Skąd wziął się akord C#7 i jak można go ograć?
Porady
W utworze, którego się uczę, jest taka progresja: Amaj7 C#7 Dmaj7 E7. Skąd wziął się ten akord C#7 i jak można go ograć?
W celu odkrycia pochodzenia C#7, przyjrzyj się najpierw czterodźwiękowi Dmaj7. Można go postrzegać jako dwa nałożone na siebie trójdźwięki (dolny i górny). Przeanalizuj takie równanie: Dmaj7 (D F# A C#) = D dur (D F# A) + F# moll (F# A C#). Tak więc akord Dmaj7 możesz postrzegać jako tzw. "slash-chord" F#m/D (Fis moll z dźwiękiem D w basie). Teraz sedno sprawy - do tego F#m możesz zagrać dominantę. I to jest właśnie to tajemnicze C#7. Jeśli chodzi o ogranie akordu, to pierwsza myśl, jaka mi przychodzi do głowy, to skala fr ygijska-dominantowa, jak w przypadku typowego zwrotu V7-Im. Skala ta będzie składać się z dźwięków: C# D E# F# G# A B. Sądzę jednak, że w przypadkach takich jak ten (wtrącona dominanta) najlepiej jest zrezygnować z pełnej skali. Wtrącony akord wybrzmiewa na tyle krótko, że w solówce i tak nigdy nie zagrasz jej wszystkich dźwięków. Tak więc wybierz to, co najważniejsze i najbardziej charakterystyczne (im mniej dźwięków, tym bardziej kolorowa fraza). Tutaj sam trójdźwięk durowy C# (C# E# G#) zabrzmi fajnie. Ciekawie zabrzmi też akord zmniejszony: Ddim7 (D E# G# B), jako C#7b9 bez prymy. Popróbuj różnych rozwiązań, posłuchaj i wybierz to, co najbardziej Ci się podoba.
Krzysztof Inglik