CHARVEL Pro-Mod DK24 HSH 2PT CM Mahogany
Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna
Gitary Charvela to bardzo szeroka oferta instrumentów nawiązujących stylistyką do Strata, które amerykańska marka, należąca do koncernu Fendera, wyposaża w najnowsze rozwiązania i dostosowuje do potrzeb dzisiejszych gitarzystów.
I jak mało które instrumenty pochodzące od wieloletniego, renomowanego producenta, tak dobrze łączące tradycję z nowatorkim podejściem. Znakomitym tego przykładem jest obecny w teście, zaprezentowany w tym roku model Pro-Mod DK24 HSH 2PT CM Mahogany, któremu przyjrzymy się wnikliwie w dalszej części.
BUDOWA
Gitara bazuje na klasycznym korpusie z dwoma wcięciami cutaway – w charvelowskiej wersji Dinky jest on delikatnie mniejszy, ma też głębsze wcięcia i profilowania z tyłu, zwiększające wygodę gry. Zgodnie z nazwą Mahogany, korpus wykonano z mahoniu, a odpowiedni efekt wizualny zapewnia satynowe, naturalne wykończenie odsłaniające fakturę brązowego drewna o lekko czerwonawym zabarwieniu. Wizualnie całość ładnie komponujący się kolorystyczni, złoty osprzęt. Odchudzone, zaokrąglone łączenie gryfu z korpusem wspomaga głębsze profilowanie dolnego rogu, co zapewnia wyjątkowo komfortowy dostęp do najwyższych pozycji.
Z tyłu korpusu na ścięciu krawędzi wpasowano też stratowe, duże gniazdo wejściowe – zabieg często spotykany w gitarach Charvela. Klonowy gryf został poddany procesowi karmelizacji, czyli obróbce wysokiej temperaturze, dzięki czemu - poza lepszymi właściwościami i odpornością na zmiany warunków otoczenia – wyróżnia się ciemniejszym kolorem, niemal w odcieniu naturalnego mahoniu. Szyjkę wewnątrz wzmacniają grafitowe pręty, a nakrętka regulacji krzywizny gryfu jest wygodnie dostępna przy końcu podstrunnicy i pickupie gryfowym. Na klonowej, również karmelizowanej podstrunnicy o zaokrąglonych krawędziach nabito 24 duże progi. Nakładka ma zmienny promień 305 mm do 406 mm (12 do 16 cali), co zapewnia lepszą grę akordową niżej oraz solową w wyższych pozycjach.
Na górnej krawędzi wpasowano świecące w ciemności kropki Luminlay, na froncie mamy okrągłe perłowe markery, tył wykończono na matowy połysk poprzez ręczne wcieranie lakieru uretanowego. Na stratowej, naturalnie wykończonej główce znalazło się siodełko Graph Tech Tusq XL (43,3 mm), jasne logo marki, dwa drzewka dociskowe oraz sześć złotych, blokowanych kluczy Charvela. Osprzęt dopełnia złoty mostek tremolo Gotoh Custom 510 z wkręcanym ramieniem. Za brzmienie odpowiada układ pickupów Seymour Duncana w konfiguracji HSH. Są to umieszczone i przykręcane bezpośrednio do korpusu: humbucker Full Shred SH-10B przy mostku, singiel Custom Flat Strat SSL-6 w środku oraz humbucker Custom Alnico II Pro APH-1N pod gryfem, sterowane wspólnym potem głośności (500k), tonów typu No-Load oraz 5-pozycyjnym przełącznikiem. Menzura instrumentu to klasyczne 25,5” czyli 648 mm.
WRAŻENIA
Mahoniowy korpus w satynowym wykończeniu podkreślającym strukturę drewna w połączeniu z karmelizowanym gryfem i złotym osprzętem prezentuje się bardzo świeżo. Przy tego rodzaju powierzchni trzeba oczywiście uważać na obicia, gdyż jest on bardziej miękka i podatna na uszkodzenia. Z drugiej strony naturalne starzenie się gitary będzie przyspieszone, co dla wielu osób może być atutem. Korpus bardzo komfortowo układa się przy ciele, gitara jest lekka, cienki gryf (18,9 mm przy 1 i 21,2 mm przy 12 progu) w połączeniu ze zmiennym radiusem podstrunnicy, jej zaokrąglonymi krawędziami i niskim setupem strun czynią z mahoniowego Charvela bardzo wygodny pod każdym względem instrument.
