Podstawowe gamy
Na gamach i skalach opiera się właściwie cała harmonia.
To na nich też zbudowano akordy, o czym opowiem w kolejnych odcinkach warsztatu.
Za podstawowe można uznać następujące gamy:
1. gama durowa;
2. gama molowa (naturalna);
3. gama molowa harmoniczna;
4. gama molowa melodyczna.
Najlepiej przedstawić je pod względem budowy, czyli interwałów, co obrazuje poniższa tabela:
Dobrze jest powyższe gamy opanować w różnych pozycjach na gryfie i, jeśli to możliwe, przez dwie oktawy. Ustalmy wybraną przez nas prymę i zbudujmy daną gamę na strunie E basowej, później na strunie A i na końcu na strunie D. Pozwoli to orientować się na gryfie w gamach, co zdecydowanie ułatwi improwizację, znalezienie się w tonacji utworu i swobodne manewrowanie w jej materiale dźwiękowym. Dodatkowo można przyswoić w praktyce manualnie owe gamy przy pomocy ciekawych ćwiczeń. Jedno z nich zademonstruję na dołączonej płycie CD oraz oczywiście przedstawię w postaci zapisu w tabulaturach i nutach.
Poznanie podstawowych gam mocno poszerzy horyzonty, które u gitarzystów często ograniczają się do pentatoniki, choć i z niej bardzo często dobrze jest korzystać, jak i ze skali bluesowej, czyli jej rozwinięcia. Uważam, że nie należałoby na tym etapie pozostać. Gamy to także temat początkowy w rozumieniu przynależności akordów do gam i skal, jak i odwrotnie. Opowiem o tym wszystkim w kolejnych warsztatach. W najbliższym zaś omówię budowę akordu, czego znajomość jest kluczowa w rozumieniu i świadomym doborze dźwięków i akordów podczas kompozycji, improwizacji, czy aranżu.