesujące nas firmy.

Gibson, Epiphone

Mimo iż firma Gibson - obok Fendera - jest chyba najsłynniejszym producentem gitar na świecie, a więc nie musi specjalnie zabiegać o klientów, to również i ona przygotowała na tegoroczne Targi garść nowości, spośród których warto wymienić chociażby typowo rockandrollową gitarę Les Paul BFG, wznowienie jednego z najpopularniejszych modeli Gibsona - Melody Maker (w swej pierwotnej wersji adresowany był do studentów) czy nowe wersje słynnego modelu SG (SG Select i SG3). Miło też było spacerować wśród takich legend, jak ES-175 czy dwugryfowy Gibson SG, na którym grał Jimmy Page, jednak nie było możliwe wzięcie ich do ręki - w tym roku wszystkie modele Gibsona wisiały pozamykane na wieszakach na małe kłódeczki... Mocno eksponowana była, należąca do Gibsona, marka Epiphone - pięknie wydany katalog dostarcza informacji nie tylko na temat produktów firmy, ale także prezentuje jej historię. Nie wszyscy wiedzą, że marka ta istnieje już od 130 lat, a w latach 30. rywalizowała z Gibsonem do momentu, gdy obie te firmy ostatecznie połączyły swe siły w latach 50. Do użytkowników gitar Epiphone należeli m.in. Beatlesi. Dość liczną grupę modeli tej marki stanowią gitary typu hollow-body i semi- -hollow. Nowości firmy to kilkanaście modeli gitar, m.in. nowe wersje modelu Les Paul Studio. Na stanowisku do prezentacji sprzętu uwijał się osobnik w białym fartuchu z napisem "Will Jones - Professor Of Epi-phology", prezentujący gitary, mandoliny i wzmacniacze Epiphone. 

www.gibson.com  www.epiphone.com  www.lauda-audio.pl   

DigiTech

Na stoisku (popularnej w Polsce) amerykańskiej marki DigiTech produkował się - podobnie jak przed rokiem - niemiecki gitarzysta Ralf Jung, prezentujący najnowsze produkty firmy: multiefekt w racku GSP 1101, chromatyczny tuner podłogowy XTC, kostkę efektową CF-7 Chorus Factory oraz podłogowe multiefekty z serii RP (RP 150, RP 250 i RP 350), wyposażone w nowy chip typu Audio-DNA2. Do prezentacji używał on wzmacniaczy i gitar swojej ulubionej marki Framus, a przebieg komputerowych aranżacji, do których grał, można było obserwować na olbrzymim ekranie umieszczonym nad sceną. Na tej samej scenie, w innych godzinach, odbywały się także prezentacje nowych podłogowych procesorów dla wokalistów: Vocalist Live 2 i Vocalist Live 4. Po wymianie kilku zdań z Ralfem i ofiarowaniu mu egzemplarza naszego pisma, zatrzymałem się na chwilę przy stanowiskach do testowania efektów (oczywiście na słuchawkach), po czym ruszyłem dalej.

www.digitech.com  www.essaudio.pl 

Yamaha

Rozgłosu ani reklamy nie potrzebuje także firma Yamaha, której stoiska zajmowały - podobnie jak w ubiegłym roku - całą halę 2. Prezentowano tam wszystkie rodzaje instrumentów, dlatego może ekspozycja sprzętu gitarowego nie zajmowała aż takiej przestrzeni, jak mogłoby to wynikać z liczby modeli gitar i basów wyszczególnionych w katalogu firmy. Na stoisku przeważały modele opatrzone informacją "New" (nowość) - należały do nich m.in. nowe wersje modelu 112 oraz seria gitar akustycznych Compass (cztery modele nazwane tak jak strony świata, każda z innym, stosownym do nazwy wystrojem zewnętrznym). Warto wspomnieć także o gitarach akustycznych z pałąkiem zamiast pudła, pochodzących z serii Silent Guitar, reklamowanych w katalogu firmy przez Briana May’a i Lee Ritenoura. Na stoisku można było także oglądać modele sygnowane nazwiskami muzyków z grupy Van Halen - Sammy Hagara (AES620 SH) czy Michaela Anthony (bas BB3000 MA).