Pomyślano tu o wszelkich elementach ułatwiających grę, uretanowe wykończenie gryfu jest bardzo przyjemne i gładkie w dotyku, boczne luminescencyjne markery doskonale widoczne są w ciemnych warunkach. Na deser mamy klasowe tremolo Gotoha – mostek jest niżej osadzony w korpusie, działa miękko i płynnie, wzorowo wraca do pozycji a w połączeniu z impregnowanym siodełkiem Graph Tech Tusq XL i blokowanymi kluczami nie musimy obawiać się o rozstrajanie się gitary. Jedynym minusem jest brak otworów w płytce osłaniającej blok tremola (oczywiści gruby i stalowy), pozwalających na zmianę strun bez jej odkręcania.
BRZMIENIE
Set pickupów HSH mówi o raczej rockowym przeznaczeniu, jednak 5-pozycyjny przełącznik zapewnia różnorodną paletę barw. Pełne humbuckery w skrajnych pozycjach uzupełniają międzypozycje 2 i 4 łączące pojedyncze cewki znajdujące się bliżej gryfu. Środkowe ustawienie łączy oryginalnie wewnętrzne cewki humbuckerów, wprowadzając charakter łączący Tele i Strata. Pickup gryfowy ma średni poziom sygnału, grawituje w stronę vintage i wyróżnia się wyważonym, klarownym brzmieniem na kanale czystym.
Kanał drive wprowadza okrągłe, śpiewne brzmienie z rejonów klasycznego rocka. Przeciwległy humbucker Full Shred ma już zauważalnie wyższy sygnał, oferuje tłuste przesterowanie z nasyconymi harmonicznymi i lekko podkreślonym wyższym środkiem, chociaż magnes Alnico V ładnie tonuje agresję i pozwala na ładne oddanie artykulacji. Całosć bardzo ładnie komponuje się z mahoniowym korpusem oferując naturalne, okrągłe brzmienie. W obu przypadkach znakomicie działa gałka głośności przy ściszaniu, redukując gain w stronę okrągłej, dynamicznej barwy crunchowej.
Słychać też nieco większą prezencję w barwie, co jest zasługą potencjometru tonów typu No-Load – skręcenie go o 1 działkę można porównać do standardowego ustawienia tonów na ‘10’ w innych instrumentach, z bardziej zaokrągloną najwyższą górą. Pickup środkowy ładnie sprawdza się w międzypozycjach, dodając szklistości połączonej z dynamicznym środkiem, co otwiera kilka barw z nowoczesnego, bluesowego czy też blues-rockowego zakresu o ekspresyjnie otwierającej się górze przy dodaniu gainu.
PODSUMOWANIE
Charvel Pro-Mod DK24 HSH 2PT CM Mahogany to kolejny przykład, jak amerykański producent potrafi klasyczną, stratową konstrukcję wzbogacić o nowoczesne elementy oraz ciekawe barwy. W naszej mahoniowej wersji z układem HSH otrzymujemy bardzo atrakcyjny wizualnie, ultra-wygodny, i oferujący nowoczesną, rockową paletę brzmieniową instrument nawiązujący do korzeni marki jako producenta rasowych, stratowych hot-rodów.
- przydałby się gig-bag w zestawie
INFORMACJE
Konstrukcja: bolt-on
Korpus: mahoń
Gryf: karmelizowany klon, grafitowe wzmocnienie
Podstrunnica:
Radius: 305-406 mm (12-16”)
Progi: 24 Jumbo
Klucze: blokowane Charvel
Siodełko: Graph Tech Tusq XL (43,3 mm)
Skala: 648mm (25.5”)
Układ elektryczny: 1 x humbucker Seymour Duncan Full Shred SH-10B (mostek), 1 x singiel Custom Flat Strat SSL-6 (środek), 1 x humbucker Custom Alnico II Pro APH-1N (gryf), master volume, No-Load master tone, 5-way pickup selector lever switch
Mostek: tremolo Gotoh Custom 510
Waga: 3,3 kg
Wykończenie: satynowe, naturalne, pozłacany osprzęt
Kraj produkcji: Meksyk
DOSTARCZYŁ: www.charvel.com