And I Love Her

Piotr Słapa
And I Love Her

W dzisiejszym warsztacie akustycznym zmierzymy się z balladą kultowego brytyjskiego zespołu The Beatles w aranżacji gitarzysty jazzowego Pata Metheny’ego.

The Beatles to absolutnie genialny zespół, który wyznaczył nowe trendy w muzyce. Trudno sobie wyobrazić jak wyglądałaby dzisiejsza muzyka popowa bez wkładu Brytyjczyków. The Beatles są autorami niezliczonej ilości hitów. Dzisiaj zagramy kompozycję „And I Love Her”, która znalazła się na albumie „A Hard Day’s Night” wydanym w 1964 roku. Autorem solowej gitarowej aranżacji jest jeden z najwybitniejszych gitarzystów jazzowych w historii - Pat Metheny. Do wykonania utworu użyjemy techniki gry palcami. Pat Metheny bardzo często używa kciuka lewej ręki do chwytania akordów na gryfie. Warto o tym pamiętać. A więc do dzieła!

W przykładzie 1 zagramy intro oraz główny motyw melodyczny utworu. Zaczynamy od trzech dźwięków na strunach basowych A i D. Pierwsze dwa chwytamy palcem serdecznym lewej ręki, a trzeci palcem środkowym. W taktach 2-3 ogrywamy akord Gm7 w ciekawym układzie. Polecam zapisywać takie „akordy- -perełki” do własnej biblioteki akordów. Być może wykorzystacie je kiedyś przy tworzeniu autorskich aranżacji czy kompozycji. Opalcowanie Gm7 wygląda następująco: palec środkowy umieszczamy na III progu struny basowej E, serdeczny na III progu struny G, mały na III progu struny B, a wskazujący na I progu struny wiolinowej E. W takcie 4 przechodzimy do akordu F6. Jeśli posiadacie wprawę w grze kciukiem na gryfie to warto użyć go w tym miejscu. Kciukiem łapiemy I próg struny basowej E, palcem środkowym II próg struny G, małym III próg struny B, a wskazującym I próg struny wiolinowej E. W takcie 6 wprowadzamy melodię na strunach wiolinowych. Ponownie łapiemy akord Gm7. W drugiej części taktu 6 na tle dźwięku G na strunie basowej E (III próg) gramy dźwięki melodii: pusta struna G, II próg struny G oraz III próg struny G. Do tego celu używamy palców wskazującego oraz serdecznego. Palec środkowy znajduje się na III progu struny basowej E. Następnie przechodzimy do ogrywania akordu Dm.

Pod koniec taktu 6 palec wskazujący umieszczamy na III progu struny G, a mały na V progu struny B. Dalej palec środkowy ląduje na II progu struny G, mały na III progu struny B, a wskazujący na I progu struny wiolinowej E. Pamiętajcie również o pustej strunie D. W taktach 8-11 ogrywamy te same akordy (Gm7, Dm). Zwróćcie uwagę na ozdobnik artykulacyjny pull-off w 9 takcie. Wykonujemy go małym palcem. Pod koniec taktu 9 w akordzie Dm podkreślamy kwintę (V próg struny wiolinowej E). Opalcowanie akordu wygląda tutaj następująco: palec wskazujący trzymamy na II progu struny G, środkowy na III progu struny B, a mały na V progu struny wiolinowej E. W takcie 12 przechodzimy do akordu Bb. Aby go złapać potrzebujemy poprzeczki barre na I progu, którą tworzymy palcem wskazującym. Dodatkowo palec serdeczny umieszczamy na III progu struny G, a mały na III progu struny B. W kolejnym takcie ogrywamy akord C6. Opalcowanie jest łatwe: palec środkowy odpowiada za III próg struny A. W taktach 14-15 gramy akord Fmaj7. Pat Metheny preferuje tutaj opalcowanie z kciukiem. Kciuk chwyta I próg struny basowej E, palec środkowy II próg struny D, serdeczny II próg struny G oraz wskazujący I próg struny B. Oczywiście akord można opalcować w „klasyczny” sposób - bez użycia kciuka na podstrunnicy.

Przykład 2 to transkrypcja partii solowej, którą Metheny zagrał w utworze „And I Love Her”. Ten króciutki fragment jest skarbnicą pięknie brzmiących akordów. Przykład rozpoczynamy akordem Dm7 o następującym opalcowaniu. Palec wskazujący odpowiada za poprzeczkę barre na V progu (struny G, B, E). Palec środkowy umieszczamy na VI progu struny B. Mały palec ulokujemy na VIII progu struny wiolinowej E w odpowiednim momencie (koniec taktu 16). Kolejny akord to Am7. Ponownie użyjemy poprzeczki barre. Palec wskazujący umieszczamy na V progu przez struny D, G, B, E. Następnie wykonujemy szybką zagrywkę opartą o ozdobniki hammer-on oraz pull-off. Pomocny będzie palec środkowy. W takcie 18 gramy akord, który wymaga szerokiego rozciągnięcia dłoni. Palcem środkowym trzymamy X próg struny G, wskazującym VIII próg struny B, a małym XII próg struny wiolinowej E. Teraz przemieszczamy się w okolice V progu, aby złapać kolejny układ dźwięków. Palec wskazujący trzyma V próg struny G, środkowy VI próg struny B, a mały VIII próg struny wiolinowej E.

W taktach 19-20 ogrywamy akordy, które były wcześniej. Opalcowanie bez zmian. W takcie 21 po akordzie Am7 wykonujemy zagrywkę z ozdobnikiem artykulacyjnym slide. Aby go zagrać używamy palca wskazującego. Powoli zmierzamy do końca przykładu 2. W takcie 22 czeka na nas akord Bbmaj7. Warto zaznaczyć, że Metheny po raz kolejny używa tutaj kciuka na gryfie. Kciuk będzie odpowiedzialny za VI próg struny basowej E. Palec serdeczny umieszczamy na VII progu struny G, środkowy na VI progu struny B, a wskazujący na V progu struny wiolinowej E. Następnie dokładamy mały palec na VIII próg struny B. Przykład kończymy akordem Csus2. Palcem środkowym trzymamy VIII próg struny basowej E, wskazującym VII próg struny G, a serdecznym VIII próg struny B.

Na tym zakończymy dzisiejsze gitarowe zmagania. Pamiętajcie, że w balladzie najważniejsza jest płynność zmiany akordów oraz długość wybrzmiewania dźwięków. Ćwiczymy od wolnego tempa (najlepiej z metronomem). Owocnego ćwiczenia i do zobaczenia za miesiąc!