www.yamaha-europe.com 

Dean

Na stoisku firmy Dean tradycyjnie już prezentował się wirtuoz dwóch gryfów i niezrównany showman, Michael Angelo Batio - najszybsze ręce na świecie! W czasie swojego występu grał początkowo na standardowej jednogryfowej gitarze, by po pewnym czasie włożyć na siebie (przy pomocy pracownika obsługi) dwugryfowego Deana (z gryfami skierowanymi w przeciwnych kierunkach). Grając na dwóch identycznych zestawach Mesa Boogie - każdy podłączony był do jednej "połówki" gitary - Angelo zagrał kilka utworów do podkładu z płyty CD. Występ był popisem technicznej wirtuozerii godnej samego mistrza Michała Anioła, a także prezentacją zupełnie nieraz odjechanych sposobów wydobywania dźwięku, jak np. granie na przemian z obu stron gryfu (raz od dołu, raz od góry). Trudno mi było oprzeć się wrażeniu, że momentami show Angelo graniczył wręcz ze sztuką cyrkową, a kulminacja w postaci odwrócenia gitary gryfami do dołu i wolne podnoszenie jej do góry (cały czas grając na obu gryfach - oczywiście techniką legato) zdawało się mieć znaczenie symboliczne (gitara jako obiekt kultu?). Po swym wspaniałym występie Angelo rozdawał imienne (z dedykacją) autografy każdemu, kto sobie tego zażyczył. Pojawiając się na stoisku Deana w określonych porach, łowcy autografów mogli również zdobyć trofea w postaci podpisów braci Schenker (Scorpions) i Dave’a Mustaine’a (Megadeth).

www.deanguitars.com  www.fxmusic.pl 

Mesa Boogie, PRS

Stoiska firm Mesa Boogie oraz PRS - podobnie jak w zeszłym roku - blisko ze sobą sąsiadowały, niemal się przenikając. Na stoisku Mesy uwagę zwracał przede wszystkim wzmacniacz Lone Star w wersji Custom (z obudową zarówno głowy, jak i kolumny z drewna imbuya). W niezwykle szczegółowym katalogu firmy znaleźć można było wszystkie, nawet najbardziej drobiazgowe informacje na temat aktualnej oferty. Stoisko z gitarami PRS jak zwykle olśniewało mnogością modeli. Mimo iż ceny standardowych instrumentów tego producenta zaczynają się od 2.245 euro, to modele budżetowej serii SE można nabyć już poniżej 700 euro, np. SE Soapbar II za 675 euro. Nowości PRS to m.in. nowe modele serii SC oraz SE, niezwykle wszechstronna gitara 513 z pięcioma przetwornikami oraz modele sygnowane nazwiskami Marka Tremonti i Chrisa Hendersona. Niestety w tym roku na stoisku nie odbywały się występy zaprzyjaźnionych z firmami gwiazd ze świata muzyki.

www.mesaboogie.com  www.prsguitars.com  www.lauda-audio.pl  www.fxmusic.pl 

Ibanez

Stoisko marki Ibanez znajdowało się w hali, w której dominowały instrumenty perkusyjne, a konkretnie obok stoiska marki Tama, gdyż wystawcą była niemiecka firma Musik-Meinl, handlująca wyrobami tych dwóch marek. Poza przepięknymi gitarami sygnowanymi nazwiskami George’a Bensona, Johna Scofielda i Pata Metheny’ego uwagę zwracały gitary z ekskluzywnej serii Prestige, eleganckie kształty gitar z serii Artist (solid-body) oraz modele ArtCore (hollow-body). Każda z tych serii zawierała sporo nowości, wśród których można było znaleźć czarną gitarę sygnowaną nazwiskiem Steviego Vai’a (JEM777 BK). Po zewnętrznej stronie stoiska podziwiać można było JEM-a z korpusem z przezroczystego tworzywa z fantazyjnymi zielonymi zdobieniami oraz przetwornikami w kolorach zielonym i różowym. Wprawdzie egzemplarza tego nie można było znaleźć w katalogu firmy, jednak umieszczenie go na stoisku na tle dwóch olbrzymich luster ustawionych pod kątem sprawiło, że gitara zwracała powszechną uwagę. I o to właśnie chodziło...

www.ibanez.com  www.interton.com.p

Laboga

Stoisko naszej rodzimej firmy Laboga, produkującej wysokiej klasy wzmacniacze lampowe, nie było duże, ale za to dobrze zorganizowane i miało sympatyczną obsługę - już w chwilę po przywitaniu siedziałem z gitarą w ręku, słuchając różnych kanałów i ustawień prezentowanych wzmacniaczy (z gitar do wyboru był Stratocaster, Telecaster i Les Paul). Aktualna oferta firmy obejmuje m.in. lampowe głowy typu Mr. Hector o mocy 100W (w tym model Annihilator zaprojektowany dla samego Jeffa Watersa), modele z nowej serii Alligator - head i combo w wersjach Single i Twin (wszystkie o mocy 50W) oraz kilka typów zestawów głośnikowych. Wśród zagranicznych użytkowników wzmacniaczy Laboga można spotkać m.in. światowej sławy wirtuoza gitary akustycznej Tommy’ego Emmanuela (Australia), a z polskich muzyków wymienić można takich artystów, jak Ryszard Sygitowicz, Marek Raduli i Jan Borysewicz.

