Chaplin in New Shoes

Piotr Słapa
Chaplin in New Shoes

W dzisiejszym odcinku warsztatów akustycznych zagramy fragmenty wspaniałego utworu z gatunku country w aranżacji Cheta Atkinsa...

Autorem utworu jest legendarny kompozytor muzyki country Boudleaux Bryant. Artysta tworzył wspólnie z żoną Felice. Rodzina Bryantów może poszczycić się imponującymi osiągnięciami. Duet stworzył ok. 6000 piosenek, a płyty z hitami sprzedały się w liczbie ponad 200 milionów egzemplarzy. W 1986 roku rodzina Bryantów została wprowadzona do Songwriters Hall of Fame, a w 1991 roku do Country Music Hall of Fame oraz Rockabilly Hall of Fame.

Utwór "Chaplin in New Shoes" pokazuje mistrzowskie zdolności aranżacyjne ojca stylu fingerstyle - Cheta Atkinsa. W jego grze na pierwszym miejscu jest melodia, której towarzyszy solidny podkład basowy. Utwór gramy pazurkiem na kciuk lub gołymi palcami. Stopień trudności nie jest wysoki, więc dzisiejszy przykład swobodnie mogę polecić początkującym gitarzystom. Opalcowanie prawej ręki jest typowe dla techniki fingerstyle. Kciuk odpowiada za struny basowe E, A, D. Palec wskazujący potrąca strunę G, środkowy strunę B, a serdeczny strunę wiolinową E. Dźwięki melodii najczęściej gramy palcem środkowym. Struny basowe tłumimy za pomocą prawej ręki w okolicy mostka gitary. W ten sposób powstaje specyficzny dźwięk tzw. boom-chic. A więc do dzieła!

PRZYKŁAD zaczynamy od pustej struny G i dźwięku A na II progu tej samej struny. Aby go złapać używamy palca środkowego. W taktach 2-3 ogrywamy akord C-dur. Opalcowanie akordu każdy bardzo dobrze zna - palec serdeczny chwyta III próg struny A, środkowy II próg struny D, a wskazujący I próg struny B. W odpowiednim momencie będziemy puszczać palec wskazujący, ponieważ potrzebujemy dźwięk B (pusta struna), który jest elementem melodii. Dodatkowo palec serdeczny zmienia swoją pozycję z III progu struny A na III próg struny basowej E. Zwróćcie szczególną uwagę na moment, kiedy melodia jest grana sama, bez towarzystwa basu. W drugiej połowie taktu 3 zmieniamy opalcowanie. Palec serdeczny jest odpowiedzialny za III próg struny basowej E, wskazujący za II próg struny D, a środkowy za II próg struny G. W takcie 4 mamy akord Em, którego opalcowanie jest następujące - palec środkowy trzyma II próg struny A, a serdeczny II próg struny D. Podobnie jak w poprzednich taktach, palec wskazujący w odpowiednim momencie dociska I próg struny B.

W kolejnym takcie nadal trzymamy akord Em, ale ogrywamy go w inny sposób. Kciukiem prawej ręki uderzamy struny E, A, D, G, B i pozwalamy im wybrzmieć. Od taktu 6 do połowy taktu 7 mamy powtórkę akordu C-dur. Gramy go w taki sam sposób jak wcześniej. Fragment z końcówki taktu 7 jest trudniejszy technicznie. Palec serdeczny ląduje na III progu struny basowej E, a wskazujący na II progu struny D. Palcem środkowym robimy ozdobnik artykulacyjny hammer-on z pustej struny G do II progu tej samej struny. Pamiętajcie, że hammer-on trzeba wykonać jednocześnie z uderzeniem struny basowej E. W takcie 8 ogrywamy akordy A7 oraz A7sus4. Palec wskazujący chwyta II próg struny D, a środkowy II próg struny B. Następnie palec serdeczny dokładamy na III próg struny B. W kolejnym takcie nadal trzymamy akord A7. Kciukiem prawej ręki uderzamy struny A, D, G, B. Fragment, który za chwilę zagramy wymaga większego rozciągnięcia dłoni. Akord F-dur z taktu 10 łapiemy przy użyciu kciuka lewej ręki. Kciuk chwyta I próg struny basowej E, palec serdeczny III próg struny D, środkowy II próg struny G, a wskazujący I próg struny B. Dodatkowo mały palec będziemy dokładać na III próg struny B.

W połowie taktu 11 odrywamy palec wskazujący, a palcem środkowym robimy ozdobnik hammer-on z pustej struny G do II progu tej samej struny. Dalej mamy akord Fm. Możemy go złapać na dwa sposoby. Pierwszy z nich wymaga użycia kciuka lewej ręki. Kciuk trzyma I próg struny basowej E, palec serdeczny III próg struny D, natomiast palec wskazujący tworzy mini poprzeczkę barre na I progu strun G, B, E. Podobnie jak przy akordzie F-dur, mały palec będzie odpowiedzialny za III próg struny B. Drugi sposób wyklucza użycie kciuka. Palec wskazujący trzyma poprzeczkę barre na I progu przez wszystkie struny, a palec serdeczny chwyta III próg struny D. W takcie 14 pojawia się akord Em, ale o innym opalcowaniu niż wcześniej. Palec wskazujący trzyma II próg struny A, środkowy II próg struny D, a mały III próg struny wiolinowej E. Po chwili mały palec przenosimy na III próg struny B. W takcie 15 ogrywamy akord Asus2. Palec wskazujący jest odpowiedzialny za II próg struny D, a środkowy za II próg struny G. W następnym kroku podnosimy palec środkowy, ponieważ potrzebujemy pustej struny G. W takcie 17 mamy akord G9. Palec środkowy ląduje na III progu struny basowej E, serdeczny na III progu struny D, a wskazujący na II progu struny G.

W kolejnym kroku powtarzamy fragment z taktów 2-15 i przechodzimy do taktu 18. Przed nami dwa akordy, które graliśmy wcześniej - Em oraz G9. Pamiętajcie o ozdobniku pull-off przy akordzie G9. Do tego celu używamy palca wskazującego. Ozdobnik wykonujemy jednocześnie z uderzeniem struny basowej E. W takcie 20 łapiemy akord C-dur i uderzamy energicznie struny A, D, G, B. Przykład kończymy szybką zagrywką charakterystyczną dla stylu Cheta Atkinsa. Mamy tutaj serię ozdobników pull-off. Używamy kolejno palców: serdeczny-środkowy- wskazujący na strunie B, serdeczny-środkowy na strunie G oraz serdeczny-środkowy na strunie D. Dźwięk C na III progu struny A chwytamy palcem serdecznym. Na tym zakończymy dzisiejsze gitarowe zmagania. Powodzenia i owocnego ćwiczenia!