www.labogaamps.com 

Vox

Brytyjska firma Vox obchodzi w tym roku 50-lecie swego istnienia, dlatego w specjalnie wydanym na tę okazję katalogu wyrobów możemy znaleźć, oprócz aktualnej oferty, także historię firmy bogato okraszoną zdjęciami m.in. The Beatles czy Billa Wymana i Briana Jonesa z The Rolling Stones - oczywiście ze wzmacniaczami Vox. Do nowości tej firmy należą wzmacniacze z serii Valvetronix XL, wykorzystujące symulacje brzmień, posiadające lampę w stopniu mocy, a także wzorowane na modelu DA5 Digital Amp modele o większej niż pierwowzór mocy: DA10 i DA20. Oprócz klasyki i nowości warto zwrócić uwagę na legendarny pedał wah V847, serię efektów podłogowych Cooltron i multiefekt podłogowy ToneLabs LE. Prezentacje wyrobów firmy odbywały się zarówno na zewnętrznej scenie, jak i w zamkniętym pomieszczeniu - wybór tej drugiej opcji wystawiał organ słuchu na ciężką próbę z uwagi na bardzo dużą dawkę decybeli, porównywalną chyba tylko z prezentacjami Marshalla...

www.voxamps.co.uk  www.megamusic.pl 

Blade

Szwajcarska firma Blade to producent wysokiej klasy gitar elektrycznych, który w tym roku obchodzi 20-lecie swojego istnienia. Korzenie jej sięgają jednak lat 70., kiedy to Gary Levinson z Bazylei założył warsztat produkujący i remontujący gitary oraz instrumenty zabytkowe. Obecnie firma oferuje paletę około dwudziestu modeli gitar i basów typu solid-body, wzorowanych na klasycznych kształtach (m.in. modele Fendera), przy czym dostępne są serie: Texas, Classic, Delta, California i Durango. Na stoisku eksponowana była większość produkowanych w firmie instrumentów i muszę przyznać, że ich wykonanie oraz elegancja rzeczywiście robią wrażenie - porównywalne są one np. z gitarami marki PRS. Gitar Blade używają tacy artyści, jak choćby Steve Rothery (Marillion) i Phil Manzanera (Roxy Music).

www.bladeguitars.com  www.fxmusic.pl 

Prochazka

Czeska manufaktura Prochazka z Pragi specjalizuje się przede wszystkim w produkcji gitar elektrycznych typu hollow-body, choć produkuje także instrumenty solid-body i gitary akustyczne. Wart wzmianki jest model Maccaferri, stosowany w akustycznym jazzie w stylu Django Reinhardta i Biréli Lagrène’a. Ciekawym modelem jest też akustyczna gitara w stylu cygańskim z wewnętrznym rezonatorem i szerokim, niemal trapezowatym otworem rezonansowym. Według informacji szefa firmy, pana Petra Prochazki, jest to kopia gitary Django Reinhardta z niewielkimi zmianami, o które poprosił cygański gitarzysta Julius Sharkozy, członek czeskiego zespołu Sharkozy Brothers. Jak mogłem się przekonać na stoisku, produkty firmy są najwyższej jakości, niestety również ich ceny są wysokie - za standardowo wyposażony instrument trzeba (przy zakupie bezpośrednio w warsztacie) zapłacić około 2.500 euro. Sympatycznym epizodem na stoisku był moment, gdy zacząłem grać temat z "Autumn Leaves". W tym momencie inny gość stoiska, akurat testujący elektryczny kontrabas, przyłączył się do gry i w rezultacie wykonaliśmy utwór łącznie z dwiema solówkami... Jak się przekonałem, takie improwizowane występy nie są na Targach rzadkością.

www.guitar-makers.com 

Soundman

Warszawski Soundman specjalizuje się głównie w produkcji lampowych i tranzystorowych wzmacniaczy gitarowych oraz basowych typu head i combo, a także zestawów głośnikowych. Nowości w ofercie tej firmy to wzmacniacze lampowe o mocy 30W, produkowane jako combo oraz głowy, a także nowe modele kolumn z serii GS-112. Nie sposób nie wspomnieć tu o jeszcze jednej nowości, a mianowicie lampowej końcówce mocy 2×50W, której wnętrze można było sobie dokładnie obejrzeć na ekspozycji.

www.soundman.pl 

Artonus, Canto, GMR

Wśród naszych rodzimych wystawców można było też znaleźć producenta basów elektrycznych GMR z Gniewkowa oraz producentów futerałów i pokrowców na instrumenty - bydgoską firmę P.P.H.U. Prusakowski oraz trzebińskiego Artonusa. Wśród nowości firmy GMR warto wymienić nowy model gitary basowej o nazwie Tribal, zwracający uwagę stosunkowo dużą powierzchnią korpusu w górnej części górnego zaczepu paska. Głównym zadaniem tego zabiegu było zwiększenie powierzchni rezonującej, co w bezpośredni sposób przekłada się na zwiększony sustain. Ciekawie prezentowały się również stoiska wspomnianych wyżej producentów pokrowców oraz futerałów.

www.artonus.pl  www.canto.pl  www.gmr.com.pl 

Box Electronics

Na stoisku sopockiej firmy Box Electronics zaprezentowano najnowszą linię wzmacniaczy i zestawów głośnikowych z serii Taurus, które są dedykowane basistom. Konstrukcje te mogą pochwalić się szeregiem niekonwencjonalnych rozwiązań technicznych, z których szczególnie interesująco przedstawia się korekcja barwy z systemem MLO. Od bieżącego roku wszystkie nowe modele wzmacniaczy Taurus wyposażone są wyłącznie w ten właśnie rodzaj korekcji. W celu lepszego dopasowania swej oferty do potrzeb potencjalnych odbiorców, producent przygotował dwie serie wzmacniaczy: Black Line i Silver Line, przy czym druga z nich przeznaczona jest dla najbardziej wymagających klientów. Muzycy mają do wyboru trzy rodzaje wzmacniaczy typu head, cztery typu combo (w dwóch opcjach: SLT z lampowym preampem oraz SL z symulacją lampy), a także preamp. Wszystkie modele Silver Line zostały wyposażone w system DBS oraz wysokiej klasy głośniki neodymowe. Seria Black Line jest za to dedykowana instrumentalistom poszukującym prostej i skutecznej obsługi sprzętu, który może zaoferować dobre brzmienie bez konieczności wykonywania skomplikowanych operacji podczas jego eksploatacji. W ofercie Black Line znajduje się jeden typ głowy oraz trzy rodzaje wzmacniaczy typu combo. Na pokładzie wszystkich zestawów głośnikowych oraz wzmacniaczy typu combo znajdziemy głośniki Celestion oraz SICA. Inną interesującą nowością zaprezentowaną przez Box Electronics był kompleksowy system nagłaśniający SUB-SAT o mocy 1100W/RMS, charakteryzujący się małymi gabarytami i prostą obsługą.

www.taurus-amp.pl 

Yilmaz Saz Evi

W świat orientu wprowadziła mnie muzyka dobiegająca ze stoiska tureckiej firmy Yilmaz Saz Evi, gdzie trwała właśnie prezentacja instrumentu, przypominającego swym kształtem buzuki. Prezentacji tej dokonywał we własnej osobie sam wystawca, a posługiwał się instrumentem z układem aktywnym Fishmana i wzmacniaczem tejże marki. Instrumenty o tajemniczo brzmiących nazwach Ardic i Dut mają niewielkie gruszkowate pudło i wąski długi gryf. Progi znajdują się nie tylko na podstrunnicy, ale opasują gryf całkowicie, dzięki czemu grający ma lepszą orientację w nierównomiernie temperowanym stroju (odległości pomiędzy progami nie są równe). Na stoisku dostępne były także arabskie lutnie oraz instrumenty przypominające kształtem flety proste. Firma ma swój oddział w Strasburgu (Francja), a jej produkty można kupić m.in. w sklepie w Duisburgu (Niemcy).

www.yilmazsazevi.com  www.oezguen-muezik-evi.de 

Garrison

Nieco na uboczu w hali 3.1 znajdowało się stoisko znanej u nas dobrze kanadyjskiej firmy Garrison, produkującej gitary akustyczne. Firma oferuje dwie podstawowe linie gitar G i tańszą AG, wśród których istnieje podział na serie w zależności od wystroju i materiałów. Każdy model z obu linii dostępny jest z pudłem typu dreadnought, grand concert i parlor, a wszystkie objęte są pięcioletnią gwarancją. Firma produkuje także mandoliny, akustyczne gitary basowe oraz akcesoria, takie jak tunery, futerały oraz struny.

www.garrisonguitars.com  www.kisielewski.com.pl 

Music Minus One Przechodząc bocznymi alejkami hali 3 zostałem dość niespodziewanie zaproszony na stoisko amerykańskiej firmy Music Minus One, która specjalizuje się w tworzeniu podkładów dla solistów, a jej głównym obiektem zainteresowania jest repertuar klasyczny, choć w ofercie znajdują się także podkłady do utworów z gatunku muzyki jazzowej i rozrywkowej. Dostępne w serii Pocket Songs pozycje obejmują m.in. podkłady do utworów musicalowych, standardów jazzowych oraz przebojów określonego wykonawcy, a ceny płyt wahają się w granicach od 20 do 35 dolarów. Na stronie internetowej firmy można posłuchać próbek utworów i dokonać zakupów. Podczas rozmowy na stoisku okazało się, że z obecnymi tam filarami firmy - gitarzystą klasycznym Christianem Reichertem i flecistką Katarzyną Bury - mogę rozmawiać... po polsku. Na zakończenie zostałem obdarowany katalogiem firmy, płytą CD z utworami w wykonaniu Reicherta oraz zeszytem z nutowymi opracowaniami muzyki latynoskiej granej przez duet Reichert-Bury.

www.musicminusone.com  www.pocketsongs.com 

Takamine, Martin, Ovation, Lakewood, Larrivee

Na stosunkowo niewielkiej powierzchni w hali 3.1 zgromadzone były stoiska większości potentatów produkujących gitary akustyczne. Sąsiadowały tu ze sobą stoiska Taylora, Martina, Takamine i Ovationa, a nieco dalej można było podziwiać piękne instrumenty firm Lakewood i Larrivee. Wydane z reguły w przepięknej szacie graficznej katalogi tych firm na ogół nie eksponują najnowszych produktów, ale przecież nie o to tu chodzi - liczy się perfekcyjność wykonania, najwyższej klasy materiały oraz tradycja. Wśród wymienionych producentów wyróżnić należałoby chyba kalifornijską firmę Taylor, która w swym imponującym katalogu zamieściła szczegółowe informacje o swych produktach, jak również o muzykach grających na Taylorach (należą do nich m.in. Vivian Campbell i Joe Elliott z Def Leppard, Dave Matthews czy Sarah McLachlan). Ze względu na swą wysoką jakość ceny gitar Taylora nie należą do niskich, zaczynają się bowiem od 2.000 euro, a za model sygnowany nazwiskiem wirtuoza gitary akustycznej, Doyle’a Dykesa, trzeba zapłacić prawie 5.000 euro. Niestety wśród tegorocznych gadżetów na stoisku Taylora nie było już podstawek do napojów, wykonanych z okrągłych, wyciętych z przedniej płyty gitary kawałków drewna. Instrumenty firm Takamine i Ovation prezentowano w ramach odbywających się na małej scence recitali, na których występowali tacy artyści, jak choćby wirtuoz gitary akustycznej i slide Matt Smith, grając na przemian na instrumencie raz jednej, raz drugiej marki.

www.taylorguitars.com  www.takamine.com  www.ovationguitars.com  www.martinguitars.com  www.lakewood.de  www.emuzyk.pl  www.kisielewski.pl  www.gama.gda.pl 

Crafter

Koreańska firma Crafter jest producentem głównie gitar akustycznych, choć w jej ofercie znajdują się także gitary elektryczne typu hollow-body. Zdecydowanie przeważają jednak gitary akustyczne, które firma oferuje w kilkunastu seriach. Niektóre egzemplarze mają piękne zdobienia wokół otworu rezonansowego i na gryfie w okolicach XII progu (np. zdobienie na gryfie nowego modelu SM to motyw przedstawiający dwa łososie). Wszystkie gitary akustyczne wyposażone są w elektronikę LR Baggs. Pomimo swej atrakcyjności wizualnej gitary Crafter brzmią jednak nieco inaczej niż instrumenty Taylora czy Lakewooda, o czym miałem okazję się przekonać podczas gry na stoisku. Jednakże niewątpliwą zaletą instrumentów z Korei są ich dość przystępne ceny. Do użytkowników gitar Crafter należą m.in. Katie Melua i Alice Cooper.

www.crafterguitars.com  www.interklang.pl